Pressemeddelelse -
Er du bilsensitiv?
Over 40 procent af danskerne låner helst ikke deres bil ud – heller ikke til deres nærmeste. Mere end hver tredje bryder sig ikke om, at der bliver spist i bilen, og et tilsvarende antal er ofte nervøse for, at deres bil bliver ridset. En mindre procentdel (6%) frygter så meget for bilen, at de dækker den til med et beskyttelsesovertræk. De lider af svær bilsensitivitet. Et problem, der rammer danskere i alle aldersgrupper uanset køn. Det viser en ny analyse fra Ford, der har undersøgt, når danskernes påpasselighed tager overhånd.
Tusindvis af danske bilejere er bilsensitive. En bilsensitiv person er nervøs for og påpasselig med sin bil i en sådan grad, at det påvirker andre negativt. Det sker f.eks., når den bilsensitive ikke vil have andre med i bilen eller ikke vil låne bilen ud til ægtefællen. Det er Ford Danmark, der står bag undersøgelsen. Formålet er at gøre opmærksom på problemet og derigennem hjælpe de bilsensitive bilejere og deres nærmeste omgangskreds.
”Vi forstår godt de danske bilejeres beskyttertrang, for en bil er jo en dyr investering. Men det begynder at blive problematisk, når forældre, der henter børn fra fodboldtræning, efterlader børnenes sko i vejkanten, fordi de mudrede sko ikke må komme inden for i bilen... Eller når bilejere frygter fugleklatter så meget, at de ikke kører bilen ind i områder, hvor fugle trækker. Vi vil gerne hjælpe bilejerne, så der bliver taget hånd om både deres bil og bekymringer, inden nervøsiteten tager overhånd”, udtaler Lene Dahlquist, pressechef hos Ford Danmark.
De typiske symptomer
Undersøgelsen afdækker danske bilejeres forhold til husstandens primære bil. Nogle af de typiske symptomer på bilsensitivitet er forbud mod mad og drikke eller beskidte sko i bilen. De bilsensitive er ofte meget nervøse for ridser og buler, og bryder sig ikke om, at andre kører deres bil. De parkerer præcist i midten af parkeringsbåsen, helst med frie båse til begge sider og bryder sig ikke om at låne bilen ud til hverken deres voksne børn, andre i familien eller deres omgangskreds.
Figur 1. I hvor høj grad passer følgende udsagn, når det kommer til husstandens primære bil?
Svar: I høj eller meget høj grad (5-7)
Ford Danmark har undersøgt den bilsensitivitet, der hvert år rammer en lang række bilejere, og undersøgelsen peger på, at bekymringen kan have mange årsager. Udover den store investering, som bilen udgør i de fleste husstandes budget, så kan bilsensitiviteten også skyldes en mere irrationel frygt eller myter om for eksempel skyhøje omkostninger til reparationer og service.
”Det er ikke så overraskende, at kun 3 procent vil lægge bil til delebilsordninger, hvor man deler sin bil med fremmede. Men det er virkelig overraskende at knap 40 procent får nervøse trækninger, når kæresten eller ægtefællen gerne vil låne bilen. Når svaret er et højt og klingende ”ALT” til spørgsmålet: ”Hvad gør du for at passe på bilen”, så ER det altså et problem. Derfor har vi udviklet en række accessories, der kan hjælpe de bilsensitive”, siger Helle Mathiasen, Marketingchef for Eftermarkedet hos Ford Danmark.
Ford Danmark har udviklet et særligt bil sensitivitets-kit, der skal afhjælpe nervøsiteten. Der er blandt andet udviklet overtrækssko – en slags galocher, som holder bilen ren for de beskidte sko. Disse remedier udleveres på Ford værkstederne over hele landet.
Jydske mænd mest bilsensitive
Når man sammenligner de bilsensitive på tværs af køn, alder og bopæl, så er der en overvægt af bilsensitive mænd. Kvinderne følger dog tæt efter, selvom det alligevel irriterer mændene signifikant mere, når der bliver spist i bilen eller medpassagererne har snavsede sko. Ser man på, hvor de mest bilsensitive bor, så er der flest ramte i Vestdanmark.
”De bilsensitive findes overalt i landet, og sensitiviteten rammer også uanset om bilen i husstanden er ny eller gammel. Faktisk er 64 procent af bilerne i undersøgelsen tre år eller ældre. Mange af respondenterne begrunder deres ekstreme påpasselighed med frygten for dyre værkstedregninger. Netop denne frygt har Ford elimineret med deres Prismatch. Igennem flere år har Fords autoriserede værksteder matchet prisen, så kunder – og bilsensitive kan være trygge ved, at der bliver taget godt hånd om deres bil – uden det koster en herregård”, siger Helle Mathiasen.
Aldersmæssigt er det især de 35-54 årige, der rammes af bilsensitivitet, mens gruppen over 55 år er de mest afslappede.
# # #
Se den komplette undersøgelse på www.bilsensitiv.dk og se flere memes på instagram under #bilsensitiv.
Læs mere om Ford prismatch.
Billedtekst: Internettet oversvømmes i øjeblikket af de såkaldte ”memes”, der kommenterer på de bilsensitive. Et meme på internettet er en idé eller handling, typisk et foto med en kommentar, der spreder sig på online forums eller sociale medier, og som bliver efterlignet og derigennem spreder sig yderligere.
# # #
Kontaktperson hos Ford Danmark:
Helle Mathiasen, Marketingchef for Eftermarkedet
[email protected]
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 201,000 employees and 62 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing and servicing a full line of Ford cars, trucks and SUVs, as well as Lincoln luxury vehicles. To expand its business model, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities with investments in electrification, autonomy and mobility. Ford provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products and services, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.