Gå til indhold
Forlygter i fokus

Nyhed -

Forlygter i fokus

Har du nogensinde tænkt over, hvordan forlygter har ændret sig gennem tiderne? Forskellen på dengang og nu er som nat og dag. 

Der er selvfølgelig sket en masse i forlygternes design. Linjerne flyder bedre ind i bilens design, kanterne står knivskarpt og de kan understrege bilens udtryk. Men det er ikke kun designet der er forandret - teknologien har ændret sig drastisk i løbet af de sidste 100 år

Ford sætter en cyklist i rampelyset.

I billedeserien ses en cyklist på 12 meters afstand i skæret af et par forlygter. Her ses udviklingen af lygteteknologi  gennem tiden tydeligt. Illustreret med en Ford Model T fra 1908 – videre til Ford modeller fra 1930’erne, 1960’erne, 1970’erne, 1990’erne og helt frem til en spritny Mustang. 

”Vi er kommet ud af den mørke tidsalder, hvad angår lygteteknologi,” fortæller Michael Koherr, Fords forsker og ingeniør i lygteteknologi. ”Det er utroligt hvor stor forskel ændringerne har på sikkerhed og komfort”.

Bilister i en model T – som blev solgt i mere end 15 millioner eksemplarer – skulle først tænde acetylen-lamperne for at få lys, men den lyste stadig ikke kraftigt nok og datidens bilister kunne derfor have problemer med at se i mørket. I dag bruges xenon- og LED-forlygter, der automatisk tilpasser sig bilens fart, vejens omgivelser og følger rattets bevægelser. Moderne forlygter er desuden designet så lyset gradvist fader ud ved lyskeglens ende, fremfor at stoppe brat – så objekter gradvist kommer til syne i mørket.

”Vi er gået fra hvad der kan sammenlignes med stearinlys til effektive xenon- og LED-forlygter. I fremtiden vil der komme endnu kraftigere LED-forlygter på biler, hvilket kan hjælpe bilisterne til at være mere opmærksomme på trafikken og især omgivelserne,” uddyber Michael Koherr. ”Forskellen på dengang og nu er som nat og dag”. 

Lygter der ser det du ikke kan

Ikke nok med at forlygter er blevet mere effektive og giver et bedre lys, så udvikles et nyt system der giver bilister bedre overblik på mørke veje og gør dem mere opmærksomme på omgivelserne

”Vi er i gang med at udvikle et system, der hjælper med at lade bilister blive opmærksomme på fodgængere, cyklister og dyr i bilens bane. Det bruger et infrarødt kamera, til at finde og følge mennesker og større dyr, der er op til 120 meter væk,” fortæller Michael Koherr.

Emner

Kategorier

Kontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Relateret materiale

Side Wind Stabilisation er en avanceret teknologi, som er udviklet af Fords ingeniører for at kunne hjælpe føreren mest muligt. Ford har monteret sensorer, der måler vindens hastighed 100 gange i sekundet.

Ny teknologi holder Ford Transit på plads

Ford Transit klarer sig godt – rigtig godt. I Danmark er det den klart mest populære varebil, og på verdensplan er det den mest solgte varebil gennem de sidste 50 år. Det betyder dog ikke, at man hviler på laurbærrene hos Ford. Nu kan man præsenterer Side Wind Stabilisation, som hjælper de nye Transitter med at blive i egen vejbane.

Betyder størrelsen virkelig noget?

Betyder størrelsen virkelig noget?

Den nye Ford Edge er spækket med teknologier der gør den nem at køre. Ford inviterede en nervøs bilist ud på en prøvetur.

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.

Ford Motor Company

Borupvang 1
DK-2750 Ballerup
Danmark