Pressemeddelelse -
Ny teknologi kan stoppe spøgelsesbilister
Ford løfter sløret for nye avancerede teknologier der øger sikkerheden og gør det nemmere at parkere i byen.
Det er enhver bilists mareridt, pludselig at blive konfronteret med et par forlygter ret forude på motorvejen. Og med god grund, for når der er en spøgelsesbilist involveret, går det ofte alvorligt galt. Det er baggrunden for, at Ford snart barsler med en ny teknologi, der skal forhindre, at demente, konfuse eller berusede bilister kører ned ad den forkerte motorvejsrampe og udsætter sig selv og andre for livsfare.
Den nye teknologi – Wrong Way Alert – er baseret på GPS og Fords skiltegenkendelses-system. Et kamera i bilens forrude scanner trafikskilte og hvis en bilist overser to ”indkørsel forbudt”-skilte, vil systemet automatisk sammenholde det med bilens aktuelle placering og hvis bilen befinder sig på en motorvejsrampe, vil det udløse en alarm af lys og lyd og dermed – forhåbentlig – få bilisten til at standse.
Ford er ligeledes igang med at udvikle- og raffinere teknologier, der skal gøre det nemmere og mere sikkert, at parkere i storbyer. Undersøgelser har vist, at op mod halvdelen af alle bilister foretrækker at køre længere væk fra deres destination fremfor at give sig i kast med en parallelparkering, hvor der er begrænset plads. Ligeledes er parkeringspladser et hotspot for påkørsler. Samtidig repræsenterer parkering og parkeringsmanøvrer nogle af de mest stressende momenter for rigtig mange bilister
Det er baggrunden for, at Ford snart introducerer Enhanced Active Park Assist, som overtager styringen af bilen ved såvel parallel- som båse-parkeringer. Ved tryk på en knap vil systemet, automatisk, manøvrere bilen ind langs kantstenen – eller bakke bilen ind i en parkeringsbås mellem to andre parkerede biler. Systemet kan ligeledes identificere egnede parkeringspladser langs en tæt besat fortovskant.
Cross Traffic Alert med bremsefunktion er en anden ny teknologi, som skal forhindre ulykker, når man bakker ud fra en parkeringsplads. Radar-teknologi holder øje med krydsende trafikanter og hvis føreren ikke reagerer på systemets alarm-funktion, bremser bilen automatisk.
Ford har endda udviklet en teknologi, der gør det muligt, at kigge rundt om hjørner. Via et vidvinkel-kamera bag på bilen, har føreren mulighed fora se genstande, forhindringer og andre bilister, som ikke umiddelbart er synlige fra førersædet. Systemet har samme funktionalitet som Front Wide View Camera der allerede er tilgængeligt i Ford Edge, Ford Galaxy og Ford S-MAX.
Styretøj tunet til undvigemanøvrer
Nogle gange bliver man som bilist konfronteret med situationer, som kalder på en lynhurtig undvigemanøvre. Det kan være en langsomt kørende bil, som pludselig kommer til syne eller en stor genstand, der er tabt på motorvejen. Hvis der ikke er tid – eller afstand nok – til en katastrofeopbremsning, er der kun rattet tilbage. Og her er Fords nyudviklede Evasive Steering
Assist en hjælp. Systemet bygger oven på eksisterende Ford-teknologier som Forward Collision Warning og Pre-Collision Assist, som bidrager til enten at undgå kollisioner eller reducere skaden ved en egentlig frontal-kollision. Ved umiddelbar kollisionsfare, understøtter styretøjet en hurtig, abrupt undvigemanøvre, selv ved høje motorvejshastigheder.
Ford har efterhånden en lang tradition for udvikling af førerassistance-systemer, ligesom Ford ofte er gået forrest med at implementere teknologierne over en bred del af model-porteføljen for at flest mulige kunder skal kunne drage fordel af de teknologiske landvindinger. Det gælder for eksempel teknologier som:
- Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection, som griber ind, hvis der er fare for kollison med andre bilister eller bløde trafikanter.
- Intelligent Speed Limiter, som læser skilte og automatisk tilpasser bilens hastighed til gældende fartbegrænsninger.
- Glare-Free Highbeam, som ved hjælp af kamera-teknologi registrerer lys fra modkørende cykler, motorcykler og biler op til 800 meter væk og automatisk tilpasser forlygternes lysintensitet og –vinkel for at undgå at blænde modkørende.
- Ford’s Adaptive Front Lighting System er et tilsvarende system, som tilpasser lysintensitet og –vinkel til vejen og miljøet, herunder også Weather-Dependent Lighting som justerer lyset fra forlygterne efter vejrforhold, for eksempel ved kraftig regn.
Fords kendte parkerings-teknologier omfatter:
Perpendicular Parking, som hjælper bilister til – uden hænder på rattet – at foretage en perfekt båse-parkering, på samme måde som Active Park Assist hjælper ved en parallelparkering.
Park-Out Assist, som hjælper bilister sikkert ud fra en parallelparkering.
Side Parking Aid, som giver præcise afstands-mål i bilens display og alarmerer, føreren, hvis bilen kommer for tæt på objekter og andre biler under en parkeringsmanøvre.
Cross Traffic Alert, som advarer føreren om krydsende trafik når bilen bakkes ud fra en parkeringsplads.
Andre kendte førerstøtte-teknologier er Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Traffic Sign Recognition System, Lane Keeping System med Lane Keeping Aid, og Driver Alert.
Traffic Jam Assist er en anden ny teknologi, som er under udvikling og forventes implementeret i de første Ford-modeller indenfor de næste to år. Systemet overtager så at sige kørslen ved langsom kø-kørsel og sørger for at bilen holder sin bane, samt accelerer og bremser i takt med at køen bevæger sig.
Emner
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 203,000 employees and 67 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing and servicing a full line of Ford cars, trucks and SUVs, as well as Lincoln luxury vehicles. To expand its business model, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities with investments in electrification, autonomy and mobility. Ford provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products and services, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.