Få vores nyheder på mail

Ford har løsning klar til Kuga Plug-in Hybrid – og prissikrer kunder mod stigning i registreringsafgift

Pressemeddelelse   •   Okt 30, 2020 10:00 CET

Ford har nu fundet løsningen på det tekniske problem i Ford Kuga Plug-in Hybrid, som siden 14. august har afholdt ejere fra at oplade bilen. Batteripakken skal udskiftes, som forventes at tage nogle måneder. Samtidig prissikrer Ford danske kunder mod den planlagte stigning i registreringsafgift, der træder i kraft fra 2021.

Den forsinkede levering af Kuga Plug-in Hybrid i forbindelse med bilens tekniske fejl har betydet usikkerhed for danske kunder i forhold til den planlagte stigning i registreringsafgift fra 2021. I den forbindelse går Ford en ny vej, der ikke er set før: Ford dækker kunders aftalte pris på bestilte Kuga Plug-in Hybrider, som ellers vil stige i pris fra 2021 grundet ny registreringsafgift. Ford sikrer dermed, at kunderne får deres bestilte Kuga Plug-in Hybrid til den aftalte pris uanset stigning i afgift.

På grund af det tekniske problem i hybriddrivlinjen må højspændingsbatteriet i alle Kuga Plug-in Hybrider produceret til og med 18. september 2020 ikke lades op. Bilen fungerer dermed ikke, som den var tiltænkt; som en brændstoføkonomisk SUV, der kan køre over længere afstande på ren el. Den tekniske fejl berører 4.343 registrerede kunder i Danmark, som allerede kører den nye Kuga Plug-in Hybrid.

Kuga Plug-in Hybrid er dog fortsat helt sikker at køre i, så længe batteriet ikke oplades, og så længe bilen køres i køreindstillingen Auto EV og køreprogrammet Normal, som er bilens standardindstilling ved opstart.

Nu hvor løsningen er fundet, kan alle ejere se frem til at kunne bruge deres Kuga Plug-in Hybrid, som den er tiltænkt. Ford takker alle berørte kunder for deres store forståelse og ikke mindst deres udstrakte tålmodighed.

Løsning klar – batteripakke udskiftes
Det tekniske problem har vist sig at være celleforurening i højspændingsbatteriet. I alle Kuga Plug-in Hybrider vil selve batteripakken derfor blive udskiftet. Det er en omfattende løsning, som fuldt ud vil afhjælpe problemet, så Kuga Plug-in Hybrid igen kan lades op og køre op til 56 km på ren el (WLTP).

Alle ejere af Kuga Plug-in Hybrid vil blive indkaldt til udskiftning af batteripakken. Ford forventer at påbegynde udskiftningen på de første biler i slutningen af december 2020, og at batteripakken i alle Kuga Plug-in Hybrider vil være skiftet ved udgangen af april 2021.

Ford prissikrer kunderne mod højere registreringsafgift
Med den nuværende ordning på registreringsafgifter vil en Kuga Plug-in Hybrid stige voldsomt i afgift ved årsskiftet. Ford vælger derfor at komme kundernes bekymring i møde ved at sikre, at alle kunder, der har bestilt en fabriksny Kuga Plug-in Hybrid*, får denne til uændret pris, uanset hvornår bilen leveres. Som kunde er man dermed beskyttet mod prisstigning, når registreringsafgiften ændres per 1. januar 2021.

Alle Kuga Plug-in Hybrid-kunder vil blive kontaktet af deres sælgende Ford-forhandler med orientering om tilbuddet om prisgaranti på deres bil.

Hvad det betyder for kunden
Forud for batteriudskiftningen og prissikringen mod stigende registreringsafgift har Ford igangsat en paraply af goodwill-initiativer for at afhjælpe kundernes udfordringer med Kuga Plug-in Hybrid.

Initiativerne spænder fra udvidelse af garantien med 3 år til i alt 5 år**, bero i ladeabonnement hos Clever, brændstofkort på 3.700 kroner, hente-bringe-service ved reparation og lånebil uden beregning – og nu ikke mindst prissikring mod planlagt stigning i registreringsafgift. Disse initiativer varierer ud fra de enkelte kundegrupper.

Danske kunder, som er berørt af Kuga Plug-in Hybrids tekniske problem, omfatter tre forskellige grupper. Kunder som; 

  • allerede kører i deres Kuga Plug-in Hybrid.
  • afventer udlevering af deres allerede producerede Kuga Plug-in Hybrid.
  • har bestilt en Kuga Plug-in Hybrid* (til og med 18. september 20), men stadig afventer produktion og udlevering.

Initiativer for de enkelte kundegrupper og detaljer om disse kan oplyses ved henvendelse til pressekontakt.

Ford-forhandlere vil tage kontakt til hver enkelt kunde fra slutningen af november 2020 med henblik på en dato for udbedring og derefter udlevering.

Ford Danmark har derudover oprettet en Facebook-gruppe med særligt henblik på at kunne dele information og opdateringer med de 7.836 Kuga Plug-in Hybrid-kunder i Danmark. Kunderne kan i denne gruppe stille generelle spørgsmål til indkaldelsen og batteriudskiftningen. Ford-forhandlere og Ford Kundeservice er naturligvis også klar til at svare på spørgsmål på telefon 43 68 20 00.

* Gælder salg af Ford Kuga Plug-in Hybrider til danske kunder solgt gennem autoriserede Ford-forhandlere i Danmark til og med 18. september 2020, hvor Ford kommunikerede, at nye ordrer ikke kunne leveres i 2020.

** Mere information om garantiforlængelsen kan findes på http://brochurer.ford.dk/Diverse/eftermarked/fpn-vilkaar-og-betingelser/.

# # #

Følg Ford på MynewsdeskFord.dkFacebookInstagramLinkedIn

Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification; mobility solutions, including self-driving services; and connected services. Ford employs approximately 188,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 45,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 58,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.