Få vores nyheder på mail

Ford klar til at ræse om kap i historisk Le Mans-løb

Pressemeddelelse   •   Jun 13, 2019 11:00 CEST

Pressemeddelelse opdateret den 4. juli 2019.

Der er lagt i kakkelovnen til et historisk løb for Ford Chip Ganassi Racing, når dette års udgave af Le Mans løber af stablen den 15.-16. juni. Igen i år vil man kunne følge løbet via Fords livestream.

”Det er sidste Le Mans-løb for Ford i denne omgang, så det bliver helt klart en følelsesladet oplevelse. Målet med vores Le Mans-comeback i 2016 var at vinde løbet på 50-årsjubilæet for vores første sejr i 1966. Det gjorde vi. Siden da har vi været på podiet hvert år,” udtaler Mark Rushbrook, global direktør for Ford Performance Motorsport.

”Til dette sidste løb stiller vi med fem Ford GT’er inklusiv modellen under Keating Motorsport. Uanset udfaldet har deltagelsen i Le Mans været en utrolig oplevelse, og vi er mere end taknemlige for støtten fra både ACO og WEC.”

Ford er den eneste af de nuværende bilproducenter i GTE Pro-klassen, der er endt i top tre de seneste tre år. Alle Ford Chip Ganassi Racings racerkørere er igen klar til at indtage Le Mans-podiet i Ford GT’er, der denne gang er udstyret med helt nye design, som hædrer Fords succes i Le Mans gennem årene.

Fords racerkørere er spændte

Ford GT #66 køres af Stefan Mücke (Tyskland), Olivier Pla (Frankrig) og Billy Johnson (USA). ”Det her er vores sidste chance for at tage sejren i en fabriksfremstillet Ford GT, så presset er ekstra stort i år. Vi er klar til kamp,” udtaler Pla.

Ford GT #67 føres som sædvanlig af Andy Priaulx og Harry Tincknell (Storbritannien). De får selskab af Jonathan Bomarito (USA). ”Vi har været så tæt på før, så vi ser ingen grund til ikke at kunne vinde det hele. Alt, man som racerkører kan bede om, er en konkurrencedygtig bil, og det har vi jo. Resten er op til os selv,” fastslår Tincknell.

Joey Hand (USA) gør comeback og skal sammen med Dirk Müller (Tyskland) og Sébastien Bourdais (Frankrig) køre Ford GT #68. ”Det har været hårdt at misse de to sidste Le Mans-løb, så jeg er mere end klar til at komme ud på banen igen. Vi sigter efter at vinde for både Ford, Ganassi og alle de mennesker, som har arbejdet så hårdt for det her i løbet af årene,” siger Joey Hand.

Teamet i Ford GT #69 består af Ryan Briscoe (Australien), Richard Westbrook (Storbritannien) og Scott Dixon (New Zealand), som hidtil har prydet Le Mans-podiet to gange. ”Vi har indtaget sejrsskamlen før, men ikke stået øverst endnu. Det ville være en drøm at gøre det denne gang som tak til både Ford og Ganassi, der har ledsaget os i denne fantastiske satsning,” udtaler Briscoe.

I GTE Am-klassen deltager også Ford GT #85, der sponsoreres af Keating Motorsports. Bilen føres af Ben Keating (USA), Jeroen Bleekemolen (Holland) og Felipe Fraga (Brasilien), som skal konkurrere mod Ferrari, Aston Martin og Porsche. ”Jeg har en lang historie med både Ford og Le Mans, men jeg har aldrig været så spændt på løbet som i år. Det er specielt på så mange måder,” indrømmer Keating.

Den 87. udgave af Le Mans begynder lørdag den 15. juni kl. 15:00. Du kan følge det historiske løb live fra cockpittet af Ford GT-bilerne på www.fordperformance.tv.

Se highlights fra Fords deltagelse i Le Mans 2019 i videoen nedenfor.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 196,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 49,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 63,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 23 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.