Gå til indhold
Ford spiller med musklerne på Genève Motor Show

Pressemeddelelse -

Ford spiller med musklerne på Genève Motor Show

En parade af hurtige biler - inklusiv helt ny Ford Focus RS og super-bilen Ford GT

Geneve, 3. marts 2015 - - Der var voldsomt mange hestekræfter til skue, da Ford i dag lod tæppet falde på Geneve Motor Show. Den nye, muskelsvulmende Ford Focus RS, super-bilen Ford GT, den nye – europæiske – Ford Mustang, den nye Ford Focus ST, Fiesta ST og to hidsige racer-biler for lige som at understrege, at Ford har dømt fart og tempo.

Tredje generation af Ford Focus RS kommer med Fords nye sports firhjulstræk (Performance All-Wheel Drive), indstillelige køre-opsætninger og accelerations-kontrol (Launch Control), mens super-bilen Ford GT, som overraskede alt og alle på Detroit Motor Show for nylig, er udstyret med den hidtil kraftigste EcoBoost-motor, Ford har produceret.

Begge biler er udviklet af Fords særlige performance-team som de første i en række på i alt 12 planlagte performance-biler frem mod 2020. De sportslige ambitioner skyldes ikke blot ønsket om at skabe en række unikke – og meget hurtige – biler, men er også et ønske om at skabe et levende udviklingsmiljø, der kan teste komponenter, materialer og reservedele til det yderste – til fordel for alle fremtidige Ford-modeller.

-Vi har aldrig tidligere haft så mange performance-biler på vej og det er godt i den forstand at de ikke blot vil bringe smil frem hos entusiaster, de vil også bane vejen for innovative nye teknologier, der vil komme alle vores kunder til gode, sagde chefen for Ford Europa, Jim Farley, ved dagens præsentation i Geneve.

Ny Focus RS

Fords nyeste ’hot-hatch’ byder på en række nye features og teknologier, heriblandt Ford Performance firhjulstræk med Dynamic Torque Vectoring, ventilerede sports-bremser fra Brembo og en special-kalibreret 2,3 liters EcoBoost motor, som yder mere end 320 hk.

For første gang giver den nye RS’er også mulighed for forskellige køreindstillinger – Normal, Sport, Track eller "Drift" for maksimal køreglæde under forskellige forhold, ligesom Launch Control automatisk sætter chassis og motor op til optimal acceleration.

Den nye Ford Focus RS er den 30. bil, der bærer det legendariske RS (Rally Sport) emblem og træder dermed ind i rækken af biler, der har drevet udviklingen af nye Ford-teknologier. Den nye RS’er følger i fodsporene på hæderkronede ’GTI’er’ som den 16-ventilede Ford Escort RS1600 fra 1970, den turboladede Sierra Cosworth fra 1985 og den firhjulstrukne Escort RS Cosworth fra 1992.

Ford GT

Helt på toppen af Fords nye performance line-up, stråler overraskelsen fra Detroit, den nye Ford GT, som især gør sig bemærket med sine formfuldendte linjer i kulfiber og en voldsom V6 EcoBoost center-motor, som tilsammen giver et vægt-kraft-forhold andre super-biler må kigge langt efter.

Motoren, som yder mere end 600 meget effektive hestekræfter, er parret med en syv-trins dobbeltkoblings-gearkasse. Acceleration, styring, bremser, sikkerhed og effektivitet er optimeret ved udstrakt brug af avancerede, letvægts komposit-materialer, indrammet af aluminium både for og bag.

Den lave dråbeform reducerer luftmodstand og optimerer den helt nødvendige downforce. Chassiet byder på aktiv, racerbils stødstangs-affjedring, med mulighed for højdejustering samt carbon-keramiske bremser.

Den nye Ford GT, som er tænkt og designet til at bide skeer med de fleste superbiler, er én af de mest eksklusive Ford-modeller nogensinde og vil kun blive udbudt i et begrænset antal kloden rundt.

Ny Focus ST

Et par trin nede ad stigen – men absolut stadig i den hurtige ende – viser Ford også den helt nye Ford Focus ST, som er på vej ud til Ford-forhandlere i hele Europa. Her er der dømt sport og praktik på én og samme tid, idet den nye ST’er både kommer i en klassisk hatchback-udgave og som praktisk stationcar, ligesom der er mulighed for at vælge såvel en omdrejningsvillig benzinmotor som en effektiv og snusfornuftig diesel-maskine.

Køreoplevelsen har fået en et gevaldigt pep med nye støddæmpere foran, en strammere undervogn og optimeret servostyring.

Den nye 185 hk to-liters dieselmotor leverer massive 400 Nm allerede fra 2000 omdrejninger i minuttet, mens benzinudgaven byder på 250 sprælske hestekræfter. Designet er blevet strammet op til fordel for et mere sporty look, ligesom ST’en er spækket med Fords nyeste førerassistance-teknologier. Som ekstraudstyr fås det stemmestyrede infotainment-system SYNC 2. Desuden kan du til ST’en også få dynamiske forlygter og Cross Traffic Alert, som er et system, der advarer om krydsende trafik ved bakke-manøvrer.

Fiesta ST

Ford har naturligvis også mindste performance-bil med på podiet i Geneve. Den kompakte Fiesta ST, som blev lanceret i 2013, her allerede etableret sig som én af de mest efterspurgte kompaktbiler i GTI-klassen og har høstet mere end 20 internationale priser siden introduktionen.

Sports-udgaven af den bedst sælgende kompaktbil i Europa, har en 1,6 liters EcoBoost benzinmotor, som leverer 182 heste. Med strammere undervogn og stærkere bremser end nogensinde før er der i den grad lagt op til sjov og ballade – understøttet af Fords unikke Torque Vectoring Control og ESP-funktion i tre valgfrie trin.

Ny Ford Mustang

Ingen performance line-up uden den helt nye Ford Mustang, som for første gang i bilens 50 år lange historie, er en ægte global udgave, solgt og serviceret af Ford på fem kontinenter. Det amerikanske ikon har umiskendelige træk fra den allerførste model, men er samtidig en top-moderne performance-bil, spækket med en række af Fords unikke førerstøtte-systemer.

Mustangen kommer naturligvis i den klassiske V8-udgave med 418 hk, men har også fået en lillesøster af mere europæisk tilsnit, idet Ford har udviklet en omdrejningsvillig 2,3 liters EcoBoost-motor med 314 hk til dem, som også skæver til brændstoføkonomien. 6-trins gearkassen fås både i en manuel- og automatisk udgave, ligesom Mustangen, som standard, er udstyret med Performance Pack affjedring både for og bag. 19 tommer hjul og SYNC 2 med en otte tommers farve touch screen fuldender billedet af en klassiker i nye klæder. Den nye Mustang fås i hele ti forskellige farver.

I afdelingen for rendyrkede racere viser Ford en ny Fiesta R2, som er den første Ford rally-bil med Fords flere gange prisvindende 1,0 EcoBoost motor under hjelmen, mens den nye MSA Formel 4 baneracer med en 160 hestes 1,6-liters EcoBoost motor er et studie i anvendt kulfiber-teknologi.

Fords officielle pressekit er tilgængeligt på http://geneva2015.fordpresskits.com.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dkFords nyhedsbrev

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Related links

Emner

Kategorier


Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 66,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 23 manufacturing facilities (12 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 11 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year FordMotor Company was founded. European production started in 1911.

About Ford Motor Company

Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Michigan manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 187,000 employees and 62 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products worldwide, please visit www.corporate.ford.com.

Kontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Relateret materiale

Focus ST – ren køreglæde og rå power

Focus ST – ren køreglæde og rå power

Praktisk og økonomisk er sjældent ord man forbinder med en bil i GTI-klassen. Ikke desto mindre er den nye Ford Focus ST et godt bud på en bil, der forener sportslig køreglæde på en snoet landevej og hverdagens lidt mere trivielle transport af børn og bæreposer. Den nye Ford Focus ST er både rå kraft i et stramt chassis og en praktisk og rummelig stationcar med økonomisk diesel-fornuft.

Den hurtigste Ford Focus nogensinde!

Den hurtigste Ford Focus nogensinde!

Den hurtigste, serieproducerede Ford Focus nogensinde. Det er løftet efter at Ford i dag gav snigpremiere på den nye Ford Focus RS, som forventes at lande i Danmark mod slutningen af året.

Europæisk debut til potent Ford Focus RS

Europæisk debut til potent Ford Focus RS

Den er ikke bare bomstærk, dens fire trækkende hjul med 19 tommer, specialudviklede Michelin-dæk æder også asfalt på en måde, der gør det sjovere end nogensinde før at sidde bag rattet i en Ford Focus RS.

Ford tilbage i Le Mans: Den nye superbil GT klar til en stærk start i 2016

Ford tilbage i Le Mans: Den nye superbil GT klar til en stærk start i 2016

​I 1966 tog Ford titlen som vinder af 24 timers løbet Le Mans med den nu legendariske superbil GT i racertrim. Timingen er derfor perfekt til et stort comeback i løbet til Ford i 2016 – både for at fejre 50-året for den store sejr og introduktionen af den helt nye superbil GT. Ford-sponserede hold deltager i LM GTE Professional-klassen med racerudgaver af den nye GT med over 600 hk.

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.

Ford Motor Company

Borupvang 1
DK-2750 Ballerup
Danmark