Gå til indhold
Ford byder på ny pakkelevering i fremtiden

Pressemeddelelse -

Ford byder på ny pakkelevering i fremtiden

Næste gang du bestiller en trøje, kan den potentielt leveres direkte til døren med en ny leveringstjeneste, som Ford i øjeblikket tester i London. Tjenesten kan skære ned på både trafik og CO2-emissioner samt forkorte leveringstiden.

Stigende onlineshopping over hele Europa betyder, at antallet af pakkeleverancer forventes at blive fordoblet over de næste fire år*. De fleste pakker leveres i dag af varebiler, og det fører til så store trafikbelastninger, at den gennemsnitlige rejsetid i London er steget med mere end 40 procent på bare tre år**. Konsekvensen er, at leverandører er under stigende pres for at levere flere pakker på kortere tid og med færre omkostninger, mens de samtidig skal sikre medarbejdernes trivsel og agere på en miljøansvarlig måde.

Ford tester nu en ny, digitaliseret leveringstjeneste i samarbejde med leverandøren Gnewt, som skal optimere leveringen gennem koordineret brug af forskellige transportformer – herunder fodgængerbude og på sigt cykelbude.

Gnewts indledende tests styres af Fords intelligente, cloud-baserede rute- og logistikprogram MoDe:Link, der styrer samtlige trin i leveringen fra depot til dørtrin. Målet er at hjælpe både bude, bilflåder og logistik- og fødevareleverandører med at optimere leveringsprocessen samt udnytte varebiler mest effektivt – både for at skære unødige omkostninger fra og ikke mindst af hensyn til miljøet.

Den nye tjeneste vil også kunne forbedre kundeservicen markant ved at give mere præcise leveringstidspunkter. Også vejene vil blive tilgodeset med reduceret myldretidstrafik og mere plads ved kantstenene, hvor varevogne læsser af og optager meget plads.

“Vores mål er at holde større varebiler ude af tungt befærdede områder,” forklarer Tom Thompson, projektleder hos Ford Mobility. ”Det sidste stykke af leveringen, der ofte foregår i byområder med tæt trafik og få parkeringspladser, giver det langt mere mening at distribuere pakker via mere letbevægelige og omkostningseffektive former for transport, som fx gående eller cyklende bude.”

Ford vil løse udfordringerne ved bytrafik, især når det kommer til varelevering, gennem partnerskaber og innovative tjenester. Testkonceptet er designet til at være kompatibelt med både Fords og andre mærkers varebiler, der alle arbejder dynamisk ud fra depotordrer, som afgør den mest effektive rute for hver leverance. Hvert skridt af leveringen beregnes af Fords særlige softwareplatform, der koordinerer alting med fodgængerbude og på sigt også cykelbude, droner og autonome robotter.

Intelligente og grønne leverancer

Koordinerede leverancer med flere forskellige transportformer kan være både hurtigere og billigere end leverancer, der udelukkende føres til dørs med varebiler***. Ford vurderer, at én varebil og et hold bestående af fire bude til fods eller på cykler, der alle arbejder som en del af en digitalt koordineret leveringstjeneste, kan arbejde lige så effektivt som fem varevogne, der arbejder hver for sig.

I forbindelse med de indledende tests har Ford indgået samarbejde med den leveringsvirksomheden Gnewt, der i 2018 vandt titlen som Sustainable Logistics Company of the Year i Storbritannien.

Gnewt driver den største flåde af elektriske varebiler i Storbritannien med mere end 70 af slagsen. Virksomheden er frontløber i bæredygtige leverancer og har gennem tæt samarbejde med førende detailhandlere, online-butikker og logistikfirmaer leveret tre millioner pakker om året i London. Derudover arbejder de også sammen med Londons offentlige transportmyndighed og flere universiteter som del af forskningsprojektet FTC2050***, der ser på, hvordan man reducerer bytrafik og CO2-emissioner uden at gå på kompromis med kundeservice.

“Vi vil ændre måden, man grundlæggende tænker levering på,” forklarer Sam Clarke, grundlægger og chef for forretningsudvikling hos Gnewt. ”Vi undersøger, hvordan opdelte leverancer kan gavne både forretningen, kunderne, miljøet og medarbejderne med miljøbevidste og sundhedsfremmende initiativer. I den forbindelse er vi glade for samarbejdet med Ford, der fører projektet ud i livet med deres revolutionerende softwareløsning.”

Fords leveringsløsning følges tæt af Storbritanniens regering, der har anerkendt behovet for udviklingen af bedre vareleveringer i landets byområder****.

* Parcel Delivery: The future of last mile (McKinsey&Company, sept. 2016: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/travel%20transport%20and%20logistics/our%20insights/how%20customer%20demands%20are%20reshaping%20last%20mile%20delivery/parcel_delivery_the_future_of_last_mile.ashx)

** Average time for 5mile journey 2012-2015: http://inrix.com/wp-content/uploads/2017/09/INRIX-London-Congestion-Trends-May16.pdf;

*** FTC2050 Portering Trial Report: http://www.ftc2050.com/reports/Final_report_portering.pdf

**** https://www.gov.uk/government/consultations/the-last-mile-a-call-for-evidence

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Emner

Kategorier


About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 199,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 67,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and eight unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Kontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Relateret materiale

Den næstmest solgte bilmodel i Danmark er en varebil

Den næstmest solgte bilmodel i Danmark er en varebil

Ford står stærkere end nogensinde før, stærkere end noget andet mærke, når det kommer til at levere varebiler til danskerne. Transit Custom er den absolut bedst sælgende varebil i Danmark, og den er nu så populær, at den i oktober blev den næstmest solgte bil i Danmark foran mange populære personbiler – hele 592 Transit Custom blev solgt fra Ford.

Hybridvarebiler kan være svaret på nulemissionszoner

Hybridvarebiler kan være svaret på nulemissionszoner

For tre måneder siden blev såkaldte ultralavemissionszoner indført i London. En ny undersøgelse foretaget af Ford viser i den forbindelse, at plug-in-hybridvarebiler er en af de mest praktiske og lettilgængelige løsninger for virksomheder at opfylde målsætningen om lavemissionskørsel i byområder.

Forbrugere foretrækker elektrisk levering

Forbrugere foretrækker elektrisk levering

Over halvdelen af forbrugere, der shopper online, foretrækker at få deres pakke leveret af med elektrificeret transport, der tager hensyn til miljøet. Det viser en ny undersøgelse fra Ford foretaget blandt forbrugere i Tyskland og Storbritannien.

Ford tryller kaffe om til bildele

Ford tryller kaffe om til bildele

Kaffe er for mange bilister allerede en fast del af rutinen under køreturen. Nu gør Ford den bogstaveligt talt til en del af selve bilen i samarbejde med McDonald’s.

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.

Ford Motor Company

Borupvang 1
DK-2750 Ballerup
Danmark