Få vores nyheder på mail

NY FORD TRANSIT – CLASSIC OG BOMSTÆRK

Pressemeddelelse   •   Aug 30, 2011 02:00 CEST

Reduceret brændstofforbrug, længere service-interval og 12 års rustgaranti

Umiddelbart er der nærmest tale om en Ford Transit Classic med alle de dyder, der har gjort Transit’en til en af de mest populære varebiler blandt danske håndværksvirksomheder. Men under overfladen har teknikken fået et robust løft.

I motorrummet arbejder en ny, bomstærk 2,2 liters Duratorq TDCi dieselmotor, som bidrager til at gøre den nye Ford Transit grønnere og mere økonomisk end nogensinde før.

Den nye Ford Transit er skabt til hårdt arbejde i hårde tider – hele vejen fra transmission og kobling til ekstra galvanisering af karosseriet. Vi har fokuseret på at gøre Ford Transit endnu mere robust og dette kan omsættes direkte til bedre driftsøkonomi. Serviceintervallet er udvidet fra 30.000 til 50.000 km – eller fra ét til to år. Samtidig udvides rustgarantien fra marts 2012 produktion fra 8 til 12 år.

Den nye Transit er bygget på én og samme platform. Det betyder blandt andet, at reservedels-programmet er stærkt forenklet. Reservedelene er de samme uanset motorvariant, hvilket gør reparationer både nemmere og billigere.

Den nye Ford Transit, som forventes til Danmark i slutningen af oktober, kommer også i to drift-økonomiske ECOnetic-versioner – en kompakt med kort aksel-afstand og en meget rummelig med lang aksel-afstand. Begge versioner er udstyret med de nyeste grønne Ford-teknologier som for eksempel Auto-Start-Stop, Smart Regenerative Charging og Fords avancerede Battery Management System. Det reducerer brændstof-forbrug og CO2-udledning helt ned til 14,9 km/l og 178 g/km.

Den kompakte version af den nye Ford Transit er - med fartbegrænser - i stand til at køre 15,2 km på én liter diesel ved blandet kørsel. Det svarer til en brændstofbesparelse på 8,5 procent i forhold til den eksisterende Transit – eller 909 liter brændstof mindre over 150.000 kilometer. Resultatet er en beskeden CO2-udledning på 173g/km.

Alle varianter af den nye Transit har partikelfilter og lever op til de nye, skærpede regler for emission.

Fords nye 2,2 liters Duratorq TDCi dieselmotor erstatter de eksisterende 2,4 og 2,2 dieselmotorer og vil være tilgængelig med henholdsvis 100-, 125-, 140- og 155 hk samt en variant med 135 hk til Ford Transit Minibus. Den stærkeste motor, med et moment på hele 385 Nm, findes til den baghjulstrukne Transit. Men der bliver ikke gået på kompromis med trækkraften i den forhjulstrukne 100 hestes-udgave, som kan mønstre hele 310Nm. Den nye Transit kan desuden fås i en AWD (All Wheel Drive) udgave.

For at udnytte kraften fra de nye motorvarianter er alle nye Transit-modeller udstyret med en sekstrins gearkasse med forbedret synkronisering og højere gearing. Den nye gearkasse i de forhjulstrukne Transit’er deler DNA med gearkassen i Fords personvogns-flagskib, Ford Mondeo, og byder på samme knivskarpe gearskifte. Hvert gear-trin er optimeret med henblik på bedst mulig ydelse og brændstof-økonomi under alle kørselsforhold, hvad enten det handler om kvik acceleration, det lange seje træk eller motorvejskørsel med støjsvagt overskud.

Bag rattet bygger den nye Transit videre på en lang hæderkronet tradition for at skabe komfortable kabiner, der leder tankerne hen på interiøret i en personbil. Kabinen er blevet udstyret med en masse smarte features, som bidrager til køreoplevelsen. Der er for eksempel mulighed for at vælge et høj-kvalitets Sony ICE audio-system med DAB-radio, USB-forbindelse, stemmestyring, Bluetooth Audio Streaming og opgraderede Sony højttalere. Der er desuden mulighed for at tilvælge et satellit navigationssystem med fem-tommers farveskærm.

Opvarmet forrude er standard og sikrer, at forruden hurtig bliver isfri, ligesom et bakkamera gør det nemt at navigere, når du bakker, for eksempel når der er behov for at påsætte en trailer.

Desuden er Fords "Hill Launch Assist" standard. Systemet sikrer, at Transit’en ikke ruller baglæns, når føreren flytter foden fra bremsen til speederen, f.eks. ved motorvejsafkørsler. Bremseeffekten bliver opretholdt i to et halvt sekund, efter foden er flyttet fra bremsen. En vanedannende lille luksus i hverdagen.

Den nye Ford Transit er den mest støj- og vibrationssvage Transit til dato. Nyt design og forbedret lydisolering sikrer en komfortabel køreoplevelse, selv ved høje motorvejshastigheder.

Den nye Ford Transit kommer i udstyrsvarianterne Transit Base, Transit Ambiente, Transit ECOnetic, Transit Trend, Transit Limited og Transit SportVan. Alle nye modeller vil være tilgængelige i farverne Dark Micastone, Mars Red og Midnight Sky.

Ford Transit kan allerede nu bestilles hos din lokale Ford forhandler. Priserne starter ved kr. 139.900 ex moms og levering for Ford Transit 260S 100hk med forhjulstræk.

I Fords Transit 2012 online press kit kan du downloade fotos og læse meget mere om den nye Transit.

For yderligere oplysninger kontakt Rie Gebauer, Ford Motor Company A/S, på telefon 43 48 06 80 eller mail; rgebaue2@ford.com  

Foto og mere information findes på Ford Danmark nye pressecenter her: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 166,000 employees and about 70 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford’s products, please visit www.fordmotorcompany.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 51 individual markets and employs approximately 66,000 employees. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford of Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities, including joint ventures. The first Ford cars were shipped toEuropein 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument