Få vores nyheder på mail

Global Trend Report - kaos er blevet normalen

Pressemeddelelse   •  Dec 07, 2016 06:01 CET

Rapporten konkluderer, at forbrugerne har fået et nyt syn på velstand, har sværere ved at opbygge tillid til virksomheder og prioriterer anderledes end tidligere

For femte år i træk står Ford bag en såkaldt Trend rapport, der fortæller om udviklingen i samfundet, samt hvilken indflydelse udviklingen vil have på både forbrugere og virksomheder på tværs af bilbranchen. Rapporten konkluderer, at forbrugerne har fået et nyt syn på velstand, har sværere ved at opbygge tillid til virksomheder og prioriterer anderledes end tidligere.

Det er ikke en let tid at være forbruger i – slet ikke, når det kommer til bilkøb. Den næste periode kan meget vel gå hen at blive den mest dynamiske og udfordrende i bilbranchens historie, og forbrugerne står lige nu ved en skillevej. I en tid hvor troværdighed aldrig har fyldt mere, mener de fleste forbrugere, at det aldrig har været sværere at finde præcis og pålidelig information. Derfor redefinerer de deres syn på velstand, materielle goder samt deres opfattelse af tid.

I rapporten ”Looking Further with Ford 2017” ser Ford på, hvordan forskellige samfundsændringer udenfor bilbranchen kan bruges til at drive virksomheden i den rigtige retning. Ved at skele til andre brancher indenfor bl.a. teknologi, økonomi, miljø og politik har Fords eksperter været i stand til at vurdere, hvordan tillid, tilhørsforhold, teknologi og innovation kan bruges til at skabe meningsfulde biler og services, der har værdi for kunden.

Sheryl Connelly, der er Global Trend & Futuring Manger hos Ford, siger, at der ikke er tvivl om, at uro og usikkerhed er nutidens agenda. ”Det fascinerende ved det hele er, hvordan Ford tilpasser sig og er innovative – Ford tilbyder således både forbrugere - og samfundet som helhed en lettilgængelig måde at opnå bedre mobilitet og en lettere dagligdag på”.

Nøglepunkter

I takt med at forholdene ændrer sig mere og hurtigere end nogensinde, ændrer forbrugernes adfærd og præferencer sig konstant. Der er nu langt større fokus på, at virksomhederne er både gennemsigtige og troværdige – samt at de tilfredsstiller både den enkelte forbrugers behov men også lever op til samfundets normer. Nogle af de vigtigste konklusioner fra rapporten inkluderer:

  • Med et større fokus på troværdighed og gennemsigtighed siger ca. to ud af tre voksne på verdensplan, at det aldrig har været sværere at finde objektiv information. Da meget information kan være modsigende, ender mange forbrugere i et stort dillemma, når beslutningen skal tages – og derfor er de ofte ikke helt sikre på deres beslutning. Der har aldrig været mere information at skulle sortere i.
  • Det kan virke skræmmende at opbygge et tillidsforhold til en virksomhed – derfor er netop tillid et af de mest dyrebare aktiver for en virksomhed i dag.
  • Forbrugerne ser i højere grad sig selv og andre som ansvarlige for at træffe de ”rigtige” beslutninger, der er i samfundets interesse.
  • På et globalt plan finder forbrugerne større glæde i de små ting og udnytter oftere, at produkter gøres tilgængelige fremfor nødvendigvis at skulle eje dem selv.
  • Den enorme mængde af tilgængelige produkter gør, at kunderne i mindre grad ”comitter” sig til et enkelt brand eller produkt.
  • Tålmodighed er ikke længere end dyd, og vi er nu mere rationelle ift., hvordan vi bruger vores tid – der bliver gjort op med begrebet ”spild af tid”, som sende et signal om velstand.


Et tilbageblik og et kig i krystalkuglen

Fords Trend rapport har i år fem års jubilæum og Ford har valgt at se tilbage på tre tidligere forudsigelser, som stadig er meget aktuelle i dag. Derudover peger man på syv essentielle trends, der kan forme fremtiden.

Tilbageblik

  • 1. Tillid er det nye sort (2013): Tidligere var sandheden ikke til diskussion – den lå helt fast. Nu afhænger den i langt højere grad af modtageren og dennes opfattelse samt ligesindede influenter.
  • 2. Kvindernes rolle (2014): Kvindernes rolle ændrer sig stadig. Demografiske ændringer sætter sit præg på husholdinger og arbejdspladser verden over – og skaber en helt ny dynamik. Sammen redefinerer mænd og kvinder deres roller og ansvarsområder overfor hinanden.
  • 3. Bæredygtigheds Blues (2014): Altødelæggende oversvømmelser, tragiske tørker og vandforurening. Alle disse tragiske hændelser er foruroligende, og forbrugerene er mere end nogensinde opmærksomme på at beskytte vores mest dyrebare ressource – vand.

Kig i krystalkuglen

  • 1. Det gode liv 2.0: Større er ikke altid bedre, og det er ikke altid lykken at eje noget. Forbrugerne sætter mere pris på de små ting, og ejerskab af materielle ting er ikke nødvendigvis bedre end oplevelser og værdigrundlag.
  • 2. Fornuftigt tidsforbrug: I vores on-demand verden er punklighed et uddøende begreb, og evnen til at udsætte ting er pludselig blevet en styrke. Den klassiske opfattelse af tid og de dertilhørende normer og regler bliver ofte negligeret.
  • 3Det svære valg: Grundet bl.a. internettet får kunderne smidt tilbud og produkter i hovedet som aldrig før. Det gør dem langt mindre tilbøjelige til at være loyale overfor et brand eller et produkt. Virksomhederne tilpasser derfor deres produkter til et samfund, der efterhånden hellere vil prøve frem end købe.
  • 4. Teknologispiralen: Forbedrer teknologi vores liv eller forværrer den det? På mange måder har teknologi gjort vores liv nemmere, men mange forbrugere er begyndt at være bekymret for bagsiden af medaljen – mange oplever en dårligere koncentrationsevne samt en tendens til at lade diverse gadgets overtage beslutningerne.
  • 5. Forandring fryder: I mange årtier blev sorteper sendt frem og tilbage mellem individer og institutioner. Nu er det svært at gennemskue, hvem der har den bedste mulighed for at præge fremtiden.
  • 6. Forældrefælden: Der plejede at være én bestemt måde at være forælder på. Nu er der et hav af stilarter og måde at opforstre et barn på – men også flere fordomme. Alligevel er forældre blevet mere åbne omkring deres udfordringer og søger råd og empati hos de nærmeste eller ligesindede.
  • 7Fællesskab: Lokale samfund kan i dag se ud på mange forskellige måder. Borgere, lærere, økonomiske ledere og regeringen yder en koncentreret og koordineret indsats i et forsøg på at opbygge et samfund, der giver folk håb.


Positiv forandring

Fords mission om at være både en bilfabrikant og en mobilitetsvirksomhed betyder, at man fortsat har et brændende ønske om at ændrer verdens måde at bevæge sig på – ligesom man havde for 100 år siden. Ford er fortsat fokuseret på at forbedre forbrugernes livskvalitet gennem innovativ tankegang, uanset om de ønsker at eje en bil eller ej.

Connelly siger, at hun gennem de seneste fem års arbejde med Trend rapporter oplever, at pilen konstant bevæger sig i en positiv retning. ”Vi bliver inspireret af den kreativitet og entreprenante ånd, der er på markedet”, siger hun. ”Det giver os håb for fremtiden”.

Læs mere om Looking Further with Ford 2017 på www.fordtrends.com.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 203,000 employees and 67 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing and servicing a full line of Ford cars, trucks and SUVs, as well as Lincoln luxury vehicles. To expand its business model, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities with investments in electrification, autonomy and mobility. Ford provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products and services, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar