Pressemeddelelse -
Ford Fiesta fylder 40 år
En succes af de helt store. Der er ikke andre måder at sige det på, når det handler om Fords fremragende Fiesta. Den har nu været i uafbrudt produktion siden 1976, og hvad der startede som en praktisk og simpel bybil er udviklet til at være den luksuriøse og frække bil med klasseledende køredynamik, som i dag begejstrer kunderne verden over. På 40 år er Fiesta blevet et fast og festligt indslag i mange menneskers liv, og med konstant udvikling og løbende forbedringer vil Fiesta også i fremtiden være det perfekte valg blandt minibiler
- Ford Fiesta har været i produktion siden 1976, hvor den første bil kørte af samlebåndet på fabrikken i tyske Saarlouis – helt præcis den 11. maj 1976
- Mere end 17,6 millioner Fiesta er det blevet til indtil videre, og det tal vokser med en ny Fiesta produceret på fabrikken i Køln hvert 96. sekund
- Første generation Fiesta var 357 cm lang – den sjette generation er 40 cm længere
- Fiesta blev kåret til Årets Bil i Danmark i 1977
- I Danmark er Fiesta den mest populære model fra Ford og en af de mest populære biler i B-klassen
- Fiesta fås i dag i mange forskellige udgaver – fra den økonomiske og stærke Fiesta 1,5 TDCi med 75 hk til den fyrrige og frække Fiesta ST med 182 hk
Fiesta. Navnet behøver ingen nærmere introduktion, for det spanske ord for fest er på 40 år blevet lig med indbegrebet af minibilen. De færreste bilproducenter holder fast i et navn til en model gennem så mange år, men Fiesta var en succes lige fra starten, og Fords minibil er ikke bare blevet et salgshit, den er også blevet kendt som klassens mest dynamiske, underholdende og spændende indslag.
Det startede allerede i 1972, da Henry Ford den anden godkendte planerne for udviklingen af en lille bil, der skulle være økonomisk og opnåelig. Hvad kunne være mere i tråd med fortiden og mærkets udbredelse af samlebåndsproduktion og dermed bilen som et transportmiddel for andre end kun velhavere? Kodenavnet for den nye bil var Bobcat, men Henry Ford den anden valgte personligt navnet Fiesta – som et stærkt symbol på den nye relation med Spanien, hvor et nyt produktionsanlæg blev opført til at producere Fiesta.
I 1976 startede produktionen, starten på den store succes. I første omgang startede samlebåndene på den eksisterende fabrik i Saarlouis, Tyskland, den 11. maj, men de nye produktionsfaciliteter gik allerede i luften den 18. oktober samme år for at møde efterspørgslen.
De danske motorjournalister var allerede fra starten imponerede over Fords første minibil, og de kårede den første generation Fiesta til Årets Bil i Danmark 1977.
En fristende kombination
Den sjette generation af Ford Fiesta er en favorit, fordi den har en unik kombination af lige præcis de ting, kunderne efterspørger. Den er mere dynamisk end konkurrenterne, men samtidig ubesværet, nem og komfortabel. Den har et langtidsholdbart og frækt design, som ikke går ud over de praktiske egenskaber i den rummelige kabine. Den har nogle af de mest moderne og innovative motorer i klassen, som er både kraftfulde og økonomiske. Det lyder som en dyr bil, men Fiesta er opnåelig for rigtig mange kunder – hvad enten man vil købe den eller privatlease den. Det betyder, at Fiesta også i dag er blandt de mest populære biler i miniklassen i Danmark, den såkaldte B-klasse.
Danskerne har altid været begejstrede for Fiesta, og alene i de første syv måneder af 2016 kunne Fords danske forhandlere indregistrere 2.666 styk helt nye Fiesta til glade kunder. Prisen for Fiesta starter i dag på 129.990 kr. for en Fiesta 1,0 Trend+ med 80 hk, fem døre, aircondition og SYNC med Bluetooth og automatisk nødopkald. I den anden ende af prislisten står klassens måske nok sjoveste bil, den skarpe og forbløffende dynamiske Fiesta ST med hele 182 hk til priser fra 278.520 kr. Der er med andre ord et større udvalg af Fiesta-modeller end nogensinde før.
40 år er i sig selv en milepæl. Den bliver ikke mindre imponerende, når man kigger på produktionstallene for de seks generationer samt facelifts og special-modeller af Fiesta, der hidtil er rullet af samlebåndene. På fabrikkerne verden over er der produceret mere end 17,6 millioner Fiesta, og tallet vokser med høj fart, for Fiesta er som oftest blandt de mest populære biler i Europa*. Fiesta produceres i dag blandt andet i Køln, Tyskland, hvor der hvert 96. sekund er en ny klar til at køre ud til en forhandler.
Denne tidslinje giver et godt indblik i, hvor Fiesta er kommet fra – og hvor den er i dag:
1972
- Fiesta bliver født som det hemmelige projekt Bobcat – og skal blive til en ny lille bil fra Ford til hele verden. Arbejdet påbegyndes i både Europa og USA
1973
- Oliekrisen ryster verden, og Ford opprioriterer udviklingen af sin første minibil, som senere samme år får grønt lys af Fords bestyrelse
1974
- Fords nye 2,7 millioner kvadratmeter store produktionsanlæg i Valencia, Spanien, bliver etableret
1975
- Produktion af motorer begynder på den nye fabrik i Valencia
- Henry Ford den anden vælger personligt navnet Fiesta, spansk for fest, til den nye minibil for at fejre det nye tilhørsforhold til Spanien og Valencia
1976
- Den første Fiesta ruller af samlebåndet i Saarlouis, Tyskland den 11. maj 1976. Det første år produceres mere end 84.000 styk i Saarlouis.
- Bestyrelsesformand Henry Ford den anden og den spanske konge Juan Carlos indvier Fords nye produktionsanlæg i Valencia den 18. oktober – og herefter starter produktionen
- Ghia afslører de første af to Fiesta-baserede konceptbiler – Corrida og Prima – på biludstillingen i Torino, Italien. De to konceptbiler er bare de første i en lang række baseret på Fiesta
1977
- Ford introducerer en større motor på 1,3 liter som supplement til standardmotoren på 1,1 liter – samtidig introduceres en sportslig S-model og den luksuriøse Ghia
- Produktionen af Fiesta begynder i engelske Dagenham
- Eksporten af Fiesta til det amerikanske marked indledes
- Fiesta bliver kåret til årets bil i blandt andet Danmark og Spanien
1978
- Ford forbereder en Gruppe 5 rally-version af Fiesta
1979
- Fiesta nummer 1 million ruller af samlebåndet efter mindre end tre år. En særligt sportslig version er med i Monte Carlo Rally, og den giver inspiration til den senere Fiesta XR2
1980
- Ford introducerer Fiesta Challange-løbene for at binde Fiesta sammen med et sportsligt ry
1981
- Ford introducerer den nye Fiesta XR2 med en 1,6-liters benzinmotor, en stivere affjedring, unikke perforerede alufælge og unik styling, blandt andet ekstraudstyr i form af store runde kørelys. Fiesta XR2 var den første Fiesta i stand til at køre 160 km/t (100 mph)
- Fabriksanlægget i Valencia bygger sin Fiesta nummer 1 million
- Fiesta nummer 2 million bliver produceret på fabrikken i Saarlouis
- Ghia introducerer den Fiesta-baserede Shuttler Concept
1982
- Fiesta er den bedste sælgende bil i sin klasse for sjette år i træk i England og Tyskland
1983
- Den aerodynamiske Fiesta generation 2 introduceres. Denne nye model var større og mere brændstoføkonomisk, og den kunne fås med 1- og 1,1-liters benzinmotorer
- 1,3-liters benzinmotor med femtrins manuel gearkasse introduceres
- Fiesta med 1,6-liters dieselmotor introduceres. Denne motor med overliggende knastaksel og brændstofindsprøjtning blev en succes og fandtes i Fords modelprogram i flere modeller i mere end et årti
1984
- XR2-udgaven af den nye generation Fiesta introduceres med en 1,6-liters benzinmotor med femtrins manuel gearkasse, lavprofildæk, forbedret affjedring og forstærkede bremser
- Endnu en milepæl nås: Tre millioner Fiesta produceret
- Den første Fiesta kører på blyfri benzin
1985
- Ghia Urby Concept får sin debut – endnu en konceptbil inspireret af Fiesta
1986
- Fiesta nummer to millioner bygget i Valencia
- 1,4-liters benzinmotor med lean-burn-motor introduceres – motoren har en mager blanding af luft/benzin i indsprøjtningsprocessen
1987
- Den trinløse CTX-gearkasse får premiere
- Der sælges 158.000 Fiesta i England – det hidtil bedste år
1989
- Den tredje generation Fiesta lanceres med ALB-bremser (Anti Lock Brakes), en form for ABS-bremser, og lean-burn-motorer i form af en 1,0 og en 1,1. Den nye Fiesta er længere, bredere og har en forlænget akselafstand. Den nye model er den første Fiesta med både den etablerede tredørs og en femdørs
- Den tredje generation Fiesta får en 1,4-liters benzinmotor – den første Ford-motor, der lever op til nye emissionskrav, der introduceres i 1996 – og en 1,6-liters motor
- Fiesta XR2i bliver en del af modelprogrammet som en ’hot hatch’ med en ny 1,6-liters motor med dobbelt overliggende knastaksel. XR2i har bredere skærmkanter, indfarvede kofangere og en unik opsætning af undervognen.
1990
- Introduktion af Fiesta RS Turbo på biludstillingen i Torino. Basis er XR2i-motoren, men en Garrett-turbolader gør, at RS Turbo er 1,6 sekunder hurtigere end XR2i fra 0-100 km/t
1991
- Valencia fejrer at Fiesta nummer tre millioner er blevet produceret i Spanien. Bilen doneres til dronning Sofias fond
- Et særligt år – det bedste år til dato med et salg i Europa på 624.186 styk Fiesta
1992
- Fiesta RS 1800 introduceres. Den har en 16-ventilet 1,8-liters motor, som giver endnu mere sjov i gaden
- Fiesta-salget i Europa når et historisk højdepunkt – der sælges 648.781 styk
1993
- Airbag i førersiden bliver standard
1994
- 548.046 nye Fiesta indregistreres i Europa
1995
- Europæiske kunder køber 540.052 Fiesta
1996
- Introduktion af den nye Fiesta, den fjerde i rækken, med et afrundet, aerodynamisk ydre og en oval grill. Den fås med en ny 1,25-liters Yamaha-motor – og med benzinmotorer på 1,4 og 1,6 liter og en diesel på 1,8 liter. Dobbelt airbag er standard
- Fiesta nummer fire millioner triller af samlebåndet i Valencia
1997
- Ford Puma sportscoupé får premiere – skabt på samme platform som Fiesta
1998
- Libre-konceptbilen baseret på den seneste Fiesta ser dagens lys
1999
- Verdenspremiere på en ny Fiesta med et kraftigt facelift, samt den nye Fiesta Sport på biludstillingen i Frankfurt
2000
- Fiesta får en 1,8-liters dieselmotor med turbolader
2001
- En fra-bunden-og-op ny Fiesta, femte generation, bliver afsløret på årets biludstilling i Frankfurt
2002
- Den nye Fiesta lanceres i første omgang med fem døre og med helt nye motorer, bl.a. en ny 1,3-liters Duratec-benziner og en 1,6-liters med 16 ventiler
- Den tredørs Fiesta, en ny 1,4-liters Duratec-motor og en ny 1,4-liters Duratorq TDCi-dieselmotor med common rail-indsprøjtning kommer på markedet
- Den automatiserede manuelle gearkasse Durashift EST introduceres
- Ford RallyeConcept får premiere på biludstillingen i Birmingham
- Den nye Fiesta vinder den prestigefulde tyske pris Det Gyldne Rat, som uddeles af avisen Bild am Sonntag
2003
- Fiesta ST Cup introduceres i det tyske touringcar-mesterskab
2004
- Fiesta JWRC Concept afsløret på biludstillingen i Genève
2005
- Fiesta ST med 150 hk får premiere – den stærkeste Fiesta til dato og den første produktionsbil fra Fords Team RS
- Det bedste år i Europa siden 1998 med 358.931 styk Fiesta indregistreret
2006
- Fiesta bliver opgraderet med talestyring og Bluetooth
2007
- Konceptbilen Ford Verve får sin debut på biludstillingen i Frankfurt – en klar forløber for den nye Fiesta
2008
- Den helt nye sjette generation får premiere på biludstillingen i Genève
- Produktionen starter i Køln, Tyskland, i Valencia, Spanien, og i Nanjing, Kina, med en helt ny 1,6-liters Duratec Ti-VCT-benzinmotor og en 1,6-liters TDCi-dieselmotor med CO2-udledning under 100 gram/km
- Fiesta ECOnetic bliver den mest brændstofbesparende bil i England med plads til fem personer – den kører 26,3 km/l og udleder 98 gram CO2/km
2009
- Den nye Fiesta får sin amerikanske debut på biludstillingen i Los Angeles
- Fiestas Kinetic Design-designsprog vinder designprisen Red Dot
2010
- Fiesta er den bedst sælgende bil i Europa i det første kvartal af året med 140.496 biler solgt – alene 68.630 af dem solgt i marts
- Fiesta RS World Rally-version får en forløber på biludstillingen i Paris
2011
- Fiesta RS World Rally-versionen får sin konkurrencedebut med en forrygende sejr og alle tre podiumpladser ved det svenske rally
- Den syvende generation Fiesta når en milepæl – en million eksemplarer har forladt samlebåndet i Køln
- Fiesta fejrer 35 års jubilæum ved at nå 15 millioner solgte eksemplarer på verdensplan siden 1976. Den fejres med opgraderinger af eksteriør og interiør
2012
- Fiesta introduceres med et særdeles omfattende facelift og kommer på markedet i Europa med smartere design, nye teknologier som Active City Stop og MyKey – og syv motorer leverer emissioner under 100 gram/km
- Den nye Fiesta får nordamerikansk premiere på biludstillingen i Los Angeles, hvor den er udstyret med den prisvindende 1-liters EcoBoost-motor – som senere certificeres som den mest sparsommelig ikke-hybrid-model til salg i USA
- Den dynamiske Fiesta ST får premiere i Genève på årets biludstilling
- Fiesta er den bedst sælgende lille bil i Europa i 2012 – der købes i gennemsnit en hvert andet minut
2013
- Fiesta ST med 182 hk kommer på markedet. Ford modtager næsten 10.000 ordrer på de første seks måneder, dobbelt som mange som man regnede med
- Fiesta 1,0 EcoBoost vinder titlen som Årets Kvindebil i Verden 2013
- Ford Fiesta er igen den bedst sælgende lille bil i Europa – der sælges 293.663 styk
2014
- Ford lancerer de tofarvede udgaver af Fiesta, Red/Black og Black/Red, som er udstyret med en kraftigere udgave af 1-liters EcoBoost-motoren med hele 140 hk – det er den stærkeste 1-liters motor nogensinde i almindelig produktion. Den yder flere hestekræfter per liter end motoren i Bugatti Veyron
- I sit første år på markedet på verdensplan vinder Fiesta ST hele 22 priser fra bilbranchen
- For tredje år i træk er Fiesta den bedst sælgende lille bil i Europa
2015
- Den helt nye rallybil Fiesta R2 introduceres på biludstillingen i Genève, selvfølgelig med en udgave af Fords 1,0 EcoBoost-motor
- Tre nye farver introduceres – samtidig med styling-, udstyrs- og komfortopgraderinger
- En ny 1,5-liters TDCi-dieselmotor klarer hele 31,3 km/l og udleder blot 82 gram CO2/km
- For fjerde år i træk tager Fiesta kronen som den bedst sælgende lille bil i Europa
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 203,000 employees and 67 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing, financing and servicing a full line of Ford cars, trucks, SUVs and electrified vehicles, as well as Lincoln luxury vehicles. At the same time, Ford aggressively is pursuing emerging opportunities through Ford Smart Mobility, the company’s plan to be a leader in connectivity, mobility, autonomous vehicles, the customer experience, and data and analytics. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford, its products worldwide or Ford Motor Credit Company, visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.