Gå til indhold
Undgå at slå bildøren op i en cyklist med Fords nye teknologi

Pressemeddelelse -

Undgå at slå bildøren op i en cyklist med Fords nye teknologi

Hvert år kører tusindvis af cyklister ind i en pludseligt åbnet bildør. Nu har Ford udviklet en ny teknologi, der vil komme problemet til livs.

Uheld med åbne bildøre kan faktisk have fatale konsekvenser, som tal fra Storbritannien viser. Her blev der registreret 60 tilfælde af slemt tilskadekomne eller i værste fald døde cyklister som følge af en kollision med en åbnet bildør. Tal fra Tyskland viser også, at intet mindre end 3.500 bildørsuheld fandt sted i landet i 2018.

Konkrete danske tal på området kendes ikke, men risikoen for denne type uheld forventes at stige i takt med, at tohjulede køretøjer som elløbehjul bliver mere udbredt.

Nu vil Ford forebygge uheldene med teknologien Exit Warning, der giver både ind- og udvendig advarsel med lyd- og lyssignaler, når en cyklist eller anden tohjulet trafikant nærmer sig bilen. Systemet kan også forhindre bildøren i at blive helt åbnet, hvis der registreres risiko for sammenstød.

Samarbejder med eksisterende teknologier
Exit Warning-teknologien benytter sig af de allerede eksisterende sensorer og førerassistanceteknologier, som Fords nye modeller har. Disse kan i forvejen scanne for bløde trafikanter som cyklister og fodgængere og bremse bilen helt ned, hvis der vurderes risiko for sammenstød. Bilerne er ligeledes i forvejen udstyret med blindvinkelsassistance, der gør føreren opmærksom på, om et andet køretøj befinder sig i bilens blinde vinkel.

Hvis Exit Warning-systemet registrerer, at der er risiko for sammenstød ved at åbne bildøren, vil en kraftig lydalarm advare føreren eller passageren. Samtidig vil røde LED-lys på bilens sidespejl blinke som en visuel advarsel for den tohjulede trafikant, der nærmer sig. I tilfælde af, at bildøren alligevel bliver åbnet, vil endnu flere røde LED-lys blinke som advarsel på kanten af dørens inderside, så den tohjulede trafikant kan nå at reagere i tide.

Fords ingeniører har også testet en mekanisme, der forhindrer bildøren i at åbne fuldt, før Exit Warning-teknologien har bekræftet, at der er ikke er kollisionsfare. Det forhindrende system vil blive testet yderligere som prototype blandt både cyklister og bilister under forskellige køreforhold i lande med både venstre- og højrekørsel.

Del af Fords Share the Road-kampagne
Fords nye Exit Warning-teknologi er seneste skud på stammen i virksomhedens prisvindende Share the Road-kampagne. Kampagnen har til formål at højne sikkerhed i trafikken ved at forbedre kommunikationen mellem forskellige grupper af trafikanter.

Kampagnen har tidligere blandt andet udmærket sig ved at give trafikanter muligheden for at opleve hinandens synspunkter i trafikken.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Emner

Kategorier


About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 191,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 62,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Kontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Relateret materiale

Slip for parkeringsstress i Fords nye varebiler

Slip for parkeringsstress i Fords nye varebiler

Man kan få sin sag for, hvis man i et trangt og travlt område skal parkere en varebil, der er en hel meter længere end en Ford Mondeo stationcar. Heldigvis har den nye Ford Transit og Transit Custom hjælpen lige ved hånden.

Ford tyverisikrer fælge med låsebolte formet efter stemmen

Ford tyverisikrer fælge med låsebolte formet efter stemmen

Efterhånden som bilers tyverisikringer er blevet mere avancerede og omfattende, har tyvene i stigende grad rettet deres fokus mod udvendige bildele som eksempelvis fælge. Det kommer Ford nu til livs med 3D-printede låsebolte, der er formet efter ejerens stemme.

Fords nye sikkerhedsteknologi løber om hjørner for dig

Fords nye sikkerhedsteknologi løber om hjørner for dig

I trafikken er det ofte en fordel at kunne se, hvad vejbanen længere fremme og rundt om hjørnet byder på. Det kan nu lade sig gøre med Fords nye sikkerhedsteknologi, der introduceres i den nye Ford Puma.

Smil i trafikken er vejen frem

Smil i trafikken er vejen frem

Det har aldrig været nemmere at svinge op på jernhesten. Cykelstier udbredes for at fremme renere luft i byerne, delecykler er blevet almindelige og millioner af mennesker på tværs af Europa cykler dagligt til og fra arbejde.

Fords varebiler kan nu også køre på madolie

Fords varebiler kan nu også køre på madolie

Ford har netop godkendt brugen af 100 procent biobaseret brændstof i alle virksomhedens Ford Transit-varianter med 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor. Den plantebaserede diesel består af reststoffer fra bl.a. vegetabilsk madolie.

Ingen slinger på vejen med ny Ford-teknologi

Ingen slinger på vejen med ny Ford-teknologi

Umærkede vejkanter, mudrede grøfter, høje kanter og dybe vejhuller. Det er ikke altid lige nemt at køre på landeveje, der især om natten kan være vanskelige at navigere på. Nu introducerer Ford en teknologi, der tager hånd om problemet.

Den nye Kuga Plug-in Hybrid er mere støjsvag end nogensinde

Den nye Kuga Plug-in Hybrid er mere støjsvag end nogensinde

Ford har med ny støjreducerende teknologi gjort den nye Kuga Plug-in Hybrid til en langt mere støjsvag bil end tidligere bilgenerationer. Det er opnået gennem det, Ford kalder ’whisper strategy’, som gør køreoplevelsen i den nye Kuga Plug-in Hybrid mere komfortabel og lydløs end nogensinde.

Det tager ikke mange minutter før temperaturen bliver tårnhøj i en bil.

Ford-teknologi kan forhindre ulykker i varme biler

Børn og kæledyr er særlig udsatte for at blive efterladt på bagsædet i en bil. I kombination med en varm sommerdag er det en farlig cocktail, der kan have livstruende konsekvenser. Med Fords nye bagsædealarm, bliver bilister mindet om at tjekke bagsæderne, inden bilen forlades.

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.

Ford Motor Company

Borupvang 1
DK-2750 Ballerup
Danmark