Pressemeddelelse -
Ford starter forsøg med "selvkørende" varebiler
Ford er gået sammen med et britisk kurerfirma for at blive endnu klogere på, hvordan selvkørende varebiler bedst muligt bliver en del af fremtidens pakkeleveringer. Forsøget skal samtidig vise, hvordan andre trafikanter reagerer på de førerløse varebiler.
Forestil dig en trafikeret vej fyldt med kørende biler. Forestil dig så, at en af bilerne ikke har nogen fører. Sådan vil det se ud, når Ford i to uger tester selvkørende varebiler i Storbritannien.
- Når vi nu vil producere førerløse biler, er det vigtigt, at vi ikke blot fokuserer på teknologien, men også på, hvilken værdi det vil tilføje vores kunder. Den bedste måde at gøre det på, er ved at teste det ude i det virkelige liv, siger Richard Balch, director, Autonomous Vehicles and Mobility i Ford Europa.
Forsøget laves i samarbejde Hermes, der er den første samarbejdspartner i Fords nye ”Self-Driving Vehicle Research Programme”. Hermes er det ledende kurerfirma i Storbritannien, og de har derfor stor erfaring med at levere pakker til kundernes dør.
Det er en specialdesignet Transit T2, der skal køre rundt i gaderne og simulere en førerløs bil. Særlig iøjefaldende sensorer på varebilen samt et specialdesignet førersæde, vil få det til at fremstå som om, bilen rent faktisk er selvkørende. I virkeligheden sidder der en chauffør bag rattet, men chaufføren vil være godt skjult bag bilens specialdesignede tonede forrude. På den måde vil det være muligt at indsamle de nødvendige erfaringer fra forsøget.
Ford satser stort på selvkørende biler
I de seneste seks år har Ford været førende i Europa indenfor varebiler. Ved at trække på erfaringer fra kurerfirmaer som Hermes, har Ford fået øjnene op for nye muligheder indenfor selvkørende biler.
Ford har testet teknologien bag selvkørende biler i store byer i USA, og Ford vil fra 2015-2025 have investeret knap 50 millioner kroner i projekter med selvkørende biler og varebiler.
Kombination af selvkørende varebiler og bud til fods
I forbindelse med pakkeleveringer er det ikke kun chaufførens opgave at levere pakker fra et sted til et andet. Chaufførens ansvarsområde består normalvis også i at læsse varevognen samt den personlige levering af pakker til kundens dør.
I dette forsøg har chaufføren dog en helt passiv rolle og skal blot køre varebilen. Det er til gengæld bud til fods, der ved hjælp af en app på deres smartphone, tilkalder varebilen til deres lokation, og efterfølgende låser sig ind i lastrummet ved hjælp af deres telefon. Inde i varebilen bliver de hjulpet godt på vej af en stemme samt digitale skærme, så de i sidste ende får adgang til de pakker, der skal viderebringes til fods det sidste stykke hen til kunderne.
- Det er et spændende forsøg, som handler om at forstå potentialet for selvkørende biler, og deres eventuelle rolle indenfor pakkelevering på lang sigt. Vi udvikler og udforsker denne type koncepter hele tiden, og vi ser frem til at få de første erfaringer, som uden tvivl vil være værdifulde, siger Lynsey Aston, head of product, innovation and onboarding hos Hermes.
Videoen her viser, hvordan pakkerne leveres i forsøget:
# # #
Følg Ford på Mynewsdesk – Ford.dk – Facebook – Instagram – LinkedIn
Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Alle ovenstående informationer er gældende for tidspunktet, hvor den pågældende pressemeddelelse er udgivet. Informationerne kan ændre sig ligesom specifikationer og funktioner i pressemeddelelserne kan variere fra marked til marked. Ford Danmark forpligter sig ikke til at opdatere disse udsagn.
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan, that is committed to helping build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. The company’s Ford+ plan for growth and value creation combines existing strengths, new capabilities and always-on relationships with customers to enrich experiences for and deepen the loyalty of those customers. Ford designs, manufactures, markets and services a full line of connected, increasingly electrified passenger and commercial vehicles: Ford trucks, utility vehicles, vans and cars, and Lincoln luxury vehicles. The company is pursuing leadership positions in electrification, connected vehicle services and mobility solutions, including self-driving technology, and provides financial services through Ford Motor Credit Company. Ford employs about 186,000 people worldwide. More information about the company, its products and Ford Motor Credit Company is available at corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 43,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 55,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 14 manufacturing facilities (10 wholly owned facilities and four unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.