Få vores nyheder på mail

Mange kender ikke forsikringsselskabets vilkår – og det går ud over sikkerheden

Pressemeddelelse   •   Maj 24, 2018 13:46 CEST

Det kan være svært at se forskel på en original, uoriginal og brugt del. I fremtiden vil Ford gøre alle kunder opmærksom på, hvis deres forsikringsselskab har bedt om ikke at reparere med en original reservedel.

Hvis uheldet er ude, og bilen skal repareres, har de fleste af os tiltro til, at det sker på bedste vis, og at vi får bilen tilbage i samme stand. Flere forsikringsselskaber beder dog autoværkstederne om at benytte uoriginale eller brugte dele ved reparation af en skade, og det kan have konsekvenser for sikkerheden og bilens garanti. En ny undersøgelse udarbejdet for Ford Danmark viser, at 6 ud af 10 danskere ikke kender deres forsikringsvilkår omkring brug af reservedele. Forsikringsbetingelserne er uigennemskuelige, og nu går Ford ind i sagen for at skabe bevidsthed hos kunderne.

I 2017 var der i alt over 340.000 takserede skader på person- og varebiler i Danmark. Når bilen skal repareres kan der være stor forskel på, om det sker med originale eller uoriginale og brugte reservedele. Som et oplæg til denne debat har Autoskadebranchen, SKAD, i samarbejde med FORCE Technology testet et udvalg af originale og uoriginale autodele overfor hinanden i forhold til bl.a. trafiksikkerhed og værditab.

Rapporten, der kan hentes gratis på www.skad.dk, viser, at forskellene mellem originale og uoriginale reservedele er af en sådan karakter, at det kan have indflydelse på sikkerheden i forbindelse med et eventuelt uheld. Fx var styrken på de testede uoriginale dele markant lavere end de originale dele, mens de kun optog 25% af den energi, som de originale dele optog ved sammenstød. Alligevel vælger flere forsikringsselskaber fortsat at bede autoværkstederne om at benytte uoriginale eller brugte reservedele i forbindelse med en reparation.

”Selvom rapporten kun tester enkelte dele og ikke brugte af slagsen, så er det bekymrende”, siger Helle Mathiasen, Marketingchef for Eftermarkedet hos Ford Danmark. ”Når man kører hjem fra autoværkstedet, tænker man naturligvis, at nu er alt i den skønneste orden. Men i virkeligheden kan sikkerheden i bilen være markant forringet. Vi synes, at det er vigtigt, at problematikken bringes frem i lyset, så forsikringskunden selv kan tage et aktivt valg. Det bør ikke stå med småt eller mellem linjerne i et langt dokument af forsikringsbetingelser”.

Ford Danmark har derfor indledt en landsdækkende kampagne, der skal få danskerne til at stille krav til deres forsikringsselskab. En undersøgelse viser nemlig, at vi danskere ikke ved, hvordan vores forsikringsselskabs vilkår er omkring brugen af originale eller uoriginale og brugte dele i tilfælde af reparation af bilen efter et uheld.

Forsikringsselskabernes vilkår er uigennemskuelige

Ifølge undersøgelsen vil 77% af danskerne gerne selv have mulighed for at vælge, hvorvidt der skal benyttes originale eller uoriginale og brugte reservedele på deres bil*. Alligevel ved næsten 3 ud af 4 danskere ikke, at nogle forsikringsselskaber forbeholder sig retten til at bede autoværkstedet om at benytte uoriginale eller brugte dele for at udbedre en skade.

Når man nærlæser forsikringsbetingelserne fra en række større danske forsikringsselskaber er det også svært at finde hoved og hale i. Det er en tendens, som Ford Danmark håber på at kunne ændre:

”I mange tilfælde står det ikke sort på hvidt i betingelserne, hvorvidt forsikringsselskabet kan kræve, at autoværkstedet reparerer med uoriginale eller brugte dele. Det kræver ofte, at man som kunde tager direkte kontakt til sit forsikringsselskab og spørger specifikt ind til det. Og det fordrer, at man er opmærksom på problemstillingen”, fortæller Helle Mathiasen. ”Derfor håber vi, at kampagnen kan gøre, at flere danskere tager fat i deres forsikringsselskab og stiller krav til brugen af reservedele – eller som minimum er bevidste om risikoen ved uoriginale og brugte reservedele”.

Danskerne skal have klart besked

Fremover vil Ford Danmark gennem deres forhandlere i hele landet gøre kunderne opmærksom på, hvis forsikringsselskabet har bedt dem udføre en reparation med uoriginale eller brugte reservedele. Det vil samtidig have den konsekvens, at den pågældende reservedel ikke kan omfattes af bilens generelle garanti, da Ford ikke kan tage ansvaret for uautoriserede eller brugte reservedele på grund af den eventuelle sikkerhedsrisiko. Af samme årsag vil reservedelen og det relaterede område på bilen ikke være dækket af garanti mod rustgennemtæring.

*Læs mere om undersøgelsen i faktaarket nedenfor.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 202,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 54,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and eight unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar