Pressemeddelelse -
Ford på vej med S-MAX og Galaxy Hybrid
Fords rummelige familiefavoritter, den 7-sæders stilede S-MAX og storebroren Galaxy, lanceres i nye hybridvarianter tidligt næste år.
De to helt nye hybridmodeller bliver produceret på Fords samlefabrik i Valencia i Spanien, som Ford investerer over 300 millioner kroner i som en del af virksomhedens store europæiske elektrificering.
Den store investering vil blandt andet sætte gang i udviklingen af topmoderne batterier til både den nye S-MAX Hybrid (HEV), Galaxy Hybrid (HEV), Kuga Plug-in Hybrid (PHEV) og Kuga Hybrid (HEV og mHEV) via to nye, separate samlebånd på den spanske fabrik. Fords store egenproduktion af hybridbatterier begynder til september i år og koster 179 millioner kroner.
S-MAX og Galaxys nye hybridvarianter har samme hybridteknologi som den nye Kuga Hybrid, der introduceres herhjemme senere i år. Alle tre modeller har et vandafkølet litiumbatteri, der er monteret i en sikker og vandtæt konstruktion i bunden af karosseriet, som samtidig frigiver mest mulig indvendig plads.
Bedre brændstoføkonomi og lige så meget plads
De nye S-MAX- og Galaxy-modeller bliver introduceret i starten af 2021 med hybridteknologi, der er helt ny i segmentet. Drivlinjen i begge biler består af en 2,5-liters Atkinson-benzinmotor, en elmotor med startgenerator og et lithium-ion-batteri.
S-MAX Hybrid fås med 5 eller 7 sæder, mens Galaxy Hybrid fås med 7 sæder som standard. Dertil går ingen af modellerne på kompromis med rummeligheden: Bagagerumspladsen for S-MAX Hybrid lyder på op til 2.200 liter, mens Galaxy Hybrid kan rumme op til 2.339 liter. Kapaciteten i begge hybridudgaver svarer til den i de konventionelle udgaver af familiebilerne.
Begge modeller yder 190 hk med maksimalt drejningsmoment på 210 Nm og kan trække 1.500 kg med anhænger. Både startacceleration og acceleration under kørsel er hurtigere end udgaverne med Fords EcoBlue-dieselmotor uden at gå på kompromis med brændstofeffektiviteten. Derudover kan begge hybridmodeller køre på ren strøm*.
Teknologier, der sørger for optimal brændstoføkonomi
- Bremseteknologi, der opsamler op til 90 procent af energien under bremsning og bruger den til at lade batteriet op med.
- Fords SmartGauge-interface, der overvåger brændstofforbruget og instruerer i, hvordan man optimerer effektiviteten mest muligt.
- Elektrisk styring, klimaanlæg og elektrisk køling af motoren.
Ford S-MAX og Galaxy har været store europæiske succeser. Seneste generation af familiefavoritterne blev introduceret i 2015 og solgte henholdsvis 125.00 og 69.000 eksemplarer i Europa. Salget af S-MAX havde dertil en rekordvækst på hele 9 procent i Europa fra januar til november i 2019 sammenlignet med samme periode året før.
* Officielle forbrugs- og udledningstal oplyses tættere på lancering.
###
Opdateret 13-03-22
Ford Galaxy vil ikke længere være tilgængelig i Danmark per media marts 2022.
###
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 191,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 62,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.