Få vores nyheder på mail

Luksus-SUV fra Ford: Edge er den nye topmodel til kræsne europæiske kunder

Pressemeddelelse   •   Maj 19, 2016 07:00 CEST

Edge er den største og mest luksuriøse SUV, Ford nogensinde har tilbudt i Europa. Alle sejl er sat til for at skabe en uimodståelig pakke med en ekstremt komfortabel og støjsvag kabine til fem personer, stærke dieselmotorer med lavt forbrug og køreegenskaber, der perfekt balancerer mellem komfort og dynamik. Et omfattende sikkerheds- og komfortudstyr gør Edge til en overlegen familiebil og en SUV til alle livets udfordringer

  • Dynamisk og udtryksfuldt design – den nye Edge er en markant SUV med elegante proportioner
  • Den 481 cm lange SUV har en rummelig og luksuriøs kabine til fem personer og et bagagerum på 602-1.847 liter
  • Edge har som standard det avancerede firehjulstræk iAWD
  • To stærke dieselmotorer med 180 og 210 hk gør Edge til en kraftfuld og sparsommelig SUV
  • Tre veludstyrede udgaver af Edge introduceres i Danmark – Trend, Titanium og Sport
  • Overlegent sikkerheds- og komfortudstyr med mulighed for LED-forlygter, oppustelige sikkerhedsseler ved bagsædet, kølede lædersæder og Sony-lydanlæg
  • Edge er usædvanligt støjsvag, selv for en luksus-SUV, takket være Active Noise Control gennem højttalerne
  • Edge kommer til Danmark til konkurrencedygtige priser fra 661.770 kr.

SUV’erne er ikke bare en trend eller et modefænomen, hvor luften hurtigt siver ud af ballonen. I 2015 blev SUV-segmentet det største af alle segmenter i Europa, og intet tyder på, at kunderne på nogen måde vil miste interessen for de høje og praktiske biler – alene i 2015 stod steg salget af SUV-modeller hele 24 procent i forhold til 2014.

Ford er repræsenteret i SUV-segmentet i Europa med den populære og dynamiske Kuga, men for at kunne tilbyde kunderne endnu mere plads, luksus og komfort, udvides modelprogrammet nu med den nye topmodel Ford Edge. Den nye Edge vil slå fast, at Ford lytter til kundernes ønsker om en velkørende SUV i luksusklassen, men også at Ford er en seriøs spiller i SUV-segmentet: I 2016 regner Ford Europa med at sælge mere end 200.000 SUV’ere, og det er mere end bare en lille stigning. I forhold til 2013 er det en stigning på 200 procent.

Den nye Edge er udviklet på samme platform som de nye udgaver af Mondeo, S-MAX og Galaxy, men Edge er helt sin egen – en markant og elegant SUV med fokus på luksus og sikkerhed i alle situationer, ekstremt komfortable køreegenskaber, det innovative og effektive iAWD-firehjulstræk og nogle af klassens absolut bedste pladsforhold. Den nye Edge kan naturligvis udstyres med en lang række innovative sikkerhedssystemer som for eksempel blændfri LED-forlygter ligesom flere af udstyrsvarianterne som standard er udstyret med det sofistiskerede Active Noise Control, der er med til at sænke støjniveauet i kabinen kraftigt. Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse er også standard på alle varianter.

”Den rummelige og teknisk avancerede Ford Edge er svaret til vores europæiske kunders ønske om en større og mere premiumrettet Ford SUV. Med sit moderne udtryksfulde design og komplette udstyrsmuligheder, med blandt andet Intelligent All Wheel Drive som standard, er Edge med til at gøre avanceret teknologi og premiumkvalitet mere tilgængeligt for det konstant voksende SUV-publikum i Europa,” siger Roelant de Waard, vicepræsident for Marketing, Salg & Service hos Ford Europa.

Edge introduceres i Europa med to stærke TDCi-dieselmotorer på 2 liter, som begge kommer til Danmark og i begge tilfælde er det innovative iAWD standard. I Danmark markedsføres den nye Edge i tre attraktive udstyrsvarianter: Den veludstyrede Trend, den luksuriøse Titanium og endelig den dynamiske Sport. Priserne starter ved 661.770 kr. for en Edge 2,0 TDCi 180 Trend med manuel gearkasse.

INTERIØRET - Et rummeligt luksussted for fem personer

Den nye Ford Edge er udviklet på Fords fleksible og avancerede CD4-platform under One Ford-strategien, der går ud på at udvikle biler i høj kvalitet til markeder verden over. Dermed deler den grundlæggende mekanik med de nye udgaver af blandt andet den nye Mondeo og den nye S-MAX, der hurtigt er blevet kendt for at tilbyde et endog meget højt komfortniveau.

I 2015 blev den nye Edge introduceret for amerikanske kunder, hvor den kører som anden generation Edge, og amerikanerne har taget usædvanlig godt mod den nye Edge, der allerede i introduktionsåret blev den bedst sælgende SUV sin klasse med 124.000 styk.

Den nye Edge er fra starten skabt til at kunne opfylde behovene og ønskerne for selv de mest kræsne kunder over det meste af verden, og det har gjort, at Edge brillerer og opfylder selv meget strenge krav til en ny SUV.

Der kan ikke være den mindste tvivl om, at pladsforhold for både passagerer og bagage spiller en stor rolle, når kunderne efterspørger en SUV. Den skal kunne tackle dagligdagens indkøb, have rigelig plads til både børn og voksne, og der skal selvfølgelig være et rummeligt og variabelt bagagerum.

Hver eneste centimeter af interiøret i Edge er udnyttet til fulde for at give netop denne fornemmelse af rigelig plads. Bagsædepassagerernes komfort er i højsædet med klassens bedste loftshøjde (1023 mm) og en bredde ved skuldrene på 1536 mm – det er mere end i selv større konkurrenter som Audi Q7 og Volkswagen Touareg. Pladsen på de to forreste sæder fås heller ikke meget bedre i den store SUV-klasse.

Bagagerumskapaciteten på mellem 602 og 1.847 liter er helt i top i segmentet, hvor Volkswagen Touareg har bagagerum på 697 til 1.642 liter. Der er praktiske opbevaringsområder rundt om hjulkasserne i bagagerummet, og selv pladsen rundt om reservehjulet under bagagerumsbunden er udnyttet, så her finder man en letvægtsbakke, som passer perfekt i rummet, der ellers ikke ville blive brugt.

Tilbage på første række vil man virkelig lægge mærke til, at Fords designere har gået efter et harmonisk og roligt miljø i kvalitetsmaterialer. Instrumentpanelet og midterkonsollen er skabt i et stykke, som nærmest flyder ud i kabinen fra lige under forruden, videre gennem den buede midterkonsol (med opbevaringsplads bagved som kan rumme en foldeparaply) og ned i området mellem forsæderne. Instrumentpanelets design er tilpasset, så materialerne mødes på en elegant måde med dørsiderne, og derved opstår en ”wrap-around-effekt”.

Harmonien ligger ikke blot i designet, men også i valget af materialer. Interiøret i den nye Edge oser af kvalitet og giver et premiumindtryk fra det øjeblik, man åbner døren. Funktionelle komponenter som dørhåndtag, luftdyser, kopholdere og knapperne i rattet er rammet ind af materialer med en satinmat metal-finish, mens midterkonsollen er prydet af blandt andet sort pianolak.

I hver af de tre udstyrsvarianter – Trend, Titanium og Sport – har sæderne og interiørdetaljer som farver og lister et unikt udseende. Ford tilbyder læder i tre forskellige farver fra den sorte Ebony over den cremefarvede Ceramic til den dybe brune farve Cognac. I Edge Sport kan sæderne bestilles i en særlig kombination af læder og Miko®-Dinamica, en bæredygtig form for ruskind, der er lavet af genindvundet polyester – materialet fremhæver sædernes fremhævede sidepolstring og giver et sportsligt look. At der ikke er sparet på materialeudvalget ses ved, at materialerne fra forsæderne går igen ved bagsæderne for at opnå harmoni og en høj gennemgående kvalitet.

Sædernes luksuriøse fremtoning kan også krydres med komfortelementer, der gør både de kolde vintermorgener og de varme sommerdage mere behagelige: Lædersæderne for og bag fås med varme, og på kolde dage vil man i forsæderne kunne køle kroppen ved hjælp af ventilationen i sæderne, som sender kold luft fra klimaanlægget gennem perforeringer i sæderne.

UDSTYRET - Et udstyrsstykke af de helt store

Den nye Ford Edge træder ind i premiumsegmentet som en SUV med en bred vifte af udstyrsmuligheder, som kunderne med rette kan forvente det. Udover komfortudstyr som ventilerede lædersæder, panoramaglastag som kan åbnes og el-justerbart rat vil kunderne kunne føle sig trygge i en bil, der er udstyret med en lang række innovative sikkerhedssystemer – mange af dem endda som standardudstyr.

Edge Trend er den veludstyrede indstigningsmodel, der er koblet sammen med TDCi-dieselmotoren med 180 hk. Der er intet basalt over udstyret i Edge Trend, for standardudstyret er direkte imponerende. Den lange liste indeholder blandt andet 19” alufælge, LED-baglygter, statisk kurvelys, tågeforlygter, dobbelte afgangsrør, regnsensor, automatisk nedblændeligt bakspejl, bakkamera, infotainmentsystemet SYNC med talestyring, automatisk nødopkald, 8” touchscreen og 9 premiumhøjttalere, automatisk klimaanlæg med to zoner, bagsæder med justerbar ryglænshældning og meget mere.

Edge Titanium bygger videre på det høje grundniveau fra Trend. Titanium omfatter nøglefri adgang og håndfri betjening af bagklappen, tagrælinger, parkeringssensorer for og bag, opvarmet forrude, stemningsbelysning, sportssæder, opvarmet rat, Ford navigation og DAB+. Edge Titanium fås med begge udgaver af TDCi-dieselmotoren.

Edge Sport er den sportslige model, som navnet mere end antyder. Den har en unik styling med særlige for- og bagkofangere, sort finish og 20” alufælge, og den er også udstyret med blandt andet sportsundervogn for at fremhæve dynamikken. Edge Sport er udstyret omtrent som Edge Titanium, men den adskiller sig ved at have blandt andet Sony-lydanlæg med 12 højttalere.

Alle tre udstyrsvarianter af Edge kan, alt efter version, bestilles med udstyrspakker som fx en Sædepakke med læder eller dellæder eller en Teknologipakke med blændfri LED-forlygter. I Parkeringspakken får man semi-automatiske parkeringssystem, der blandt andet kan hjælpe med parallelparkering, at bakke ud og at holde øje med og advare mod genstande omkring bilen. Front Wide-View Camera (frontkamera med split-view) er også en mulighed på Edge – et vidvinkelkamera indbygget i bilens front kan se 180 grader rundt og dermed næsten kigge om hjørner. Anvendeligt især i kryds i trange gader.

Edge Titanium og Edge Sport har som standard et system, der gør kabinen til en oase i en travl og støjende hverdag - det sofistikerede Active Noise Control, der kan sammenlignes med de aktive og støjreducerende høretelefoner, der blokerer for uønskede lyde. Tre mikrofoner placeret rundt i kabinen monitorerer støj fra motoren, og systemet kan derefter sende modsatrettede lydbølger ud gennem lydanlægget højttalere, og det sker også, selv om infotainmentsystemet er slået fra.

”Støj er gennemtrængende og reducerer førerens evne til at tænke klart og bearbejde indtryk, og det kan lede til uopmærksomhed og stress. Når man så fjerner den uønskede støj fra motoren, er det en hjælp til kunden, som kommer mere afslappet og sikkert frem til sit mål,” fortæller doktor John Cartwright, ledende mediciner hos Ford i Storbritannien.

SIKKERHED – Tryghed på alle måder

Det er ikke usædvanligt, at en premium-SUV som den nye Ford Edge fås med en meget omfattende række af aktive sikkerhedssystemer, men det er opsigtsvækkende, at så mange af de innovative systemer hører til standardudstyret.

Uanset hvilken udgave af den nye Edge, kunden vælger, er sikkerhedsudstyret meget omfattende. Ford introducerede i den nye S-MAX den innovative fartbegrænser, Intelligent Speed Limiter, der ved hjælp af skiltegenkendelsessystemet (Traffic Sign Recognition) aflæser fartskiltene, krydstjekker med navigationssystemets data og justerer speederen i forhold til farten – helt automatisk, så man ikke overskrider fartgrænsen. Intelligent Speed Limiter er blevet en øjeblikkelig succes i de biler, hvor Ford tilbyder det: I Danmark er den intelligente fartbegrænser standard i S-MAX, Galaxy og nu i den nye Edge, mens det i andre lande kan være ekstraudstyr. Trods det er 95 procent af alle S-MAX og Galaxy solgt i 2015 udstyret med Intelligent Speed Limiter.

Intelligent Speed Limiter og Traffic Sign Recognition er en del af den omfattende sikkerhedspakke, som alle Edge i Danmark leveres med. Hertil kommer Pre-Collision Assist med fordgængergenkendelse, træthedsregistrering, automatisk op- og nedblænding af fjernlys og Lane Keeping System.

Som ekstraudstyr kan den nye Edge fås med Blind Spot Information System med Cross Traffic Alert, der både holder øje med biler i de blinde vinkler og advarer, hvis der kommer biler eller fodgængere, når man bakker ud.

De to yderpladser på bagsædet fås med airbags indbygget i selen, Inflatable Rear Seatbelt, som markant mindsker trykket på brystkassen i tilfælde af sammenstød. Den indbyggede airbag fordeler trykket over en fem gange større flade end en traditionel sele.

En bils forlygter har stor betydning for sikkerheden, når man kører om natten, og den nye Edge kan selvfølgelig udstyres med Fords blændfri og adaptive LED-forlygter, som kører med konstant fjernlys. Aktive elementer i LED-forlygterne er i stand til at blænde udenom mod- og forankørende, så resten af vejen fremstår fuldt oplyst.

Den nye Edge er den første Ford, der er designet til at opnå fem stjerner i crashtest hos Euro NCAP.

KØREEGENSKABERNE – Afbalanceret og komfortabel

Den nye Edge er som sagt bygget på samme platform som Mondeo, Galaxy og S-MAX, og Edge er bygget til at levere køredynamik på et højt niveau uden på nogen måde at mindske komforten.

Integrallink-baghjulsophængene med komponenter i aluminium arbejder sammen med støddæmpere og bøsninger til ikke kun at give en dynamisk køreoplevelse og en komfortabel affjedring, men er også med til at modarbejde vej- og dækstøj.

Edge er en afbalanceret SUV med en køreglad opsætning, og dynamikken kan yderligere fremhæves med det sofistikerede Ford Adaptive Steering, som skifter udveksling i det elektriske styretøj alt efter hastigheden (standardudstyr i Edge Sport). Ved lav fart vil man opdage, at Edge med dette system drejer meget skarpere, end den ville uden systemet, for at hjælpe med fx parkeringsmanøvrer, mens systemet er designet til at gøre Edge mere køreglad ved højere fart. Ford Adaptive Steering kommer med en Sport-funktion, som netop er skabt for at gøre den nye Edge sjovere og mere involverende på en udfordrende vej med masser af sving.

“Fords biler har et velfortjent ry for at være nogle af de mest underholdende at køre, og med den dynamiske pakke, vi har udviklet til Edge, fx Ford Adaptive Steering, sætter vi ny standard i SUV-segmentet,” siger Joe Bakaj, vicepræsident i Ford Europas produktudvikling.

Det avancerede Ford Intelligent All Wheel Drive-firehjulstræk (iAWD) er standard på alle udgaver af den nye Edge. Det permanente firehjulstræk gør, at Edge trækker på forhjulene i de fleste tilfælde, men opfatter de 25 sensorer de mindste tegn på tab af vejgreb eller ændringer i underlaget, kan firehjulstrækket reagere øjeblikkeligt og fordele kræfterne mellem for- og bagaksel på blot 20 millisekunder.

“Vores Intelligent All Wheel Drive-system betyder, at vi kan tage Edge med ud i terræn, som mange af vores kunder vil være forundrede over, den kan klare. Firehjulstræk er en af de mere effektive måder, man kan hæve sikkerhedsniveauet på – og samtidig hæve selvtilliden hos føreren,” siger Derek Ward, teknisk specialist hos Ford Global Advanced Vehicle Dynamics.

Den nye Edge er den ottende modelrække hos Ford Europa med firehjulstræk. Modeller med firehjulstræk er bl.a. S-MAX, Mondeo og Focus RS.

MOTORER – Momentstærke og støjsvage dieselmotorer

En markant SUV som den nye Ford Edge skal have stærke motorer, men de må ikke gå på kompromis med det lave forbrug. For at hjælpe de i forvejen effektive og sparsommelige motorer på vej, er Edge udstyret med start-stop-system og Smart Regenerative Charging, som lader batteriet op, når man “sejler” af sted uden at presse motoren eller når man bremser. Såkaldte Aero Curtains på bilens front leder luft gennem vertikale sprækker og ud på ydersiden af fordækkene, som giver aerodynamiske fordele og mindre rullemodstand – til gavn for et lavere forbrug.

I Europa, og dermed Danmark, kan Edge fås med to stærke TDCi-dieselmotorer, begge med en volumen på 2 liter.

2-liters TDCi-motoren med 180 hk er altid koblet sammen med en præcis manuel gearkasse med seks trin. Det maksimale moment er hele 400 Nm fra 2.000-2.500 o/min, og 0-100 km/t klares på 9,9 sekunder – topfarten er 200 km/t. Den 180 hk stærke Edge er yderst økonomisk i forhold til sin størrelse, så med denne motor klarer den nye SUV hele 17,2 km/l. CO2-udledningen er derfor også blot 149 gram per kilometer.

2-liters TDCi-motoren med 210 hk er forsynet med to turboladere, som giver et endnu bedre bundtræk og flere kræfter i toppen af omdrejningsfeltet. Den har 450 Nm at gøre godt med fra 2.000-2.250 o/min, og 0-100 km/t tager 9,4 sekunder, mens topfarten er 211 km/t. Med denne motor er Edge altid udstyret med den hurtigt skiftende automatiske PowerShift-gearkasse med seks trin, som ligeledes er med til at højne komfortniveauet. På trods af den ekstra ydelse kører også Edge med 210 hk 17,2 km/l og udleder samme 149 gram CO2 per kilometer.

Du kan se nærmere på den nye Ford Edge i en af de fem FordStores fra starten af juni.

Se og læs meget mere om Ford Edge på Fords online presskit.

# # #

Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 201,000 employees and 67 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing, financing and servicing a full line of Ford cars, trucks, SUVs and electrified vehicles, as well as Lincoln luxury vehicles. At the same time, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities through Ford Smart Mobility, the company’s plan to be a leader in connectivity, mobility, autonomous vehicles, the customer experience and data and analytics. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products worldwide or Ford Motor Credit Company, visitwww.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar