Pressemeddelelse -
Undgå at slå bildøren op i en cyklist med Fords nye teknologi
Hvert år kører tusindvis af cyklister ind i en pludseligt åbnet bildør. Nu har Ford udviklet en ny teknologi, der vil komme problemet til livs.
Uheld med åbne bildøre kan faktisk have fatale konsekvenser, som tal fra Storbritannien viser. Her blev der registreret 60 tilfælde af slemt tilskadekomne eller i værste fald døde cyklister som følge af en kollision med en åbnet bildør. Tal fra Tyskland viser også, at intet mindre end 3.500 bildørsuheld fandt sted i landet i 2018.
Konkrete danske tal på området kendes ikke, men risikoen for denne type uheld forventes at stige i takt med, at tohjulede køretøjer som elløbehjul bliver mere udbredt.
Nu vil Ford forebygge uheldene med teknologien Exit Warning, der giver både ind- og udvendig advarsel med lyd- og lyssignaler, når en cyklist eller anden tohjulet trafikant nærmer sig bilen. Systemet kan også forhindre bildøren i at blive helt åbnet, hvis der registreres risiko for sammenstød.
Samarbejder med eksisterende teknologier
Exit Warning-teknologien benytter sig af de allerede eksisterende sensorer og førerassistanceteknologier, som Fords nye modeller har. Disse kan i forvejen scanne for bløde trafikanter som cyklister og fodgængere og bremse bilen helt ned, hvis der vurderes risiko for sammenstød. Bilerne er ligeledes i forvejen udstyret med blindvinkelsassistance, der gør føreren opmærksom på, om et andet køretøj befinder sig i bilens blinde vinkel.
Hvis Exit Warning-systemet registrerer, at der er risiko for sammenstød ved at åbne bildøren, vil en kraftig lydalarm advare føreren eller passageren. Samtidig vil røde LED-lys på bilens sidespejl blinke som en visuel advarsel for den tohjulede trafikant, der nærmer sig. I tilfælde af, at bildøren alligevel bliver åbnet, vil endnu flere røde LED-lys blinke som advarsel på kanten af dørens inderside, så den tohjulede trafikant kan nå at reagere i tide.
Fords ingeniører har også testet en mekanisme, der forhindrer bildøren i at åbne fuldt, før Exit Warning-teknologien har bekræftet, at der er ikke er kollisionsfare. Det forhindrende system vil blive testet yderligere som prototype blandt både cyklister og bilister under forskellige køreforhold i lande med både venstre- og højrekørsel.
Del af Fords Share the Road-kampagne
Fords nye Exit Warning-teknologi er seneste skud på stammen i virksomhedens prisvindende Share the Road-kampagne. Kampagnen har til formål at højne sikkerhed i trafikken ved at forbedre kommunikationen mellem forskellige grupper af trafikanter.
Kampagnen har tidligere blandt andet udmærket sig ved at give trafikanter muligheden for at opleve hinandens synspunkter i trafikken.
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 191,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 62,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.