Pressemeddelelse -
Hjerneforskning kan være med til at forhindre trafikuheld i fremtiden
Med avanceret og banebrydende hjerneforskning håber Ford på i fremtiden at kunne registrere, når føreren af en bil mister koncentrationen eller føler sig træt bag rattet. I samarbejde med forskere indenfor neurologi er man ved at kortlægge, hvad der sker i hjernen, så man kan alarmere føreren, inden der sker et uheld.
- Hjernen behandler enorme mængder information, når vi kører bil. Dette ændrer sig, idet førerassistanceteknologier i højere grad end tidligere hjælper os og begynder at klare noget af kørslen for os. Føreren af en bil kan derudover også blive træt eller tankerne kan ledes hen på andre ting end selve kørslen. Det kan være helt afgørende for trafiksikkerheden at opdage, når den slags er ved at ske, siger Stefan Wolter, research engineer, Research and Advanced Engineering, Ford Europa.
Ifølge en engelsk undersøgelse er træthed eller distraktion en medvirkende årsag til op til 25 procent af alvorlige uheld på vejene. Derudover viser en anden undersøgelse, at det kun er 40 procent af europæerne, der tager sig en pause hver anden time, når de sidder bag rattet på en længere køretur.
Kortlægning af hjerneaktivitet under køresimulering
Ford gennemfører forskningen sammen med Uniklinik RWTH Aachen i Tyskland, der skal kortlægge hjerneaktiviteten hos forsøgspersoner, der får scannet hjernen, mens de befinder sig i en køresimulator.
Ved hjælp af spilteknologi kan forskerne scanne hjernen, mens forsøgspersonerne ser en mørklagt tresporet motorvej på en skærm foran sig. Motorlyd giver dem en virkelighedstro fornemmelse af at befinde sig ude i trafikken, og hjælper desuden forsøgspersonerne med at orientere sig om anden trafik på vejen. I hænderne har de et fiktivt rat, som de skal bruge til at dreje mod højre eller venstre, når bilen uden forvarsel pludselig laver en hård opbremsning eller andet, der kræver en hurtig reaktion.
Udover at undersøge forsøgspersonernes hjerneaktivitet og reaktionsmønstre, så undersøger forskerne også eventuelle ændringer i deres puls. Alt sammen viden der kan være med til at indikere, om forsøgspersonerne er ved at være trætte eller miste koncentrationen, og som i sidste ende kan bruges til at alarmere føreren, så trafikuheld på den måde kan forhindres.
- Vi tror på, at vi ved hjælp af disse data en dag vil være i stand til at genkende reaktionsmønstrene hos førerne, som fremtidens biler vil være i stand til reagere på, hvis det er nødvendigt, siger professor Klaus Mathiak, M.D.Ph.D, head of Psychoneurobiology and lead consultant for Psychosomatic Medicine, Uniklinik RWTH Aachen.
I mere end 10 år har et symbol med en kaffekop vist sig i instrumentbrættet i Fords biler, hvis føreren har udvist tegn på træthed og burde tage en pause. Med dette forskningsprojekt tages denne teknologi endnu et skridt videre.
Se hvordan forskningen foregår her i videoen:
# # #
Følg Ford på Mynewsdesk – Ford.dk–Facebook – Instagram – LinkedIn
Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
1 Driver-assist features are supplemental to and do not replace the driver’s attention, judgement and need to control the vehicle.
2 Ford Mustang Mach-E delivers up to 610 km WLTP homologated pure-electric driving range in rear-wheel drive, extended-range battery configuration.
The declared WLTP fuel/energy consumptions, CO2-emissions and electric range are determined according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EU) 2017/1151 as last amended. The applied standard test procedures enable comparison between different vehicle types and different manufacturers.
3 iF DESIGN AWARD 2020 in the product discipline.
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan, that is committed to helping build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. The company’s Ford+ plan for growth and value creation combines existing strengths, new capabilities and always-on relationships with customers to enrich experiences for and deepen the loyalty of those customers. Ford designs, manufactures, markets and services a full line of connected, increasingly electrified passenger and commercial vehicles: Ford trucks, utility vehicles, vans and cars, and Lincoln luxury vehicles. The company is pursuing leadership positions in electrification, connected vehicle services and mobility solutions, including self-driving technology, and provides financial services through Ford Motor Credit Company. Ford employs about 186,000 people worldwide. More information about the company, its products and Ford Motor Credit Company is available at corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 43,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 55,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 14 manufacturing facilities (10 wholly owned facilities and four unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.