Pressemeddelelse -
Geofencing: Transit Custom Plug-in Hybrid får automatisk miljøzoneteknologi
Den nye Ford Transit Custom Plug-in Hybrid får såkaldt geofencing-teknologi, der automatisk skifter til emissionsfri kørsel på strøm, når den eksempelvis kører ind i byområder med miljøzoner.
“Vi har alle et ansvar for at forbedre luftkvaliteten – og dermed livskvaliteten – i byområderne. Med Transit Custom Plug-in Hybrids nye geofencing-teknologi bidrager man til dette ved at udnytte varebilens drivlinje optimalt. Benzinmotoren fungerer som rækkeviddeforlænger, når der er behov for det, og geofencing-funktionen skifter automatisk til kørsel på emissionsfri strøm i lokale miljøzoner. Det er en praktisk løsning for Fords erhvervsdrivende kunder og myndigheder, der vil mindske forurening i europæiske storbyer,” forklarer Mark Harvey, direktør for Commercial Vehicle Mobility hos Ford Europa.
En række europæiske storbyer har allerede indført miljøzoner, der har til formål at forbedre luftkvaliteten ved at forbyde biler, der forurener meget.
Geofencing* fungerer som en virtuel grænse i Transit Custom Plug-in Hybrids GPS. Når man kører ind i en miljøzone, registreres det i navigationssytemet, hvorefter teknologien automatisk skifter til ren elektrisk kørsel.
Geofencing-systemet gemmer varebilens kilometertal og opholdstid i miljøzonen som krypteret data, der kan deles med lokale myndigheder for at give et billede af kørslen på ren strøm. Når Transit Custom Plug-in Hybrid kører ud af miljøzonen igen, kan Fords prisvindende 1-liters EcoBoost-benzinmotor igen bruges som rækkeviddeforlænger.
Teknologien gør det også muligt for føreren at indstille sine egne personlige ’grønne’ zoner, så varebilen automatisk slår over i elkørsel i fx et skoleområde.
75 procent på ren el
Ford foretog sidste år en undersøgelse med 20 Transit Custom Plug-in Hybrid, der viste, at hele 75 procent af varebilernes arbejdskørsel blev klaret på ren el i det centrale London, mens det i Storlondon var 49 procent. Resultatet understreger, at især hybridvarebiler kan være med til at reducere CO2-udslip væsentligt i byområder selv uden fuldt etablerede opladningsnetværk.
Transit Custom Plug-in Hybrid er den første opladningshybrid i sin klasse. Bilen drives fuldt elektrisk af en elmotor på 92,9 kW og et litiumionbatteri på 13,6 kWh. Dertil fungerer Fords prisvindende 1-liters EcoBoost-benzinmotor udelukkende som rækkeviddeforlænger. Motoren oplader batteriet på de ture, hvor offentlig opladning og indsamlet energi fra regenerativ bremsning ikke giver tilstrækkelig rækkevidde.
Transit Custom Plug-in Hybrid kan køre op til 43 km på ren strøm (WLTP). Batteriet kan lades helt op på under 4,5 timer i en hjemmeladeboks og på under 3 timer i en offentlig ladestander.
* Geofencing introduceres fra efteråret 2020 og vil også være tilgængeligt i andre Ford-varebiler. Teknologien forudsætter, at der er nok strøm på batteriet.
# # #
Følg Ford på Mynewsdesk – Facebook – Ford.dk
Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification; mobility solutions, including self-driving services; and connected services. Ford employs approximately 188,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 45,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 59,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.