Gå til indhold
Ny Focus ser hullerne i vejen før du gør

Nyhed -

Ny Focus ser hullerne i vejen før du gør

Vejhuller er et stort problem på mange europæiske veje. De er både ubehagelige at køre over, men de kan også ødelægge din bil. En ny teknologi i den spritnye Ford Focus kan opdage vejhuller før du selv gør.

Huller i vejen er på tværs af Europa et stort problem. Det er kun er blevet værre i år på grund af arktiske vinde, der er strøget over det Europæiske kontinent og dermed været årsag til mange revner i vejbanen. 

Revner i vejbanen og vejhuller gør ikke kun køreturen ubehagelig. Hårde stød med vejhullerne kan skade din bils undervogn, affjedring, dæk eller være skyld i en helt fjerde mekanisk skade – og det kan blive en dyr reparation. 

Nu kan du undgå de dyre regninger forårsaget af vejhuller. I den nye Ford Focus introduceres nemlig et innovativt system, der kan opdage vejhuller. Systemet opdager hvis et hjul ryger i et vejhul og justerer affjedringen, så hjulet ikke falder så langt ned i hullet.

Da hjulet ikke falder langt ned i vejhullet, rammes modsatte side at vejhullet ikke med samme kraft, som hvis hjulet røg helt ned. Den bagerste affjedring justeres hurtigere, idet forreste affjedring sender et advarselssignal, så snart et vejhul rammes. Alt det sker på et splitsekund – helt uden førerens indgriben.

”Vores ingeniører leder altid efter nogle af verdens mest barske veje, for at teste affjedringen til grænsen, men i den seneste tid har vi opdaget, at de veje har fundet os,” fortæller Guy Mathot, Ford Focus Vehicle Dynamics Supervisor. ”Vejhuller er et stort problem for bilister og det forsvinder ikke i den nærmeste fremtid. Med vores avancerede affjedringsteknologi i den helt nye Ford Focus, har vi reduceret stødet fra vejbump”.

Systemet i den helt nye Ford Focus er en del af bilens Continuously Controlled Damping-teknologi, der overvåger bilens affjedring, chassis, styringsinput og bremseinput hvert 2. millisekund, for at give den mest jævne oplevelse på ethvert underlag.

Fords affjedringssystemer udvikles på en speciel vej ved Fords testcenter i Belgien. Vejen består af nogle af verdens værste vejhuller. Fords ingeniører videreudvikler affjedringssystemerne med tests på diverse offentlige veje i Europa mens belastningerne overvåges med udstyr, der minder om det, der bruges til at overvåge jordskælv.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Emner

Kategorier

Kontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Relateret materiale

#Time to Focus - Ny Ford Focus afsløres

#Time to Focus - Ny Ford Focus afsløres

Med den nye Focus er Ford startet med et blankt stykke papir. Den fjerde generation Focus er helt ny. Den bringer kompaktklassen ind i en ny æra og giver kunderne ny teknologi, mere plads og en endnu bedre køreoplevelse. For første gang inkluderer Focus-familien crossover-udgaven Focus Active og den luksuriøse Focus Vignale. En ny klasseleder er født.

Ny Focus er den mest innovative og dynamiske Ford nogensinde – en født klasseleder

Ny Focus er den mest innovative og dynamiske Ford nogensinde – en født klasseleder

Med den nye Focus er Ford startet med et blankt stykke papir. Den fjerde generation Focus er helt ny. Den bringer kompaktklassen ind i en ny æra og giver kunderne ny teknologi, mere plads og en endnu bedre køreoplevelse. For første gang inkluderer Focus-familien crossover-udgaven Focus Active og den luksuriøse Focus Vignale. En ny klasseleder er født.

Ny Ford-teknologi kan gøre rødt lys til fortidslevn

Ny Ford-teknologi kan gøre rødt lys til fortidslevn

Forestil dig en verden, hvor kørsel gennem travle kryds ikke indebærer stop for rødt lys. Sådan en verden kan blive til virkelighed, efter Ford for nylig fremviste spritny, menneskeinspireret teknologi, der kan gøre rødt lys til et fortidslevn. I stedet skal biler interagere med hinanden og selv beregne, om farten skal sænkes eller øges for at undgå fuldt stop ved lyskryds.

Ny Ford Focus får 182 hk-variant til superskarp pris

Ny Ford Focus får 182 hk-variant til superskarp pris

Da Ford tidligere i år rullede fjerde generation af Focus ud over rampen, var det med et blankt stykke papir som udgangspunkt. Samtidig forbliver den tro mod det koncept, Ford lancerede for 20 år siden med førende køredynamik. Modtagelsen har været så positiv, at nu også en 182 hestes variant af kernemodellen tilføjes til det i forvejen brede Focus-udvalg.

Nu kan Ford garantere hvid jul

Nu kan Ford garantere hvid jul

Ford kan næste år starte et helt nyt kapitel inden for test og simulation af nye biler. Fords nye, banebrydende testcenter kan simulere de mest ekstreme situationer og vejrforhold, som biler bliver udsat for verden over.

Side Wind Stabilisation er en avanceret teknologi, som er udviklet af Fords ingeniører for at kunne hjælpe føreren mest muligt. Ford har monteret sensorer, der måler vindens hastighed 100 gange i sekundet.

Ny teknologi holder Ford Transit på plads

Ford Transit klarer sig godt – rigtig godt. I Danmark er det den klart mest populære varebil, og på verdensplan er det den mest solgte varebil gennem de sidste 50 år. Det betyder dog ikke, at man hviler på laurbærrene hos Ford. Nu kan man præsenterer Side Wind Stabilisation, som hjælper de nye Transitter med at blive i egen vejbane.

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.

Ford Motor Company

Borupvang 1
DK-2750 Ballerup
Danmark