Få vores nyheder på mail

Biler redder liv: Martin kunne være død

Pressemeddelelse   •   Apr 24, 2017 15:17 CEST

Moderne biler bliver stadig mere sikre, og teknologier som automatiske bremser og øget antal airbags redder liv. Ét af de liv var Martin Jakobsens. En aften blev han påkørt i høj fart af en bilist, der kørte over for rødt. Hans Ford Mondeo blev totalsmadret, men han slap med en enkelt rift. Se hans historie her.

Martin Jakobsen blev i december påkørt af en bilist, der kørte over for rødt. Hans Ford Mondeo reddede hans liv, men blev totalsmadret i ulykken. Martin gik uskadt fra ulykken – med kun en enkelt rift på benet. 

Høj fokus på sikkerhed og intelligente sikkerhedsteknologier i hans Mondeo, var med til at forhindre, at Martin kom til skade.

”Min yngste datter sagde: ’Far, hvis du kan overleve dét, så er det bare sådan en vi skal have igen’,” fortæller Martin Jakobsen. ”Så selvfølgelig skal jeg have en Ford Mondeo. Den er allerede bestilt.”

Var ulykken sket for 20 år siden, kunne Martin være død. I starten fandtes der oftest kun én airbag i rattet i de fleste biler og i dag er der mange, der skal beskytte både fører og passagerer.

I 1980´erne var én eller to airbags i nye biler et kæmpe skridt i den rigtige retning, Et andet skridt mod mere sikre biler var udbredelsen ABS bremser, der i dag er blevet elektroniske og fuldautomatiske – også kendt under navnet ESP.

Igennem de seneste årtier har udviklingen indenfor sikkerhedsteknologier haft fart på. Ny viden og maksimal udnyttelse af features gør, at biler i 2017 er sikre som aldrig før.

Sikre biler redder liv

Udviklingen hos Ford betyder, at biler bliver mere intelligente. Det giver sig udslag i teknologier der kan være med til at redde liv, såsom Active City Stop er i stand til at undgå kollisioner med op til 50 km/t. En advarsel lyder i kabinen og reagerer føreren ikke, bremser systemet selv bilen til stop. En teknologi der især er god tæt by-trafik eller i områder med mange fodgængere og cyklister. Ved højere hastigheder tager systemet Pre-collision Assist med registrering af fodgængere over - et system der er perfekt til motorvejskørsel, da den automatiske opbremsning kan mindske alvorligheden ved en ulykke, eller helt undgå den med op til 160 km/t. Lane Keeping System består af Lane Keeping Alert, som advarer dig, hvis du er ved at skifte vognbane uden at blinke og Lane Keeping Aid, der hjælper dig med at forblive i din egen vognbane, ved at bilen selv retter bilen ind på vognbanen igen. En anden teknologi som automatiske nødopkald - hvor bilen ved uheld selv ringer op til alarmcentralen (hvis airbaggen udløses eller brændstofpumpen afbrydes), en feature der forundrede Martin, da han var involveret i et uheld i sin Mondeo. Automatisk nødopkald er standard i alle Ford modeller med med Ford SYNC (Fords audiosystem).

Kabinen er en sikker kapsel

Der er kommet en masse sikkerhedszoner til i moderne biler. Man bygger karrosseriet op ved hjælp af højstyrkestål på udsatte steder, så stød mod bilen forplanter sig ud i hele konstruktionen og derved beskytter personerne inde i selve kabinen ved en eventuel kollision.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 201,000 employees and 62 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing and servicing a full line of Ford cars, trucks and SUVs, as well as Lincoln luxury vehicles. To expand its business model, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities with investments in electrification, autonomy and mobility. Ford provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products and services, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar