Pressemeddelelse -
FORD SER OPTIMISTISK PÅ EUROPÆISK ØKONOMI
Verdens femte største bilproducent lancerer offensiv model-strategi i Europa
På trods af mørke skyer over den europæiske økonomi, bebuder verdens femte største bilproducent, Ford, en offensiv model-strategi, som betyder, at Ford vil introducere 15 nye vare- og personvognsmodeller på de europæiske markeder over de næste fem år. Samtidig sætter Ford ekstra fart på introduktionen af små, brændstof-økonomiske motorer og nye, intelligente sikkerheds- og miljø-teknologier henover hele modelprogrammet.
-Selv på kort sigt, repræsenterer Europa betydelige muligheder for profitabel vækst, fastslog bestyrelsesformand og øverste chef for Ford, Alan Mulally, da Ford i dag bød velkommen til 2.500 Ford-forhandlere, ansatte og presse ved et særligt Ford-event i Amsterdam.
-Vi har allerede fremskyndet introduktionen af vores mange nye modeller i Europa – og ikke mindst takket været vores One Ford globale produktionsstrategi, som jeg er sikker på vil ændre vores forretning i Europa - fuldstændig som det er sket i Nordamerika, sagde Alan Mulally.
Chefen for Ford i Europa, Stephen Odell, anslog en lige så optimistisk tone.
-Uanset den øjeblikkelige krise, forventer vi, at det europæiske marked for person- og varevogne vil vokse med 20 procent henover de næste fem år. Mens andre skærmer sig mod krisen ved blandt andet at reducere investeringer i nye produkter, sætter vores globale produktions-strategi os i stand til at gøre det stik modsatte, og dermed tror vi også på at vi kan bringe Ford i en fordelagtig position til at høste af den forventede vækst, sagde Stephen Odell, som glædede sig over at kunne præsentere en række af de nye modeller, som venter lige om hjørnet.
Ny Fiesta
Ford afslørede blandt andet den nyeste version af Europas bedst sælgende bil i første halvdel af 2012, Ford Fiesta, som har fået en gennemgribende design-overhaling og er blevet udstyret med et væld af nye teknologier som for eksempel det stemmestyrede kommunikationssystem, Ford SYNC, den elektroniske funktionsnøgle, MyKey og antikollisions-systemet Active City Stop. Den nye Fiesta vil være tilgængelig med den prisvindende 1.0 EcoBoost benzinmotor, som forventes at bringe Fiestaen i klasse med de bedste, når det handler om brændstoføkonomi og CO2-udledning.
Ny Mondeo
Den helt nye Ford Mondeo har taget et skridt op af kvalitetsstigen med et nyt niveau for materialevalg og finish i kabinen. Samtidig byder den – som noget helt unikt for sin klasse – på mulighed for at gå helt til kanten af downsizing, idet den nye Mondeo vil være tilgængelig med Fords prisvindende 1.0 EcoBoost benzinmotor. Konfigurationen vil formentlig udmønte sig i klassens bedste brændstoføkonomi.
Den nye Mondeo kommer i en 4- og 5-dørs model samt i en stationcar-udgave med skyde panorama-tag. Desuden kommer der en superøkonomisk hybrid-model og en diesel med træk på alle fire hjul.
Udstyrslisten omfatter også LED-forlygter, der indstiller sig aktivt efter kørselen, SYNC med MyFord touch via en otte tommers farveskærm samt oppustelige sikkerhedsseler til bagsædepassagererne.
Nye SUV’er
Ford benyttede ligeledes dagen til at annoncere ankomsten af en ny såkaldt SUV (Sport Utility Vehicle) i 2014. EcoSport er tænkt som en lillebror til den meget populære Ford Kuga og skal appellere til den voksende skare af europæere, som værdsætter SUV’ens fordele, men samtidig tænker økonomisk, praktisk og miljøbevidst. EcoSport vil blive udstyret med den prisvindende 1.0 EcoBoost benzinmotor.
Senere på året kommer der en helt ny udgave af Ford Kuga, som byder på et skarpere design, bredere udstyrsliste og helt ny teknologi – blandt andet en bagsmæk, som åbner med et vift af foden, når begge hænder er optaget af indkøbsposer.
Nye varevogne
Varevogns-markedet i Europa forventes at stige med mere end 30 procent frem mod 2017. På den baggrund er Ford i fuld gang med gennemgribende fornyelser inden for hele model-programmet. Dagens event gav mulighed for at tage nyskabelserne inden for Transit-familien i nærmere øjesyn.
Den kompakte Transit Custom, som forventes til Danmark mod slutningen af året, byder ikke blot på masser stil, kørekomfort og klasseledende fragt-kapacitet, men er også udstyret med det stemmestyrede kommunikationssystem SYNC.
Den klassiske Ford Transit varevogn kommer ligeledes i en helt ny version i begyndelsen af 2013, nogenlunde samtidig med den nye, kompakte Transit Connect, som ifølge Ford vil sætte nye standarder for økonomisk drift.
Endelig kommer der en mini-varevogn i 2014 – den nye Transit Courier, som er bygget på Fords B-platform.
Ford præsenterede ligeledes en ny generation af storfamile-biler og mini-busser under brandet Tourneo. Dagens event gav verdenspremiere til den helt nye Tourneo Connect, som er en lillebror til Tourneo Custom.
Ford forventer at sælge op mod en halv million varevogne og minibussser om året i 2016 og dermed vil Ford øge sin europæiske markedsandel fra 9,3 til godt 13 procent.
Benzin og strøm
Eventet i Amsterdam afslørede også, at Ford har en målsætning om at to tredjedele af samtlige Ford-modeller skal være blandt markedets mest brændstoføkonomiske i 2013. Det skal først og fremmest ske ved hurtig udbredelse af den kompakte og brændstof-økonomiske 1.0 EcoBoost benzinmotor til en bredere del af model-programmet.
Næste år kommer Ford Focus Electric - Fords første fuldt elektriske personbil - på markedet. Dernæst følger Fords første ægte hybrid – Mondeo Hybrid – og Fords første opladelige, såkaldte plug-in hybrid, Ford C-MAX Energi.
# # #
Foto og flere nyheder fra Fords Go Further event findes på:
- http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
- Web cast fra Fords Go Further event
- http://www.fordmedia.eu/
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – ByFord – Ford.dk – Nyhedsbrev
Kontaktinformation:
Lene Dahlquist
Communication & Public Affairs Manager
Ford Motor Company
Tlf: 43 48 06 20
Mobil: 40 32 82 68
Email: [email protected]
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 166,000 employees and about 70 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford’s products, please visit www.fordmotorcompany.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 51 individual markets and employs approximately 66,000 employees. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford of Europe operations include Ford Customer Service Division and 22 manufacturing facilities, including joint ventures. The first Ford cars were shipped to Europein 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.