Nyhed -
FORD KUNDER MED PSA 1.6 TDCI MOTOR SKAL IKKE VÆRE BEKYMREDE
Fords kommentar til DR1 programmet Kontant den 22. januar 2013:
Efter indslag i DR1 programmet Kontant den 22. januar, omhandlende PSA 1,6 TDCi motorernes turbolader, som Ford deler med en række øvrige større bilmærker, vil vi gerne fastslå, at Ford ikke har kendskab til, at der er et generelt og omfattende problem med disse modeller, hvor vores kunder har overholdt bilens regelmæssige serviceintervaller.
Det billede DR1 programmet Kontant tegner, kan vi ikke genkende – hverken i vores database eller i vores kunders servicehistorik. Tværtimod har PSA 1,6 TDCi motoren været en populær motor i blandt andet vores Focus og C-MAX modeller.
I programmet omtales det, at problematikken omkring turboladeren kan berøre 93.000 bilmotorer med PSA 1,6 TDCi motor. Ud af disse 93.000 biler er 18.710* enten en Ford Fusion, Fiesta, Focus eller C-MAX.
Af denne flåde på 18.710 Ford biler med PSA 1,6 TDCi motor er der i hele 2012 bestilt turboladere hjem til vores forhandlere til brug ved reparation, svarende til 0,45 procent af den komplette Ford vognpark med PSA motor i alle årgange. Dette tal betyder ikke, at de 0,45 procent var fejlbehæftet, men kan skyldes flere årsager så som trafikudheld, almindelig slitage, ikke overholdt service- og olieskift intervaller m.m.
Med disse tal vil vi gerne understrege, at vi ikke kan genkende Kontants udmelding om et generelt og velkendt problem, i betragtning af at det er under en halv procent af alle indregistrerede Ford modeller i Danmark med den omtalte 1,6 TDCi Motor, der har oplevet at måtte udskifte turboladeren.
FDM Motor beskriver vigtigheden i, at overholde serviceintervallerne i artikel fra 05-2012:
”For at undgå at havne i den situation er det vigtigt, at man følger de anvisninger, fabrikanten har opstillet for udskiftning af olie og oliefilter, samt hvilken olietype man skal anvende. En turbomotor tåler ikke en ringere oliekvalitet end foreskrevet, så her er det under ingen omstændigheder en god idé at købe discountolie eller lignende for at spare nogle få hundrede kroner. Olieskiftintervallet skal altid følges, filteret skal altid udskiftes i forbindelse med et olieskift, og den rigtige olie skal altid anvendes. Du kan læse anbefalingerne for netop din bil i bilens servicehæfte eller instruktionsbog.”
Hvis du som kunde, er bekymret med hensyn til din Ford, vil vi anbefale dig at kontakte dit lokale Ford værksted som vil rådgive dig, og vi vil som altid opfordre til, at bilens serviceintervaller overholdes nøje.
De omtalte tekniske servicebulletiner / -vejledninger udarbejdes som reparationsguide til værkstederne og findes på en lang række mere komplicerede reparations- og vedligeholdelsesområder. Det er der intet usædvanligt i. Disse skal sikre en ensartet og høj kvalitet af det udførte reparationsarbejde, hvad end dette måtte være.
Kontant valgte desværre at se bort fra samtlige af vores svar på deres spørgsmål, og fokuserede blot på, at vi ikke ønskede at deltage i selve udsendelsen.
Vores landsdækkende Ford værksteder og vores specialuddannede personale, vil altid rådgive og vejlede vores kunder, i hvorledes deres biler regelmæssigt bør vedligeholdes og serviceres for at mindske evt. nedbrud og unødige reparationsomkostninger. Dette gælder uanset bilens alder.
Slutteligt vil vi understrege, at vi altid ser med alvor på reklamationshenvendelser fra kunder og behandler disse grundigt fra sag til sag. I disse tilfælde bør man kontakte den lokale Ford Forhandler eller det autoriserede Ford værksted.
* Kilde: Bilstatistik pr. 31.12.2012
# # #
About Ford Motor CompanyFord Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 172,000 employees and 65 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford’s products, please visit www.ford.com.
Ford Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (15 wholly owned or consolidated joint venture facilities and nine unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.