Få vores nyheder på mail

FORD NYHEDER PÅ FRANKFURT MOTOR SHOW

Pressemeddelelse   •   Sep 13, 2011 09:15 CEST

Med ny, skarp Ford Focus ST og fyrig Fiesta ST samt Focus ECOnetic-modeller skubber Ford til grænserne for brændstoføkonomi og CO2-udledning.

Frankfurt, 13. september 2011; Ford satser stort ved dette års udgave af Frankfurt Motor Show. Med den største stand nogensinde er der linet op til fire globale model-nyheder, en bred vifte af ny, banebrydende teknologi, et helt nyt design-sprog og en køre-udfordring for de besøgende.

Fords stand markerer først og fremmest et stort spring i virksomhedens strategi for sports-modeller, ligesom Ford afslører en helt ny ECOnetic-linie med grænseoverskridende brændstoføkonomi og meget lave CO2-udslip. Endelig giver standen en række konkrete bud på fremtidens design og teknologi.

Ny Focus ST klar i kulissen

Spændingen udløses og måneders spekulationer forstummer, når Ford afslører produktionsmodellen af den helt nye, globale Ford Focus ST - Fords bud på en sports-model i GTI-klassen. Den nye ST er en kombination af høj ydelse, knivskarpe køreegenskaber, opsigtsvækkende design og raffinerede funktioner. Den nye Focus ST ruller fra samlebåndet i begyndelsen af 2012 og vil blive solgt i 40 lande kloden rundt

Med en 2,0-liters EcoBoost motor og en special-tilpasset seks-trins manuel gearkasse, leverer den nye Focus ST et kompromisløst mix af ydelse og effektivitet. Letvægtsmotoren i aluminium leverer 250 vrinskende heste og et moment på 360 magtfulde Nm. Trods det markante løft i ydelse, er det lykkedes Fords ingeniører at optimere kraftværket, så den nye ST udleder 20 procent mindre CO2 og bruger tilsvarende mindre benzin end den eksisterende Focus ST.

Som et særligt indslag i Fords sports-model line-up, bliver der også mulighed for at erhverve den nye Focus ST som stationcar.

-Focus ST stationcar er en ener på markedet, siger chefen for Fords sportsmodeller, Jost Capito. Den er yderst praktisk, men går ikke på nogen måde på kompromis med den ydelse, de køreegenskaber eller det raffinement, der er ST’ens signatur. Stationcars er meget populære i mange europæiske lande, så vi tror på, at den nye Focus ST stationcar bliver en gedigen succes, siger Jost Capito.

Fiesta som højtydende ST-model

Focus ST er ikke alene om at vise, hvad Ford kan, når det kommer til højtydende sports-varianter. Nu bliver Ford Fiesta også indlemmet i ST-familien, i første omgang som en steroid-pumpet koncept-bil.

Fiesta ST-konceptet byder på et attraktivt, muskelsvulmende ydre med et dynamisk sports-chassis og en højtydende 1,6 liters EcoBoost motor, som ikke blot forsyner mini’en med 180 hestekræfter og et moment på 240 Nm, men som samtidig byder på et brændstofforbrug og en CO2-udledning, der honorerer kravene til fremtidens biler. Fiesta ST rammer 100 km/t på mindre end syv sekunder, alligevel udleder den under 140 gram CO2 pr. kørt kilometer ved almindelig, blandet kørsel.

Fremtidens Ford-design og -teknologi

Det markante Ford Evos Concept, som bliver afsløret på Frankfurt Motor Show, introducerer en ny, global designretning for Ford og er samtidig et signal om hvilke nye motorer og teknologier, der bliver morgendagens standard i Fords modelprogram.

Det nye design-koncept, som er udviklet af Fords globale design-team, vil blive en central del af Fords 'One Ford' globale produkt-strategi og vil danne ramme om det formsprog Ford vil benytte i fremtidens produktionsmodeller.

-Med Ford Evos Concept vil vi gerne sende et klart signal om hvor vi er på vej hen – nemlig at skabe biler, som er sjove at køre i, har bred appeal og, frem for alt, er en nydelse for øjet, siger Fords vicepræsident for design, J Mays.

Fords teknikere og ingeniører har fulgt designerne til dørs ved at skabe en række fremtidsorienterede teknologiske løsninger som for eksempel det helt nye SYNC kommunikationssystem

Konceptet omfavner en helt ny generation af teknologier for interaktion og fører-assistance. Trådløse forbindelser mellem fører, bil og omgivelser - og bilistens helt egen ’cloud’ – er centrale ledetråde i fremtidens Ford.

Ny mini-motor i Ford Focus

Den er indbegrebet af down-sizing – Fords helt nyudviklede ét liters, tre-cylindrede EcoBoost-motor, som bliver vist for første gang på Frankfurt Motor Show. Den nye mini-motor bliver en del af motorprogrammet til Ford Focus, Ford C-MAX og Ford B-MAX allerede næste år. Motoren kommer i to versioner – en 100 hestes med tilhørende 5-trins manuel gearkasse og en 120 hestes med 6-trins manuel gearkasse

På trods af de beskedne mål, præsterer den nye mini-motor samme ydelse som en traditionel 1,6 liters benzinmotor, men distancerer den traditionelle motor med flere længder, når det handler om brændstoføkonomi og CO2-udledning. I Ford Focus vil udledningen være mindre end 120 gram CO2 pr. kørt kilometer ved almindelig, blandet kørsel.

-Ved at udbyde Ford Focus med en avanceret 1,0 liters benzinmotor, sender vi ikke blot et signal om, at vi mener det alvorligt med down-sizing, det er også et konkret eksempel på, hvor langt Ford er nået rent teknologisk. At producere en ét-liters motor med den ydelse, brændstoføkonomi og CO2-udledning er et vidnesbyrd om, at vi vil være blandt de allerbedste, siger chefen for Fords motorudvikling i Europa, Graham Hoare.

Verdens mest brændstof-effektive familiebil

Den nye Ford Focus ECOnetic, som bliver vist på Frankfurt Motor Show, er verdens mest brændstof-effektive bil i sin klasse. Med over 29 km på én liter diesel ved almindelig, blandet kørsel, placerer den nye Focus ECOnetic sig i en klasse helt for sig selv blandt alle mellemklasse-familiebiler med konventionel forbrændingsmotor. CO2-udledningen er beskedne 89 g/km.

Den nye Focus ECOnetic får, på messen i Frankfurt, selskab af lillebror Fiesta ECOnetic, som præsterer over 30 km på en liter diesel ved almindelig, blandet kørsel. CO2-udledningen er helt nede på 87 g/km, hvilket placerer Fiesta blandt modeller med den laveste udledning i sin klasse.

Begge ECOnetic-modeller har samme super-effektive 1,6 liters Duratorq diesel-motor med et kraftoverskud, der ikke går på kompromis med hverken brugsværdi eller køreglæde.

Focus ST som racerbil

Frankfurt Motor Show giver europæisk debut til en særlig variant af Focus ST – den racer-optimerede Ford Focus ST-R

ST-R er en fuldblods racerbil med en 2,0 liters EcoBoost motor, forstærket chassis, store bremsekalibre og strammere undervogn og affjedring. Med sit kraftoverskud og stramme opsætning, er Focus ST-R skabt til såvel professionelle racerkørere som amatører med forkærlighed for racerbanens udfordringer.

ST-R får selskab af Fiesta RS WRC, som er skabt til at gøre sig gældende i FIA’s World Rally Championship. Den 1,6 liter store EcoBoost-motor præsterer imponerende 300 hk og er den første Ford rally-motor med direkte indsprøjtning. RS WRC’s præstationer resulterede i et podie-lockout, da den debuterede i et svensk rally forleden.

Ny Ranger pick-up får premiere i år

Frankfurt Motor Show giver også debut til den helt nye produktionsmodel af Ford Ranger pick-up. Der er tale om en gennemgribende ny Ranger pick-up med øget lasteevne, større ydelse og bedre brændstoføkonomi samtidig med at komforten, sikkerheden og de teknologiske bruger- features har fået et markant løft. Den helt ny-designede Ford Ranger pick-up begynder at rulle fra samlebåndene mod slutningen af året.

2.0-liters EcoBoost med 6-trins manuel gearkasse

Mod slutningen af året får Mondeo og S-MAX med 2,0 liters EcoBoost motor et ekstra gear. Den nye kombination af en 6-trins manuel gearkasse og den bomstærke EcoBoost-motor vil blive tilgængelig i udstyrsvarianterne Titanium og Titanium S med henholdsvis 203- og 240 hk. Kombinationen får debut i Tyskland og Schweiz, men forventes at blive udbudt på Fords øvrige europæiske markeder i løbet af 2012

Ny Kuga Titanium S

Fords populære SUV, Ford Kuga, kommer nu i en luksusudgave. Ford Kuga Titanium S, som forventes til Danmark mod slutningen af året, bygger videre på det design-udtryk, der har gjort Kuga’en til en ener på de europæiske landeveje. Med en større hækspoiler og 17 tommer alufælge har den nye Titanium S fået et mere sporty ydre – understreget af de nye, markante LED forlygter, med separat køre- og nærlys. Indenfor byder kabinen på del-læder og pudset, sort finish henover instrumentpanelet.

Kugaens intelligente All Wheel Drive system er baseret på den anerkendte Haldex 3-teknologi, som sikrer at hjulene, automatisk og helt individuelt, tilpasser trækket i overensstemmelse med vejens beskaffenhed. Teknologien er blevet testet af Ford under de mest ekstreme vinter-forhold i det nordlige Sverige og derfor er der nærmest garanti for at føreren i en Kuga med All Wheel Drive altid vil være i fuld kontrol, uanset forholdene.

About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 166,000 employees and about 70 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford’s products, please visit www.fordmotorcompany.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 51 individual markets and employs approximately 66,000 employees. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford of Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities, including joint ventures. The first Ford cars were shipped toEuropein 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.