Pressemeddelelse -
Pickup til det grove og til det sjove: Ford Ranger med nyt design, mere sikkerhed og flere kræfter
Ford Ranger er bogstaveligt talt skabt til at arbejde. Fords succesfulde pickup er nu forbedret på en lang række punkter, som gør den mere arbejdsduelig end nogensinde: De to motorvarianter kører med op til 21 procent lavere forbrug, og lasteevnen er samtidig optimeret. Men den forbedrede og forskønnede Ranger er ikke kun skabt til det grove, for den bringer både nye sikkerhedssystemer og mere komfortudstyr ind i pickup-klassen. Så Ranger er også klar på alt, hvad fritiden måtte byde på.
- Europas mest populære pickup har fået helt nyt frontdesign og en forbedret kabine – fås fortsat som Rap Cab eller Double Cab
- De stærke TDCi-dieselmotorer på 2,2 og 3,2 liter yder 160 og 200 hk, og forbruget er nu helt op til 15,4 km/l ved blandet kørsel
- Ranger må trække helt op til 3.500 kilo og er dermed ideel til alt fra det store læs med byggematerialer til den tunge hestetrailer
- Avancerede sikkerhedssystemer som adaptiv fartpilot og trafikskiltegenkendelse fås for første gang til Ranger
- Ranger XL er den solide og funktionelle arbejdsbil med omfattende standardudstyr indeholdende bl.a. Bluetooth, opvarmet forrude og Ford Easy Fuel
- Ranger Wildtrak er den luksuriøse pickup til job og fritid, udtryksfuld i designet og udstyret med bl.a. sæder med dellæder, navigation og bakkamera
- Priserne starter ved 213.642 kr. ekskl. moms
Pickups har traditionelt levet et meget stille liv i både Danmark og Europa, men i takt med at både erhvervs- og privatkunder opdager, at en pickup som Ford Ranger byder på både unikke evner som arbejds- og fritidsbil og samtidig kan tilbyde komfort som en SUV, oplever pickups i disse år en hidtil uset succes.
Det er alt andet end tilfældigt, at Ford Ranger på europæisk plan fører an som den bedst sælgende pickup i 2015. Med et salg på 27.300 biler* steg salget af Ranger med hele 27 procent i forhold til 2014, og Ford introducerer nu en stærkt forbedret Ranger, som ikke blot skal holde sin position som nummer et, men også udbygge den til trods for både helt nye og forbedrede konkurrenter.
Og hvordan vil Ford så holde positionen? Ranger er allerede kendt og anerkendt som en absolut velkørende, solid og langtidsholdbar pickup, der gerne tager en bunke murbrokker på ladet eller arbejder sig gennem mudder og andre svære forhold. Nu skal den i endnu højere grad kombinere de arbejdsduelige og tillidsvækkende egenskaber med personbilskomfort- og luksus, attraktivt design og et højt niveau hvad angår sikkerhedsudstyr. For første gang, og som noget usædvanligt i klassen, fås Ranger med adaptiv fartpilot – en gevinst for både komfort og sikkerhed.
Den fornyede Ranger balancerer som noget usædvanligt arbejde og fritid, kombinerer høj ydeevne og funktionalitet med komfort og sikkerhed.
Fords ingeniører har arbejdet på at sænke brændstofforbruget, og det er lykkedes i ganske imponerende grad, så Ranger nu kører helt op til 21 procent længere på literen – op til 15,4 km/l. Det danske motorprogram omfatter to mere end kompetente TDCi-dieselmotorer, en firecylindret på 2,2 liter med 160 hk og en femcylindret 3,2-liters med hele 200 hk.
Ford Ranger fås i to unikke varianter og i to karrosseriversioner, som tiltaler en bred gruppe kunder – fra den arbejdsfokuserede Ranger XL med fire døre i versionen kaldet RAP-Cab, til den opsigtsvækkende eventyrer Ranger Wildtrak med dobbeltkabine, ligeledes med fire døre, men med mere plads til eksempelvis værktøj bag forsæderne.
SIKKERHED – uvant sikkerhedsudstyr
Sikkerheden i personbiler har i mange år været i fokus, mens det for pickuppen ikke på samme måde har været i fokus. Ford ser det anderledes og mener ikke, der skal være store forskelle på mulighederne for sikkerhedsudstyr, især ikke når en bil som Ranger skal fungere både som arbejdsplads og kompagnon i fritiden.
Med introduktionen af den nye Ranger i slutningen af 2011 blev der derfor satset benhårdt på sikkerheden, og som et bevis på Rangers høje niveau tildelte organisationen Euro NCAP den nye Ranger fem stjerner i sine omfattende og nådesløse crashtest. Ranger er den eneste pickup med et femstjernet resultat, og det overføres naturligvis til den nye udgave.
Ford udvider nu mulighederne for sikkerhedsudstyr i Ranger, og der er tale om udstyrsmuligheder, som på ingen måde er almindelige blandt pickups. For første gang er der mulighed for at udstyre Ranger med adaptiv fartpilot, som føreren indstiller på rattet som en almindelig fartpilot. En indbygget radar sørger for at holde den rette afstand til den forankørende; bremser bilen foran, bremser Ranger. Accelererer bilen foran, følger Ranger trop. Den adaptive fartpilot er et vigtigt udstyrselement for både sikkerhed og komfort.
Et andet revolutionerende sikkerhedselement er Lane Keeping Assist. Dette system advarer dig ved at sende vibrationer gennem rattet, hvis du nærmer dig striberne i din vognbane på eksempelvis motorvejen uden at bruge blinklyset. Herefter påvirkes ratmomentet tilbage mod den bane, du kom fra.
OP TIL 200 HK – Ranger kan trække 3.500 kilo påhængsvægt
Noget af det vigtigste for en pickup er og bliver mulighederne for både at køre med tunge ting på ladet og endnu tungere ting på trækkrogen. Pickup-kunder forlanger med rette, at der kan hægtes en tung trailer på trækkrogen, når der skal flyttes arbejdsudstyr eller transporteres affald.
Med et stort læs kommer store krav til motorernes trækkraft og brændstoføkonomiske formåen, og Fords ingeniører har faktisk været i stand til at gøre Ranger både stærkere i motorrummet og i forhold til både laste- og trækevne; og så er den også mere brændstoføkonomisk.
Til en pickup hører en dieselmotor med overlegne kræfter, og den optimerede Ranger fås i Danmark med to kraftfulde motorer, som begge har moment nok til selv de helt store læs. 2,2-liters Duratorq TDCi-motoren i Ranger XL er nu 10 hk og 10 Nm stærkere end før, og 160 hk og 385 Nm er intet mindre end imponerende tal for en ’basismotor’. Med fx auto-start-stop monteret og ændret slutgearing er Ranger med denne motor op til 20 procent mere økonomisk end før. Normforbruget lyder på flotte 15,4 km/l og en CO2-udledning på 171 gram per kilometer – forgængerens tal lød på 12,8 km/l og 204 gram CO2 per kilometer. 2,2-liters motoren markedsføres i Danmark med en manuel gearkasse med seks trin.
Afhængig af version kan Ranger XL trække helt op til 3.500 kilo på krogen, og i det rummelige lad må der fyldes op til 1.041 kilo.
I Ranger Wildtrak finder man en usædvanligt stærk dieselmotor med hele 200 hk. Den er også usædvanlig i kraft af sine fem cylindre og sin slagvolumen på hele 3,2 liter. Denne TDCi-dieselmotor, som på det danske marked tilbydes med enten en seks trins manuel eller automatgearkasse, vil med sine 470 Nm fra 1.500-2.750 o/min ikke møde sit match, selv når den læsses til kanten af ladet og op til 3.500 kilo hægtes på trækkrogen.
Både Ranger XL og Ranger Wildtrak er nu udstyret med elektrisk styretøj (EPAS), som er med til at sænke forbruget med cirka tre procent og forbedre køreegenskaberne.
FIREHJULSTRÆK – eventyrlyst som standard
En grundlæggende del af det attraktive ved en pickup er firehjulstrækket. Evnen til altid at kunne komme videre, muligheden for at køre steder, hvor andre ikke kan komme hen. Ranger har på det danske marked Fords robuste 4x4-system som standard, uanset om man vælger Ranger XL eller Ranger Wildtrak.
Ranger har klassens bedste evner, når det kommer til at klare sig gennem dybt vand – helt op til 800 mm dybde klarer den. Den har derudover en frihøjde på meget anvendelige 230 mm, ligesom 28 graders angrebsvinkel på fronten og 28 graders vinkel i forhold til bilens bagende giver ekstremt gode muligheder for at forcere skiftende terræn. Når man skal ned ad stejle bakker, kan man aktivere Hill Descent Control, så Ranger automatisk holder farten. På samme måde kan man med Hill Launch Assist starte sikkert og nemt på en bakke eller skråning – både i første gear og bakgear.
Det er selvfølgelig i lige så høj grad det robuste og variable firehjulstræk, der gør den opgraderede Ranger til noget af en arbejdshest – og en perfekt bil for den eventyrlystne, der ikke lader sig stoppe af mudder til knæene og store niveauforskelle. Den elektronisk styrede transfergearkasse giver mulighed for at skifte mellem 4x2 og 4x4 High, mens man kører – blot ved at dreje på knappen ved midterkonsollen. For bedst mulig fremkommelighed i vanskeligt terræn eller når det går ned ad bakke, kan man bruge reduktionsgearkassen i 4x4 Low.
Et elektronisk spærredifferentiale på bagakslen giver markant øget trækkraft, når underlaget viser sig fra sin mest ubarmhjertige side (ekstraudstyr – en del af Off Road-pakken med ekstra beskyttelse af motor og tank).
Ford har fokuseret skarpt på at forbedre køreegenskaberne på almindelig vej uden på nogen måde at ofre evnerne, når asfalten slutter, og eventyret i terrænet starter. De mere personbilsagtige og raffinerede køreegenskaber er ikke en typisk ting i pickup-klassen, og man vil opleve ingeniørernes arbejde med at finjustere affjedringen for mere komfort og forbedret agilitet, så snart man sætter af sted i den fornyede Ranger.
Med det elektriske styretøj bliver Ranger nemmere at manøvrere, fx under en parkering, hvor modstanden i styretøjet er mindre, mens præcisionen ved høj fart er ændret i retning af mere stabilitet. Servostyringen varieres alt efter fart, rattets vinkel, om man er på vej gennem et sving og om man accelererer eller bremser.
RANGER WILDTRAK – luksus med på eventyret
Ranger Wildtrak fremhæver på alle måder, hvor gennemført en pickup kan være – og hvor veludstyret og attraktivt designet en pickup kan være. Det her er den ultimative Ranger.
Wildtrak-designelementerne gør sammen med det helt nye frontdesign Ranger til en pickup, der virkelig vækker opsigt. 18” aluminiumsfælge, tagbøjler i aluminium, aerodynamisk sportsbøjle på ladet, sølvfarvede siderælinger og bilens fremtrædende front gør, at ingen kan overse Ranger Wildtrak. Den titaniumgrå lakering på den nye front går igen på sidespejlene med LED-blinklys, på dørhåndtagene, på luftudtagene og ved baglygterne – en sans for detaljer, som fremhæver det sportslige ved Ranger Wildtrak. Wildtrak er selvfølgelig også født med den unikke Wildtrak-staffering på siden, og især med den nye signaturfarve Pride Orange er der tale om pickup-klassens vilde indslag.
I kabinen sætter Ranger Wildtrak for alvor standarden i klassen, og her går den orange farve igen som konstrastfarve. Mere end nogensinde har man fornemmelsen af at sidde i en SUV – et instrumentpanel i bløde materialer og med kontrastsyninger giver en luksusfornemmelse, og det samme gør kromindlæg og dobbelte digitaldisplays i instrumenthuset og den store 8” touchscreen med det stemmestyrede infotainmentsystem SYNC 2 med indbygget navigation, der er standard i Wildtrak. Wildtrak har som standard også fartpilot, automatisk klimaanlæg med to zoner, bakkamera, sæder i dellæder, læderrat og meget mere.
Som ekstraudstyr fås fx Førerassistancepakken som indeholder Adaptiv Fartpilot, Lane Keeping Assist, Traffic Sign Recognition, automatisk op/nedblænding af fjernlys og automatisk nedblændeligt bakspejl. Pakken koster blot 6.050 kr. ekskl. moms
Ranger Wildtrak 3,2 TCDi aut. fås som både RAP-Cab med fire døre og langt lad til priser fra 268.355 kr. ekskl. moms og som Double Cab med fire døre og dobbeltkabine til priser fra 290.756 kr. ekskl. moms. Priserne varierer i forhold til, om man vælger en Ranger med totalvægt på 3.000 eller 3.200 kilo.
RANGER XL – den konkurrencedygtige arbejdsbil
Den robuste og solide slider i hverdagen hedder Ranger XL 2,2 TDCi. Her får man den fulde Ranger-oplevelse og alle fordelene i en økonomisk meget attraktiv pakke, hvor priserne for RAP-Cab-versionen med fire døre starter ved kun 213.642 kr. ekskl. moms og ved 244.444 kr. ekskl. moms, hvis man har brug for Double Cab med mere plads i kabinen.
Ranger XL har som standard det vigtigste udstyr, fx 16” stålfælge, opvarmet forrude, el-ruder i fordørene, el-sidespejle med varme, radio med USB- og AUX og syv airbags. Som ekstraudstyr fås fx anhængertræk til 4.916 kr. ekskl. moms , fartpilot til 1.513 kr. ekskl. moms og programmerbar motor- og kabinevarmer til 13.991 kr. ekskl. moms.
Se mere på Ford Ranger online pressekit.
*Ford Europa indberetter salg for de 20 primærer europæiske markeder, hvor mærket er repræsenteret via nationale salgsselskaber. De 20 markeder er: Østrig, Belgien, England, Tjekkiet, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Holland, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Rumænien, Sverige og Schweiz.
# # #
Følg Ford på Pressecenter– Facebook– Ford.dk– Fords nyhedsbrev
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 201,000 employees and 67 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing, financing and servicing a full line of Ford cars, trucks, SUVs and electrified vehicles, as well as Lincoln luxury vehicles. At the same time, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities through Ford Smart Mobility, the company’s plan to be a leader in connectivity, mobility, autonomous vehicles, the customer experience and data and analytics. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products worldwide or Ford Motor Credit Company, visitwww.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.