Få vores nyheder på mail

ROBOTTEN RUTH HJÆLPER FORD

Pressemeddelelse   •   Jan 14, 2012 14:48 CET

Robotten RUTH hjælper Fords ingeniører med den rette følelse/fornemmelse.

Følesansen er noget personligt og kompleks - og derfor vanskelig at måle. Udvikling af bilers interiør har indtil nu været afhængige af tilbagemeldinger fra kunderne for derigennem at finde frem til hvilke materialer og løsninger, der fungerer bedst for flest personer.

Ford var verdens første bilfabrikant der får en hjælpende hånd af en robot, der videnskabeligt tester følelsen af kontakter og forskellige overflader. Fords robot, kaldet RUTH –  Robotized Unit for Tactility and Haptics –  gør det muligt for ingeniørerne at finpudse de forskellige berøringspunkter i bilens kabine, for derigennem at opfylde en bred vifte af subjektive ønsker og præferencer hos kunderne.

Ingeniører på Fords europæiske Research Center i Aachen, Tyskland er glade for RUTH-robotten og har brugt hende under udviklingen af interiøret på langt de fleste nyere Ford modeller.

RUTH gør det muligt at arbejde med den menneskelige følelses-oplevelse af at røre ved forskellige overflader ud fra en videnskabelig vinkel. Friktion, ruhed, blødhed og temperatur er blandt de parametre, RUTH måler i bilens kabine. RUTHs resultat sammenlignes derefter med de data, der er indsamlet om de egenskaber, forbrugerne forbinder med en følelse af høj kvalitet

I modsætning til nogle bilproducenter, der vælger kun at lade komponenter og materialer teste i et laboratorium, påtager RUTH sig en almindelig førers rolle. Robotten "føler" sig frem i kabinen med en efterligning af menneskelige bevægelser og justerer for eksempel luftventilations-anlægget.

Her er nogle eksempler på de opgaver RUTH udfører:

- Måler modstanden af kontakter og drejeknap, så de ikke føles løse, men heller ikke er for stramme.

- Sammenligne kontakterne med hinanden, så de alle giver en ensartet berøringsoplevelse.

- Måler hvor hård/ blød en overflade, som for eksempel instrumentpanelet har og sørger for, at de lever op til de egenskaber, som en bred skare af kunder sætter pris på.

"Disse målinger er vigtige for os i forbindelse med vores kontinuerlige fokus på udvikling af kvalitetsoplevelsen i en Ford – og det gør det muligt for os at tilbyde interiør i høj kvalitet også i mindre eksklusive modeller, "siger Mark Spingler, produkt-udvikler i Ford Europa. "Nu kan vi oversætte følelser til præcise tal, og derefter udarbejde en model baseret præcis ud fra dette værdisæt. Gætterierne er erstattet med videnskab!

RUTH skabes

Ford modificerede robotten fra en model, der normalt anvendes til at pakke forbrugsvarer i produktionsanlæg, til dens specifikke videnskabelige formål; at analysere opfattelsen af kvalitet i bilers interiør. Nu har RUTH været brugt igennem de seneste år – og hendes arbejde er afspejlet i Fords biler rundt omkring i verden.


 

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 67,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities (13 wholly owned or consolidated joint venture facilities and nine unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

About Ford Motor CompanyFord Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 177,000 employees and 65 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information about Ford and its products worldwide please visit www.corporate.ford.com

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar