Pressemeddelelse -
Fords trendrapport 2021: Vi er stressede, men tilpasningsdygtige
2020 har været et år, de færreste havde set komme. COVID-19 har skabt et økonomisk, politisk og følelsesmæssigt kaos og sat både enkeltpersoner, familier, sundhedssystemer og samfund generelt på prøve. Men som Fords årlige trendrapport for 2021 fremhæver, viser den globale pandemi også, hvor modstands- og tilpasningsdygtige vi er.
“Når vi ser frem mod 2021 og en forhåbentlig postpandemisk verden, står det klart, at COVID-19 har ændret os – men i hvilket omfang?”, spørger Sheryl Connelly, Fords chef for Global Consumer Trends and Futuring.
“Hos Ford er vi, ligesom mange andre virksomheder, interesseret i at vide, hvilke ændringer der vil hænge permanent ved, når COVID-19 er overstået. Ingen kan forudsige fremtiden, men vi kan godt prøve at forberede os på den alligevel,” forklarer Connelly.
I en global undersøgelse foretaget blandt 14 lande svarer 69 procent af de adspurgte, at de er overvældede af de mange ændringer, der sker i verden lige nu. Ved spørgsmålet om, hvor godt de har tilpasset sig pandemiens ændringer, svarer 53 procent, at tilpasningen har været "Hårdere end jeg havde forestillet mig," mens 47 procent svarer, at det har været "Lettere end jeg havde forestillet mig."
Ifølge undersøgelsen har yngre generationer haft sværere ved at tilpasse sig end ældre generationer. Hele 63 procent af de adspurgte, der hører til den såkaldte generation Z, svarer, at tilpasning har været sværere, end de forestillede sig. Blandt de adspurgte såkaldte boomers svarer 42 procent det samme.
Fords årlige trendrapport for 2021, der er den niende af sin slags, undersøger de skiftende forbrugsmønstre og forbrugsholdninger over hele kloden. Rapporten giver som sædvanlig et indblik i, hvordan vores forbrug påvirker os som mennesker.
Forbrugstendenserne for 2021 omfatter blandt andet:
Følelsesmæssigt pres: Angst er på verdensplan blevet mere udbredt, ikke mindst på grund af frygten for at få COVID-19 og bekymringer omkring pandemiens indvirkning på beskæftigelse, uddannelse m.m. 63 procent af voksne adspurgte svarer, at de føler sig mere stressede end for et år siden, og 4 ud af 5 svarer, at de bør tage mere hensyn til deres eget følelsesmæssige velbefindende. Folk er opmærksomme på pandemiens konsekvenser for det mentale helbred og finder samtidig nye måder at håndtere det på.
Flugt fra hverdagen: ”Hvilken dag er det?” er blevet et almindeligt spørgsmål for mange i takt med, at grænsen mellem arbejde og fritid er udvisket. Vi leder derfor efter nye måder at flygte fra hverdagen på, og her viser det sig, at flere søger tilflugt i deres køretøj. Mere end hver fjerde adspurgte køretøjsejer svarer, at de bruger deres køretøj til at slappe af med. Næsten hver femte svarer, at de bruger deres køretøj til at få mere privatliv under pandemien. Og 17% svarer, at de bruger deres køretøj til at arbejde i.
Godt selskab: Pandemien har sat større fokus på vores behov for selskab og ændret vores holdning til familien. Ensomhed er udbredt på globalt plan, og hver anden svarer, at de regelmæssigt føler sig ensomme. Yngre generationer er hårdest ramt: Generation Z’ere er næsten dobbelt så tilbøjelige til at svare, at de regelmæssigt føler sig ensomme som boomers (64 procent mod 34 procent). Flere tager deres bopæl til genovervejelse, flere flytter tættere på familien, og flere søger venskab på nye måder, både on- og offline.
Kløft mellem grupper: Uligheden verden over er stor. Pandemien har ikke mindst haft stor indvirkning på grupper med lav indkomst, etniske minoriteter og kvinder. I takt med at vi er blevet mere opmærksomme på denne kløft mellem befolkningsgrupper, er brands trådt i kraft som aktivister. 76 procent af voksne adspurgte forventer, at brands tager stilling til sociale spørgsmål, og 75 procent føler, at brands forsøger at tage de rette valg.
Det gode køb: Pandemien har ændret vores købsvaner. Som resultat er både store og små virksomheder begyndt at tilpasse sig med lynets hast, og vi har taget godt imod shoppingens nye normaltilstand. 75 procent af voksne adspurgte sætter pris på virksomheders nye shoppingtiltag i forbindelse med pandemien. Og 41 procent ønsker ikke at gå tilbage til den gamle måde at handle på.
Personlig transport blomstrer: Pandemien kan give fornemmelsen af at sidde fast, men vi står faktisk ikke stille. Den personlige transport er nemlig i stor udvikling, og salget af både cykler og biler er steget. Samtidig er moderne byplanlægning med til at bane vejen for en fremtid med selvkørende køretøjer. 76 procent af voksne adspurgte svarer i den forbindelse, at de er ”forhåbningsfulde omkring fremtiden for selvkørende køretøjer”. Og 68 procent af adspurgte forældre vil hellere se deres børn i et selvkørende køretøj end i en bil med en fremmed.
Bæredygtighed: Selvom pandemiens start viste sig at have positiv indvirkning på vores luftkvalitet, varede succeshistorien ikke ved. Forbruget af plastik og andre engangsartikler er nemlig steget lige siden. Problemstillingen viser skellet mellem at være bæredygtig og at forblive bæredygtig. Især de yngre generationer er bekymrede: 45 procent af generation Z’ere mener, at pandemien har skabt større forbrugsspild. Og 47 procent mener, at pandemien på lang sigt vil have negative konsekvenser for miljøet.
Læs hele Fords trendrapport for 2021.
# # #
Følg Ford på Mynewsdesk – Ford.dk – Facebook – Instagram – LinkedIn
Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Alle ovenstående informationer er gældende for tidspunktet, hvor den pågældende pressemeddelelse er udgivet. Informationerne kan ændre sig ligesom specifikationer og funktioner i pressemeddelelserne kan variere fra marked til marked. Ford Danmark forpligter sig ikke til at opdatere disse udsagn.
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification; mobility solutions, including self-driving services; and connected services. Ford employs approximately 187,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 45,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 58,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.