Gå til indhold
Ford har lavet en coronavenlig julesweater, du faktisk gerne vil ses i

Blogindlæg -

Ford har lavet en coronavenlig julesweater, du faktisk gerne vil ses i

Skærer du også en grimasse, når du ser en grim julesweater? Frygt ej, for i år har Ford lavet den perfekte julesweater, som man faktisk gerne vil ses i. Faktisk er det hele pointen med den.

Ved første øjekast kan den ligne enhver anden festlig påklædning. Men julesweateren, som Ford meget passende har navngivet Safe Distance Christmas Jumper, rummer en helt særlig funktion.

Den innovative sweater har nemlig projektørlys indbygget i rensdyrets gevir, næse og hale. Lysene danner en visuel sikkerhedszone i form af et juletræ med en radius på op til halvanden meter, der fungerer som en anvisning til at holde sikker afstand. Sweateren er både ideel i situationer, hvor man fx er ude at cykle, eller når man står i kø.

’Safe Distance’-julesweateren er en prototype, der indgår i Fords Share the Road-kampagne. Formålet med sweateren er nemlig at fremhæve et centralt problem på cykelstierne.

Ford har foretaget en undersøgelse, der viser, at næsten 80 procent af adspurgte cyklister oplever tætgående trafik som den største trussel i trafikken. Omkring ni ud af ti siger også, at de oplever tætte forbipasserende mindst én gang om ugen*.

Europæiske lande har forskellige regler om, hvad der regnes for sikker overhalingsafstand i trafikken. Generelt betragtes 1,5 meter som en sikker afstand i langsommere trafik**. Når det drejer sig om hastigheder over 48 km/t, betragtes 2 meter som sikker afstand.

“I år er vi blevet gode til at holde sikker afstand i butikker og på fortovene. Men når det kommer til veje og cykelstier, er vi ikke lige så påpasselige. Vores ’Safe Distance’-julesweater er ment som et sjovt tiltag her i julen, men dens budskab er alvorligt: Vi skal alle passe på hinanden, også i trafikken,” udtaler Emmanuel Lubrani, kommunikationschef hos Ford Europa.

Share the Road
Målet med Fords Share the Road-kampagne er at fremme sikkerhed i trafikken ved at forbedre kommunikationen mellem forskellige grupper af trafikanter.

Kampagnen har tidligere blandt andet udmærket sig ved at give trafikanter muligheden for at opleve hinandens synspunkter i trafikken med initiativet WheelSwap: En banebrydende virtual reality-oplevelse, der giver cyklister og bilister indblik i de potentielle konsekvenser, som hensynsløs færden i trafikken kan have. I 2018 svarede hele 78 procent af Fords WheelSwap-kursister, at de ville ændre deres adfærd i trafikken efter at have deltaget i initiativet.

* Kilde: British Cycling’s State of Cycling report, https://www.britishcycling.org.uk/zuvvi/media/bc_files/road/2019/nationalroadseries/State_of_Cycling_report_Digital_pages.pdf

** Kilde: https://www.cyclinguk.org/blog/why-we-need-minimum-safe-overtaking-distances-highway-code

# # #

Følg Ford på MynewsdeskFord.dkFacebookInstagramLinkedIn

Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Alle ovenstående informationer er gældende for tidspunktet, hvor den pågældende pressemeddelelse er udgivet. Informationerne kan ændre sig ligesom specifikationer og funktioner i pressemeddelelserne kan variere fra marked til marked. Ford Danmark forpligter sig ikke til at opdatere disse udsagn.

Emner

Kategorier

Kontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Relateret materiale

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.

Ford Motor Company
Borupvang 1
DK-2750 Ballerup
Danmark