Få vores nyheder på mail

DANSKERNE ELSKER SORTE BILER

Pressemeddelelse   •   Apr 06, 2011 14:00 CEST

Store nationale forskelle på mest populære farver til den firhjulede

Om det er den lidt konservative elegance, praktikalitet i dagligdagen eller et spørgsmål om gensalgsværdi må stå hen i det uvisse. I hvert fald er det en kendsgerning, at danskerne foretrækker farven sort, når der skal købes ny bil. Data fra Ford Europa afslører ikke blot, at 37 procent af alle solgte Ford-modeller i Danmark er sorte, men også at farve-præference i høj grad er et spørgsmål om nationalitet.

Det er måske ikke så overraskende, at italienere og franskmænd foretrækker creme-farvede biler med tanke på deres berømte café-kultur. Men hvorfor er tjekkerne så meget gladere for farven blå end alle andre europæere, og hvorfor er sølv og ikke grøn førstevalget for irerne? Svenskerne har en lidt bizar forkærlighed for orange og måske er det heden på den anatolske højslette, der gør hvid til den absolutte favorit blandt tyrkiske bilister.

-Farvevalg til bilen er som udgangspunkt en meget personlig ting, men hvis man dykker lidt dybere, er det tydeligt, at den varierende kultur, mode og smag henover Europa har en afgørende indflydelse på kundernes farvevalg, siger Julie Francis, som arbejder med farver og materialedesign hos Ford Europa.

Ford analyserer løbende farve-præferencer i Europa for at kunne optimere produktion og distribution til de enkelte markeder.

-Vi ved for eksempel, at sort og andre mørke farver er meget populære i Tyskland, så det indgår naturligvis i vores planlægning, forklarer Vince Straw, som er produktstrategi manager hos Ford Europa.

-Bilerne skal jo helst appellere mest muligt til kunderne og her betyder farver rigtig meget. Men vores analyser af præferencer rummer samtidig en fare for at satse for ensidigt på det sikre. Et godt eksempel er Hot Magenta og Squeeze – klar pink og lysende grøn – som vi introducerede med den nye Ford Fiesta. De har begge solgt fantastisk godt, hvilket vidner om, at kunderne også efterspørger et mere individuelt farveudtryk. Derfor vil vi også tilbyde helt nye og mere utraditionelle farver i fremtiden, siger Vince Straw.

Der er meget, der tyder på, at farvevalg til bilen følger andre modetendenser. Derfor er det vigtigt, at have fingeren på pulsen.

-Vi beskæftiger os meget med trend-spotting fordi det er ekstremt vigtigt, at bringe de rigtige farver til markedet på det rigtige tidspunkt. Hvis vi er for hurtigt ude, er vi også udenfor rækkevidde af kundernes radar, og hvis vi venter for længe, risikerer vi at ramme en nedadgående trend, siger Julie Francis. I øjeblikket ses en tendens til, at større bilmodeller såsom MPV og stationcars er vælges i jordfarvede nuancer.

 Den nye Ford Focus, som kommer til Danmark om få uger, byder på en række helt nye, opsigtsvækkende farver som for eksempel Mustard Olive, Mars Red og den mere markante Tangerine Scream, som blev afsløret på Focus ST ved Paris Motor Show. Måske starten på en ny farvetrend?

# # #

Fotos kan downloades fra ford.dk eller via www.fordmedia.eu hvor Fords pressekit ligger online.

Fords internationale pressesite www.media.ford.com giver dig yderligere mulighed for at søge fotos og information. Du skal blot oprette en profil for at få adgang.

About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 166,000 employees and about 70 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford’s products, please visit www.fordmotorcompany.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 51 individual markets and employs approximately 66,000 employees. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford of Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities, including joint ventures. The first Ford cars were shipped to Europein 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar