Få vores nyheder på mail

#Time to Focus - Ny Ford Focus afsløres

Pressemeddelelse   •   Apr 10, 2018 13:00 CEST

Med den nye Focus er Ford startet med et blankt stykke papir. Den fjerde generation Focus er helt ny. Den bringer kompaktklassen ind i en ny æra og giver kunderne ny teknologi, mere plads og en endnu bedre køreoplevelse. For første gang inkluderer Focus-familien crossover-udgaven Focus Active og den luksuriøse Focus Vignale. En ny klasseleder er født.

Den første Ford Focus indledte i 1998 en ny æra i kompaktklassen som arvtager til den succesfulde Escort – ingen anden bil i klassen havde et så moderne og futuristisk design og så fremragende køreegenskaber. Ford har solgt mere end syv mio. Focus i Europa siden begyndelsen – og på verdensplan mere end 16 mio.*
20 år er gået, og nu er det tid til en ny æra: den helt nye Ford Focus, den mest teknologisk avancerede og mest fuldendte Focus til dato.

Den nye Focus præsenteres som hatchback med fem døre og stationcar på det danske marked. Den differentierer sig yderligere fra konkurrenterne ved at brede sig over modeller med unikke personligheder, som vil tiltale forskellige kunder: fra de velkendte Focus-versioner som Trend og Titanium over den sportslige Focus ST-Line til den luksuriøse Focus Vignale og den første crossover-udgave af Focus, Focus Active.

Den helt nye Focus introducerer et ny design med en ny filosofi – mennesket i fokus. Eksteriørdesignet skaber følelser, men er samtidig begunstiget med klasseledende aerodynamik. Kabinen er blevet mere luksuriøs med materialer i høj kvalitet og mere plads.

”Vores helt nye Focus er klasseledende på teknologi og køreegenskaber. Det er ikke ofte, vi får muligheden for at bygge en bil, der er ny fra ende til anden, men vi greb muligheden for at udvikle den bedste bil i kompaktklassen, som kan købes til en fornuftig pris,” fortæller Joe Bakaj, vicepræsident for produktudvikling hos Ford Europa.

Designet med mennesket i fokus

Den helt nye Focus markerer en evolution i Fords designsprog. Den er skabt med en designfilosofi, som sætter mennesket i centrum, og som skal gøre enhver kontakt med bilen behagelig. ”Human-centric”-design forener udtryksfulde former med let anvendelig funktionalitet.

Fronten på den nye Focus er simpel og harmonisk, klart formgivet og alligevel fremtrædende. En markant større, men stadig genkendelig og Ford-typisk grill sidder selvsikkert mellem de horisontalt orienterede forlygter, der, som baglygterne, er placeret så langt mod hjørnerne som muligt for at fremhæve bredden.

Baglygterne er nu delt i to, hvilket giver bedre adgang til bagagerummet, mens LED-teknologi giver en genkendelig signatur i både dagslys og mørke. Focus-navnet er placeret prominent mellem baglygterne, skabt af individuelle bogstaver med satin-lignende overflade.

Den helt nye Focus giver kunderne et skræddersyet og bredt udvalg som ingen anden model i klassen. Ud over de velkendte Titanium og Trend versioner er der 3 nye differentierede modeller at vælge mellem; Focus Vignale, ST-Line og Active:

  • Focus Vignale har et frontskørt, som breder sig over fronten, og det er designet til at fremstå næsten juvelagtigt. Detaljerne er tilbageholdende med elementer med satin-aluminium-overflade og Vignale-signaturgrillen med rudemønster.
  • Focus ST-Line har en mere aggressivt designet diffuser under bagkofangeren og en større, funktionel tagspoiler. Større luftindtag er skabt for at symbolisere bilens kræfter og for at vise motorkomponenterne inde bagved.
  • Focus Active har en forhøjet frihøjde og beskyttende sorte lister omkring skærmene og siderne. Beskyttelsesplader for og bag samt sidepaneler lakeret i sølvfarve for at skabe kontrast – og et unikt design af fronten.

”Vores udgangspunkt for den nye Focus har været, at den skal være et produkt, kunderne forelsker sig i – og som de bliver ved med at elske. Inde som ude handler vores nye designfilosofi om, at kunderne husker de gode øjeblikke i kontakt med bilen, så forholdet mellem menneske og maskine bliver så stressfrit og behageligt som muligt,” fortæller Amko Leenarts, direktør for design hos Ford Europa.

Teknologier, der gør livet lettere

Den nye Focus introducerer et bredere udvalg af avancerede feautures end nogen tidligere Ford, og den fås med teknologier, som er synonyme med autonom kørsel på niveau 2. 

Det sofistikerede Ford Co-Pilot360-system opgraderer Focus på passagerbeskyttelse, kørsel og parkering, og teknologierne er designet til at gøre køreoplevelsen mere komfortabel, mere sikker og mindre krævende.

Den mest sofistikerede række af førerassistancesystemer i nogen Ford betjenes intuitivt og stressfrit af kunderne, og de avancerede teknologier understøtter den raffinerede køreoplevelse:

  • Adaptive fartpilot (ACC) er udvidet med stop & go-funktion, genkendelse af fartskilte og vognbanecentrering, som gør det nemt at køre i tæt trafik.
  • Fords Adaptive Front Lighting-forlygtesystem med nyt kamerabaseret forudseende kurvelys og skilteaflæsning, som justerer forlygternes mønster for forbedret overskuelighed ved at forudse vejens kurver – og som det første system i bilindustrien – ved at bruge vejskiltene som guide til vejens forløb.
  • Active Park Assist 2 styrer nu også valg af gear, acceleration og nedbremsning for at give en fuldt automatiseret parkering blot ved et tryk på en knap.
  • Fords første head-up display (HUD) i Europa, som hjælper føreren med at holde øjnene på vejen.
  • Evasive Steering Assist tilbydes for første gang i kompaktklassen. Teknologien hjælper føreren med at styre uden om stoppede eller langsomme biler for at undgå et sammenstød.

Ford forventer, at den nye Focus vil opnå et resultat på fem stjerner i test hos Euro NCAP, understøttet af en 40 procent forbedring i bilens evne til at fordele energien ved sammenstød – takket være den nye C2-platform.

Komfortabel og forbundet – FordPass Connect

Et helt nyt chassis forbundet med avancerede teknologier leverer klasseledende, energiske og involverende køreegenskaber i den nye Focus. I både hatchback og stationcar vil kunderne også opleve en mere raffineret og komfortabel bil.

Brugeroplevelsen fortsætter ligeledes ind i kabinen, hvor den nye Focus er fyldt med innovative tiltag, avanceret komfort og teknologier, som gør at bilen nemt integreres i kundernes liv og hverdag. Focus introducerer europæiske kunder for FordPass Connect, et indbygget modem, som gør Focus til et mobilt hotspot for op til 10 apparater. Udover at give mindre stressende køreture og hurtigere planlægning med Live Traffic-opdateringer for navigationssystemet giver FordPass Connect passagererne mulighed for at streame, downloade og være på nettet på køreturen. FordPass Connect har en lang række fordele, og via FordPass app'en til smartphones kan man tjekke, hvor bilen er parkeret, status for bl.a. brændstof og olie, låsning og oplåsning af bilen og – for Focus med 8-trins automatgearkasse – fjernstart. 

Focus giver også mulighed for at slippe af med alle ledningerne i bilen: trådløs opladning gør, at man nemt og ledningsfrit kan oplade kompatible smartphones. Man kan også holde forbindelsen til Fords infotainmentsystem SYNC 3 gennem Bluetooth, mens man bruger den trådløse ladefunktion. SYNC 3 er kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto, og gennem det avancerede system kan man kontrollere lydanlæg, navigation, klimaanlæg og forbundne smartphones blot ved at bruge simple stemmekommandoer.

B&O PLAY – en ren lydoplevelse

Med B&O PLAY-lydanlægget bliver Focus omdannet til en rullende koncertsal, uanset om man streamer musik via FordPass Connect eller sin smartphone. Det imponerende lydsystem med 675 watt har 10 højttalere, bl.a. en 140 mm subwoofer under gulvet i bagagerummet, og det er særligt kalibreret til både Focus hatchback og Focus stationcar.

Kraftfulde, økonomiske motorer

Den nye Focus kommer på markedet med et stort udvalg af motorer, som giver kunderne stor valgfrihed. EcoBoost-benzinmotorer og EcoBlue-dieselmotorer leverer optimerede kræfter og lever op til de nye Euro 6-emissionsstandarder, som er udregnet ved hjælp af den nye testprocedure WLTP. Start-stop-system er standard på alle motorer, og kunderne kan vælge mellem en præcis 6-trins manuel gearkasse og en ny 8-trins automatgearkasse.

På det danske marked fås den mange gange prisvindende 1.0-liters EcoBoost-benzinmotor med 100 eller 125 hk, og den nye 1.5-liters EcoBoost-benzinmotor tilbydes med 150 hk. Fords 1.5 EcoBlue-dieselmotor fås med 120 hk. 

Brændstoføkonomi og CO-udledning nyder i forbindelse med begge EcoBoost-motorer godt af Fords nye cylinderdeaktivering – for første gang i bilindustrien bruges det til en trecylindret motor. Systemet kan automatisk stoppe en af motorens cylindre (i 1.5 EcoBoost er det to cylindre), når motoren ikke kører med fuld kapacitet, eksempelvis når man kører med konstant fart eller triller af sted. Systemet kan til- eller frakoble en cylinder på 14 millisekunder, 20 gange hurtigere end et blink med øjet, og det kompromiterer hverken kraftudfoldelse eller lydbilledet.

Innovationens mestre
“Innovation på alle områder har hjulpet os med at skabe en helt ny Focus med hidtil uset fokus på håndværk og kvalitet, og samtidig vil den levere uforfalsket køreglæde og høj komfort til alle i bilen. Den nye Focus mere end lever op til det, kunderne forventer af Focus, og den vil være bilen, andre mærker vil forsøge at overgå. Jeg er ekstremt stolt af mit hold, som har gjort, at vi nu kan levere den bedste bil, vi nogensinde har lavet,” slutter Joe Bakaj.

Ny Ford Focus lanceres i Danmark efter sommerferien.

Du kan se mere på Fords online pressekit her: http://focus.fordpresskits.com/ 

*Ford Europa rapporterer salg for 20 traditionelle markeder i Europa, hvor mærket er repræsenteret gennem nationale salgskanaler: Østrig, Belgien, England, Tjekkiet, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Holland, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Rumænien, Sverige og Schweiz.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 202,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 54,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and eight unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar