Pressemeddelelse -
Ford Mustang Mach 1 lover chokbølger på racerbanen med 0-100 km/t på blot 4,4 sekund
Ventetiden er endelig forbi. Mustang Mach 1 er netop nu på vej til Europa, og for første gang kan danske kunder få fingrene i den eftertragtede bil til priser fra blot 937.985 kroner.
Der venter de danske bilentusiaster noget helt særligt, når den eftertragtede Mustang Mach 1 kommer til Europa inden længe.
De første leverancer af den nye Ford Mustang Mach 1 - den mest racetrack-fokuserede Mustang, der nogensinde er tilbudt kunder i Europa - er nu i gang. Mustang Mach 1 forbedrer den i forvejen kraftfulde ydeevne i verdens bedst sælgende sportsvogn med en specielt kalibreret 5,0-liters V8-motor med 460 hk. Mustang Mach 1 leverer 0-100 km/t på blot 4,4 sekunder og downforcen er samtidig øget med 22 procent sammenlignet med Mustang GT for forbedret handling og stabilitet ved høj hastighed.
Mustang Mach 1, der så dagens lys for første gang i 1969 som en opgraderet version af Mustang GT, er siden blevet lanceret i 1971, 1974 og 2003, men det er først nu med den fjerde generation, at Mach 1 bliver tilgængelig for danske og europæiske kunder.
Den ikoniske Mustang med den unikke 5,0-liters V8’er med 460 hk har gennemgået en række optimeringer af blandt andet drivlinjen samt aerodynamiske features, der giver en køreoplevelse i verdensklasse.
De aerodynamiske optimeringer giver både en bedre performance og et karakteristisk design, som hylder de originale Mustang-modeller. Bilens kølesystem har derudover også gennemgået optimeringer, så kølekapaciteten er øget med 75 procent takket være en ekstra luftoliekøler, der giver ekstra køling ved høje belastninger.
Mustang Mach 1 klarer 0-100 km/t på bare 4,4 sekunder og skaber desuden 22 procent mere downforce end Mustang GT takket være den samme fordelingsenhed som den, man finder på Mustang Shelby GT500.
- Der er en grund til at Mustang Mach 1 er verdens bedst sælgende sportsvogn, og med den her Mach 1 tager vi Mustang til et helt nyt niveau. Om den skal køre på vej eller på racerbane, så er denne Mach 1 den mest potente Mustang til dato, og den kan uden tvivl løfte arven, siger Matthias Tonn, Fords europæiske Chief Programme Engineer for Mustang Mach 1, Ford Europa.
Køreoplevelse i verdensklasse
Køreoplevelsen i den nye Mustang Mach 1 er bedre end nogensinde før. Den ikoniske 5,0-liters V8’er benzinmotor i ren aluminium er modificeret til at imponere med høj ydelse på både vej og racerban. Bilen har desuden samme Open Air-indsugningssystem og 87 mm gasspjæld som Shelby Mustang GT350. Det opgraderede system arbejder sammen med motorens rekalibrerede kontrolmodul og med en kombination af indirekte lavtryksindsprøjtning og direkte højtryksindsprøjtning af brændstof giver det en reward-to-rev på op til 7.500 omdrejninger i minuttet. Det maksimale drejningsmoment er 529 Nm, som opnås ved 4.600 omdrejninger i minuttet.
Mustang Mach 1 har også samme ekstra oliekøler som Shelby GT350. Oliekøleren arbejder sammen med en ny oliefilteradapter, der sikrer optimalt olieflow og konsistent ydelse ved høje belastninger. Mach 1's fire aktive 4,5” ventiler i udstødningssystemet fremhæver den store V8’ers umiskendelige signaturlyd.
Kunderne kan vælge, om de ønsker 6-trins manuelt gear eller 10-trins-automatgear. Begge gearkasser har differentialespærre som standard.
Den 6-trins manuelle gearkasse er en TREMEC 3160 med dobbeltpladet kobling, der kan klare aggressive gearskift ved høje omdrejninger på racerbanen. Gearet har samtidig rev matching-teknologi, som anvender motorens elektriske kontrolsystem til midlertidigt at øge hastigheden ved nedgearinger. Dette gør gearskift både hurtigere og mere flydende og afgiver en unik omdrejningslyd. Det er første gang at denne gearkasse er tilgængelig i Europa.
Mustang Mach 1 fås også med Fords avancerede 10-trins automatgear. Gearet er unikt kalibreret og kommer med en ny drejningsmomentkonverter, der optimerer både drejningsmoment, gearskift og ydelse.
Med inspiration fra racerbanen
Hver generation af Mustang Mach 1 har været karakteriseret ved det umiskendelige motorsportsinspirerede design og en heftig aerodynamisk styling. Disse nøgleelementer gør sig naturligvis også gældende for den nyeste og optimerede model.
De aerodynamiske optimeringer består blandt andet i frontens nye look, der er har et todelt øvre gitter og nye sidegitre. Derudover skaber Mustang Mach 1 22 procent mere downforce end Mustang GT takket være samme bagerste fordelingsenhed som den, man finder på Mustang Shelby GT500. Mustang Mach 1 har også længere undertræk, der dirigerer køleluft til bremserne. Formen på den forreste splitter er designet til at give øget downforce for forbedret vejgreb, mens den skræddersyede bagspoiler er matchet med frontens aerodynamik for at sikre optimal løftebalance fra fronten til bagenden.
Affjedringen er samtidig specifikt fintunet til racerbanens ekstreme krav. Undervognens særlige MagneRide 2-støddæmpningsteknologi har stivere forfjedre og ekstremt hurtig respons på ændrede vejforhold og underlag. En unik væske i støddæmperne stimuleres elektronisk til at give mere eller mindre modstand i støddæmpningen alt efter underlag og den valgte indstilling.
Den elektriske servostyring (EPAS) er optimeret, og bilen har ny bremseforstærker med hurtigere responstid, der i samspil med den unikke affjedring gør Mustang Mach 1’s styretøj til det skarpeste i hele den europæiske Mustang-familie.
Derudover har Mustang Mach 1 unikke 19” fem-egede alufælge med sportsdæk fra Michelin Pilot Sport 4.
Mustang Mach 1 har de ikoniske striber på kølerhjelmen og på bilens sider. Det vil være muligt at vælge mellem otte forskellige farve kombinationer – Fighter Jey Grey med striber i Satin Black/Reflective Orange, Iconic Silver, Shadow Black og Oxford White med striber i Satin Black/Red samt Velocity Blue, Twister Orange, Race Red og Grabber Yellow med striber i Satin Black/White.
- En ægte Mustang Mach 1 skal se hurtig ud – også når den står stille. Den funktionelle aerodynamik og de eksklusive features med inspiration fra racerbiler, gør at ingen performancefans vil være i tvivl om, at den her Mustang er helt speciel, siger Tonn.
Kabinen er Ebony-sort med detaljer i Dark Engine-aluminium. De sportslige lædersæder har Metal Grey-syninger, og hver enkelt Mustang Mach 1 er nummereret med og ses på emblem i instrumentpanelet.
Features som varme og køling i forsæderne, SYNC 3-infotainment, B&O-audiosystem med 12 højtalere og indbygget FordPass Connect-modem medfølger som standard.
Mustang Mach 1 kan allerede nu bestilles hos Fords forhandlere til priser fra blot 937.985 kroner, som giver kunderne en sportsvogn helt uden lige.
Tech Spec’s er vedhæftet denne presseinformation sammen med fotos m.m.
# # #
Følg Ford på Mynewsdesk – Ford.dk – Facebook – Instagram – LinkedIn
Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Alle ovenstående informationer er gældende for tidspunktet, hvor den pågældende pressemeddelelse er udgivet. Informationerne kan ændre sig ligesom specifikationer og funktioner i pressemeddelelserne kan variere fra marked til marked. Ford Danmark forpligter sig ikke til at opdatere disse udsagn.
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification; mobility solutions, including self-driving services; and connected services. Ford employs approximately 187,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 43,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 55,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.