Nyhed -
Kun det bedste er godt nok til en Ford GT
Ford Performance har udviklet et instrumentpanel der er en superbil værdig - derfor sidder det i den nye Ford GT. Et innovativt, digitalt instrumentpanel der let viser føreren de relevante data.
Ligesom glascockpittet i fly og racerbiler, er den nye Ford GT udstyret med et fuldt digitalt instrumentpanel. Det nye, digitale instrumentpanel med et 10-tommers display, er designet med et elegant race-inspireret look, som let tilpasses og viser relevante data alt efter hvilken af de fem kørselsindstillinger der benyttes.
”Førerens fokus og opmærksomhed har afgørende betydning ved sådan en høj ydeevne,” fortæller Jamal Hameedi, Chief Engineer ved Ford Perfomance. ”Derfor har vi designet den nye GT med et strømlinet digitalt instrumentpanel, der ændres alt efter kørselsindstillingen, så det er relevant for føreren”.
Det nye instrumentpanel er langt mere avanceret end det på den originale Ford GT, der benyttede en masse analoge målere og knapper, hvorfor man hurtigt kunne miste fokus.
Definitionen på den visuelle fremtid i bilen
Det nye instrumentpanel tager udgangspunkt i et display med en høj opløsning, der matcher det strømlinede design gennem hele kabinen.
Layoutet i det nye instrumentpanel er designet omkring de vigtigste data og hvornår disse skal vises. Desuden er layoutet lagt op på sådan en måde, der er let for føreren at tyde.
Det nye instrumentpanel blev testet af Le Mans vinderen Scott Maxwell fra Multimatic®. Her blev der foreslået nogle ændringer, der kunne give føreren bedre feedback. Blandt dette blev det nævnt, at omdrejningstælleren burde ændres således at man fik en udvidet visning af EcoBoost-motorens acceleration. Desuden foreslog Scott at ændre layoutet så informationer omkring bilens ydeevne blev prioriteret.
Hver pixel er perfekt
Designere og ingeniører hos Ford Performance arbejdede tæt sammen med Pektron (implementering, elektronisk design og fabrikering af data) og Conjure (grafisk design) for at skabe et instrumentpanel ud over det sædvanlige. Et layout blev omhuggeligt programmeret til hver af de fem kørselsindstillinger – med nøje udvalgte skrifttyper, farver og en fremragende respons, der skal hjælpe med at undgå distraktioner og bevare fokus.
De fem kørselsindstillinger på den nye Ford GT kan alle betjenes ved knapper på rattet.
De forskellige kørselsindstillinger viser informationer forskelligt – alt efter hvilke data er mest relevante for føreren.
- Normal mode: Den normale indstilling er opstillet på en simpel sort baggrund – speedometeret sidder i midten, med gearindikator højre for og brændstof- og temperaturmåler venstre for. En hockey-stavs-formet omdrejningstæller sidder ovenfor.
Det er denne indstilling de individuelle tager udgangspunkt i.
- Wet mode: Indstillingen til kørsel i vådt føre bærer præg af mange af de samme funktioner som den normale indstilling. Denne vises dog med et gennemgående blåt tema i displayet, samtidig med at den emulerer våd asfalt under speedometeret.
- Sport mode: Sportsindstillingen viser anden information der er mere relevant ved højere fart. Gearindikatoren sidder i midten, med speedometeret på højre side hvor det er mindre fremtrædende. Indstillingen vises med et gennemgående orange tema i displayet.
- Track mode: Baneindstillingen viser samme letlæselige tekst, men med et gennemgående rødt tema, der ikke overanstrenger øjnene i det tempofyldte miljø. Gearindikatoren og speedometeret fremtræder tydeligt på skærmen i henholdsvis midten og venstre hjørne, mens olietryk, olietemperatur, brændstofniveau mm. vises procentvis i højre hjørne.
- V-Max: Her tilbydes et helt andet display. Målbevidst og indskrænket til det minimale, vises et stort speedometer i midten af skærmen, mens omdrejningstælleren vises som en tynd streg, for at minimere distraktioner. Brændstofniveauet er vist venstre for og olietryk, olietemperatur, turbo mm. er vist højre for.
”Vi har brugt rigtig meget tid for at det skulle blive helt perfekt,” fortæller Nick Terzes, Ford GT engineering supervisor. ”Resultatet er simpelt, men somme tider kan det være den største udfordring”.
På et nyligt besøg på Las Vegas Motor Speedway, talte Joey Hand, der vandt det 24 timers lange løb Le Mans bag rattet i en Ford GT, med begejstring om de forskellige kørselsindstillinger. ”Det viser præcis hvad jeg vil se, når jeg vil se det,” fortæller han. Der er gjort et fantastisk stykke arbejde”.
Fremtidens instrumentpanel
Den nye Ford GT er ikke den eneste der vil benytte sig af et fuldt digitalt instrumentpanel. Den innovative teknologi vil også se dagens lys i andre fremtidige Ford-modeller.
Startpakken er ligeså enestående
Før de kommende ejere af Ford GT kan få glæde af dette nye instrumentpanel, kan de glæde sig over startpakken de netop har modtaget.
For at hjælpe de kommende ejere godt igang, udsendte Ford Performance en Ford GT startpakke. Med denne startpakke kan man personificere alle aspekter af sin kommende Ford GT med farver, fælge, bremsekaliber-farver, interiør samt striber.
I hver startpakke modtog de kommende ejere 8 skaller som farveprøver med aftagelige striber der kan skiftes på kryds og tværs, de tilgængelige fælge med forskelligt farvede bremsekalibre og indtræksprøver. Således kan de kommende ejere selv personificere deres nye Ford GT på en ny og mere håndgribelig måde. Startpakken ankommer i en beholder af samme kulfiber der findes på den nye Ford GT, samt en matchende lås.
”Ford GT startpakken er en vigtig del af købsprocessen,” fortæller Henry Ford III, global marketing manager ved Ford Performance- ”Denne startpakke er et håndgribeligt værktøj, der kan forbedre kommende Ford GT ejeres købsoplevelse. Autentiske farver og materialer vil give dem en personlig måde at skelne mellem de mange valgmuligheder for at konfigurere deres ideelle superbil”.
For mere information omkring den nye Ford GT, besøg https://www.fordgt.com/da_dk/performance/gt/
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #