Få vores nyheder på mail

Bilen skal være en sort stationcar – uden askebæger

Pressemeddelelse   •   Jun 16, 2014 06:30 CEST

Danskerne er lidt konservative, når de skal købe ny bil, viser undersøgelse fra Ford.


Sort er stadig det nye sort i Danmark. Modsat tendensen i det øvrige Europa, hvor hvid har overtaget pladsen som ”det nye sort”, holder et flertal af danskerne stædigt fast i, at bilen skal være sort-sort. Samtidig har danskerne tilsyneladende et praktisk gen, som gør Danmark til Europas førende stationcar-land. Der er i hvert fald hverken cigarettænder eller askebæger i den firhjulede. Det viser en helt ny forbrugerundersøgelse fra Ford om europæiske bilkøberes præferencer.

Ford har undersøgt bilkøbernes præferencer i 22 europæiske lande og har fundet en række resultater, som man kan uddrage forskellige, sociologiske, socioøkonomiske eller måske ligefrem psykosociale konklusioner af. I hvert fald forekommer nogle af resultaterne overraskende. Det ville for eksempel være nærliggende at tro, at bilkøbere i det varme og solrige Sydeuropa er mere tilbøjelige til at købe en bil med soltag. Forkert! De mest soltags-begejstrede er såmænd nordmænd (15 procent), mens lande som Spanien, Italien og Grækenland kommer langt nede på listen. Nordmændene er med 80 procent også langt mere begejstrede for aircondition end bilkøbere i Sydeuropa.

Tyrkisk røg

Det er måske knap så overraskende, at danskerne, i lighed med vores nordiske naboer, holder rigtig meget af at få varmet bag- og rygstykker i elektrisk opvarmede sæder. Men i den skandinaviske kontekst er det måske lidt overraskende, at danskerne udviser en højere grad af sund livsstil – henholdsvis politisk korrekthed – end både nordmænd og svenskere, når det kommer til askebægre, tændere og andet udstyr til at understøtte en usund vane. Kun 0,3 procent af alle Ford-modeller solgt i Danmark er udstyret med den slags og dermed indtager danskerne duksepladsen, ikke blot i Norden men i hele Europa. I den anden ende af skalaen, er tyrkerne slet ikke i tvivl. Her har 100 procent af alle solgte Ford-modeller både cigarettænder og askebæger.

I betragtning af at danskerne endnu ikke er hoppet med på hvid-bølgen i samme omfang som det øvrige Europa, varer det måske et stykke tid inden, danskerne opdager, at de nye, trendy bilfarver er brun og orange – de to farver, som har oplevet størst fremgang over de seneste år.

Tyskerne kan godt lide ny, smart teknologi, specielt når det handler om hjælp til parkering med Fords Active Park Assist (63 procent) og om sikkerhed mod kollisioner i tæt bytrafik med Active City Stop (74 procent). Nordmændene er også med på teknologi-beatet og lægger sig helt i top med teknologier som Blind Spot Information System, Lane Keeping Aid og Lane Departure Warning (26 procent). Hollænderne er vilde med fartpilot (85 procent), mens den automatiske gearkasse har mest appeal hos russerne (45 procent).

Russere har benzin i blodet

99 procent af alle solgte Ford-modeller har enten en benzin- eller en dieselmotor, med benzinmotoren som den mest populære (58 procent). Russerne har i den grad benzin i blodet, idet hele 97 procent af alle solgte Ford-modeller i det store land mod øst har en benzinmotor. Tjekkerne og finnerne kan også godt lide benzin, mens tyrkerne og italienerne hælder mere til diesel. I Danmark er fordelingen 68/32 til fordel for benzin.

Tjekkerne har i den grad taget Fords brændstoføkonomiske 1,0 EcoBoost motor til sig, idet 85 procent af alle tjekker, som vælger en Ford-model med benzinmotor, også vælger den lille EcoBoost-motor. Danskerne har også fået øjnene op for den flere gange prisvindende motor med en andel på 45 procent.

"Undersøgelsen giver os et øjebliksbillede af det meget brede spektrum af præferencer, vores kunder har. Det er vigtigt for os at kende disse undersøgelser for, at vi til stadighed kan imødekomme skiftende trends - hvad enten det handler om nordmænd, der vil have en orange bil med aircondition og trækkrog eller tjekkere, der gerne vil have en bil med guldlak", siger Fords vicepræsident for marketing, salg og service i Europa, Roelant de Waard. "Mangfoldigheden afspejler sig også i vores program og er årsagen til, at vi for eksempel kan tilbyde Ford Fiesta i 11.400 forskellige varianter".

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dkFords nyhedsbrev

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 50,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (13 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 11 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

About Ford Motor Company

Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 183,000 employees and 65 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products worldwide, please visit www.corporate.ford.com.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy