Få vores nyheder på mail

NY FOCUS PÅ HÅRDT ARBEJDE I ALPERNE

Pressemeddelelse   •   Jul 23, 2010 14:20 CEST

Den nye Ford Focus, som forventes til Danmark i begyndelsen af næste år, er den mest gennemtestede Focus nogensinde. Den er blevet testet under ekstreme forhold på nogle af klodens mest ugæstfrie steder. Den er blevet kastet rundt på dybfrosne, arktiske søer, kørt til kogepunktet gennem glohede ørkener og presset med tungt læs op ad de stejleste Alpestigninger. Alt sammen for at sikre, at den nye Ford Focus vil sætte helt nye standarder for robust pålidelighed – uanset hvad den bliver budt.

Højder påvirker biler på samme måde som mennesker. Luftens lave iltindhold gør det svært for motoren at yde sit optimale. Det er baggrunden for, at Ford gennem flere år har testet nye modeller på den naturskønne og dramatiske østriske vej, Grossglockner, højt oppe i Alperne. Grossglockner, som er opkaldt efter Østrigs højeste bjerg (3.798 m), er med sit snoede og stærkt kuperede forløb det ideelle sted at teste biler.

Og det er netop her Ford-ingeniøren Bernd Herweling tester den nye Focus.

-Vores opgave er at finde ud af, hvordan den nye Focus klarer at køre op og ned ad seriøse stigninger, forklarer Bernd Herweling.

-Det første stræk af Grossglockner byder på én lang 12 procents stigning helt op til 2.400 meters højde. Heroppe er luften temmelig tynd, så motoren kommer på overarbejde. Den lange stigning giver os mulighed for at samle en masse data om, hvordan bilen reagerer på belastningerne.

I dag gælder det en temmelig godt kamufleret udgave af den nye Focus med den ligeledes nyudviklede 1,6 liters EcoBoost turbo benzinmotor. Bernd sidder bag rattet, mens makkeren, Markus Polle, sidder ved siden af med sin laptop og aflæser alle de data, der kommer fra den brummende motors indre. Fyldte plastic-dunke optager bagsædet - en ballast, der svarer til tre granvoksne passagerer.

Bernd presser Focus’en. Han kører mest i andet og tredje gear, men i nogle af hårnålesvingene må han helt ned i første. Han overhaler flere biler på vej op. Focus’en æder sig opad i højderne – meter efter meter – med god fart.

Sceneriet er storslået, men Bernd holder øjnene på vejen, som flere steder forsvinder i svimlende slugter. Ved toppen kører han ind på en lille rasteplads, slukker motoren og begynder at vikle et sejl rundt om motorhjelmen.

-Det er for at holde på varmen. Motoren skal være så varm som mulig for at stresse kølesystemet. Vi har mere end 100 elektroniske kanaler, som vi opsamler data fra. Det bliver til temmelig mange data, men det giver os også et ret præcist billede af, hvad der foregår og hvad Focus’en kan, og indtil videre går det godt.

Efter en kort pause er det tid til at køre nedad igen. På vej op var det motoren og koblingen, der blev stresset, nu skal bremserne på overarbejde. Skilte langs vejen formaner bilister om at køre nedad i lavt gear for at spare bremserne, men Bernd vælger at bremse i sidste øjeblik før hvert eneste hårnålesving. Heldigvis har Focus’en fodfæste som en bjergged.

Tæt på bunden møder vi en anden ny Ford Focus på vej op med en stor, firhjulet trailer bagpå. Bernd forklarer, at den skal køre helt til toppen med en konstant fart på 30 km/t. Ved den hastighed er luftgennemstrømningen minimal, så motorens kølesystem bliver presset alvorligt.

-Ved havets overflade kan denne bil, med denne motor, trække noget i retning af 1.500 kilo. Men heroppe, i den tynde luft og med seriøse stigninger, er det en anden sag, forklarer Bernd.

-Vi forsøger at presse Focus’en for at finde ud af, hvor meget vægt den rent faktisk er i stand til at trække op i højderne, ligesom det også er interessant at se, hvordan koblingen klarer gentagne starter på stejl vej og med tungt læs bagpå.

-Det er ekstreme tests, men vi er nødt til at bevæge os helt ud til grænserne. Hvis bilen klarer det, vi udsætter den for, vil den være i stand til at honorere alle de krav, vores kunder har til den, slutter Bernd Herweling.

# # #

Fotos i høj opløsning kan downloades ved tryk på fotos. Se også mere om ny Ford Focus her: http://www.newfordfocusmedia.com/

Fords internationale pressesite www.media.ford.com giver dig yderligere mulighed for at søge fotos og information. Du skal blot oprette en profil for at få adgang.

About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 166,000 employees and about 70 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford’s products, please visit www.fordmotorcompany.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 51 individual markets and employs approximately 66,000 employees. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford of Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities, including joint ventures. The first Ford cars were shipped to Europein 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar