Pressemeddelelse -
Ford hylder Le Mans-sejre med unikke Ford GT-design
Fords Le Mans-hold Ford Chip Ganassi Racing har til dette års udgave af 24-timersløbet valgt at gøre noget ekstra ud af sine fire Ford GT-biler, som med hver sit design hylder Fords mange sejre ved Le Mans siden 1960’erne.
Ford-holdets fire Ford GT’er bærer specialdesignede lakeringer, såkaldte ’Celebration Liveries’, der hver især repræsenterer noget særligt fra Fords Le Mans-succeser. Hyldesten fungerer samtidig som et au revoir, da årets udgave af det legendariske racerløb bliver det sidste, som Fords nuværende Ford GT-prorgram deltager i.
”Ford gjorde comeback til Le Mans i 2016 for at markere 50-årsjubilæet for vores første fantastiske Le Mans-sejr i 1966. Det fejrede vi på bedste vis ved også at vinde 2016-løbet,” udtaler Bill Ford, Fords administrerende direktør. ”At stå på podiet på vegne af alle medarbejderne var et stolt øjeblik for mig. Og vi glæder os til at vende tilbage til Le Mans i år, hvor vi nærmer os vores sidste løb for denne gang.”
Fire design med hver sin historie
Da Ford Chip Ganassi Racings fire Ford GT’er ankom til den berømte Circuit de la Sarthe søndag den 2. juni, blev de for første gang set i deres nye lakeringer. En femte Ford GT tilsluttede sig også, der kører i GTE Am-klassen under Keating Motorsports.
De fire design har hver sin historie: Ford GT #66, som køres af Stefan Mücke (Tyskland), Olivier Pla (Frankrig) og Billy Johnson (USA), er forsynet med et sort eksteriør, der drager paralleller tilbage til Ford GT40, som Bruce McLaren og Chris Amon vandt Le Mans med i 1966.
Den Ford GT40, som Dan Gurney og A.J. Foyt kørte til sejr ved Le Mans i 1967, vækkes til live i dette års Ford GT #67, som køres af Andy Priaulx (Storbritannien), Harry Tincknell (Storbritannien) og Jonathan Bomarito (USA).
Ford GT #68 er Fords seneste Le Mans-sejrherre, som kom først over det ternede flags målstreg i 2016. Den køres af Dirk Müller (Tyskland), Joey Hand (USA) og Sébastien Bourdais (Frankrig) i de samme farver som sejren for tre år siden.
Firkløveren fuldendes af Ford GT #69, der køres af Scott Dixon (New Zealand), Ryan Briscoe (Australien) og Richard Westbrook (Storbritannien). Denne models design tager sit udspring i den Ford GT40, der kom på andenpladsen ved Fords storslåede trippelsejr ved Le Mans i 1966.
”Ford GT blev skabt med det formål at genetablere Ford i de lange GT-løb,” forklarer Mark Rushbrook, global direktør for Ford Performance Motorsports. ”Vores fabrikssatsning på Ford GT har været en stor succes for vores brand og givet os mange spændende udfordringer. Le Mans er ikke helt slutningen herpå, da vi stadig har mange SportsCar Championship-løb på tegnebrættet i 2019.”
Fans vil have mulighed for at se de unikke Ford GT-design, når Le Mans 2019 løber af stablen den 15.-16. juni. Derudover vil Fords populære Le Mans-livestream for fjerde år i streg sørge for, at man også kan følge med i alle detaljerne inde fra selve cockpittet.
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 196,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 49,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 63,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 23 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.