Pressemeddelelse -
Selvkørende bil kører gennem kulsort ørken uden lys
Selvkørende Ford Fusion benytter laser-baseret LiDAR-teknologi til at finde vej gennem den mørkeste nat
Forleden kørte en selvkørende Ford Fusion Hybrid ad små ørkenveje i Arizona, midt om natten og uden lys på – en bedrift, der ville være fuldstændig umulig med et menneske bag rattet.
Det vellykkede forsøg, med den førerløse bil, er ikke blot endnu et skridt i Fords udvikling af den fuldt automatiserede selvkørende bil, men markerede samtidig et gennembrud, idet Ford beviser, at den førerløse bil ikke er afhængig af kameraer og lys. Den kan køre i bælgmørke ved hjælp af såkaldt LiDAR-teknologi (Light Detection and Ranging). Systemet, som er baseret på infrarød laserscanning, kommunikerer direkte med bilens fører-software og kan altså styre bilen sikkert gennem hårnålesving, midt om natten og uden brug af kameraer.
LiDAR-teknologien, som blandt andet har været anvendt af NASA til at kortlægge månens overflade, er interessant af flere årsager, men måske først og fremmest fordi den bryder endnu en barriere i udviklingen af den fuldt automatiserede bil, og fordi statistikker viser, at de fleste dødsulykker på vejene sker efter mørkets frembrud.
”Takket været LiDAR-teknologien er vores testbiler ikke længere hverken afhængige af, at solen skinner eller af kameraer, der holder øje med de hvide striber på vejene. Nu kan de køre sikkert både nat og dag”, siger Fords tekniske chef for udvikling af den førerløse bil, Jim McBride.
Den selvkørende Ford Fusion kan navigere gennem mørke ved hjælp af højopløselige og ekstremt detaljerede 3D-kort, som giver et komplet billede af vejen, vejmarkeringer, geografi, topografi og kendemærker som for eksempel skilte, bygninger og træer. Ved hjælp af LiDAR-pulse, kan bilen placere sig selv med centimeters nøjagtighed i realtid. Systemets data kombineres med data fra en radar og giver bilen et fuldstændigt og præcist billede af sin placering og vejen 75 meter frem.
Jeg kunne mærke at bilen kørte, men kunne intet se
Under testkørslerne i ørkenen, benyttede Fords ingeniører specielle natkikkerter for at følge med i den usædvanlige test. Derfor var de i stand til at se LiDAR-systemet i fuld funktion – et fintmasket gitter af infrarøde laserstråler, der omgav Ford Fusion, mens den kørte gennem nattemørket. LiDAR-systemet sender 2,8 millioner laser-pulse pr. sekund for at scanne det omgivende miljø.
”Jeg kunne mærke, at bilen kørte, men når jeg kiggede ud af vinduet, var der ikke andet end mørke”, fortæller Wayne Williams, som er udviklingsingeniør hos Ford. ”Mens jeg sad på bagsædet, kontrollerede jeg bilens kørsel i realtid ved hjælp af computer-målinger og ganske rigtigt, den ikke blot kørte, men kørte også fuldstændig præcist ad de små, snoede veje.”
Fords udvikling af den førerløse, fuldt automatiserede bil har været i gang i mere end 10 år og har budt på et væld af udfordringer, men med LiDAR-teknologien, har Ford taget et afgørende skridt tættere på målet, som er den serieproducerede, selvkørende bil.
I år vil Ford fordoble flåden af selvkørende testbiler. I alt 30 Ford Fusion Hybrid-modeller skal testes på veje i Californien, Arizona og Michigan. Projektet er en integreret del af Ford Smart Mobility – Fords vision om at ændre den måde verden bevæger sig på, både når det kommer til selvkørende biler, kommunikation mellem biler og omgivelser, databehandling og analyser.
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Mich. With about 199,000 employees and 67 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing, financing and servicing a full line of Ford cars, trucks, SUVs and electrified vehicles, as well as Lincoln luxury vehicles. At the same, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities through Ford Smart Mobility, the company’s plan to be a leader in connectivity, mobility, autonomous vehicles, the customer experience and data and analytics. For more information regarding Ford, its products worldwide or Ford Motor Credit Company, visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.