Få vores nyheder på mail

Ny Focus ST afsløret!

Pressemeddelelse   •   Jun 27, 2014 00:02 CEST

Arvtageren til én af de mest roste GTI’er afsløres i dag på den traditionsrige Goodwood Festival of Speed. Med nyt styretøj og strammere chassis lover Focus ST masser af underholdning, samtidig med at ST-familien udvides med en diesel variant.

Det er ikke blot en helt ny Ford Focus ST, der får verdenspremiere på Goodwood Festival of Speed i det sydlige England i dag. Det er også et opgør med forestillingen om at en sportslig hatchback absolut skal være have en turboladet benzinmotor under motorhjelmen. For første gang nogensinde tilbyder Ford nemlig Focus ST udstyret med en diesel-motor.

Diesel-udgaven af den nye Focus ST kombinerer det bedste fra to verdener: Praktisk og økonomisk hverdagsbrug på den ene side og skarpe, sportslige køreegenskaber på den anden. Trods en to liter stor TDCi motor, 185 hk og 0-100 km/t på blot 8,1 sekund, formår den nye diesel ST’er at køre på den rigtige side af 22 kilometer på én liter brændstof, ligesom CO2-udledningen kan presses helt ned på 114 gram pr. kørt kilometer.*

Den nye dieselmotor leverer 23 procent mere kraft end den tilsvarende 150 hk 2,0 TDCi i den nye Ford Focus og med massive 400 Nm har diesel ST’en et bundtræk, der gør overhalinger til en leg hele vejen fra 2.000 omdrejninger og op. Acceleration fra 80 til 120 km/t tager blot 9,7 sekunder i sjette gear – 2,2 sekunder hurtigere end Ford Focus 2,0 TDCi. Topfarten er 217 km/t.

Benzinudgaven byder på en opgraderet version af den meget roste 2,0 EcoBoost motor med turbolader, variabel ventil-styring og direkte benzinindsprøjtning. Kraftværket leverer maksimale 250 hk ved 5.500 omdrejninger og sender ST’en fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Topfarten er 248 km/t. Ved økonomisk kørsel, præsterer EcoBoost varianten af Focus ST 14,7 km/l og 158 g udledt CO2 pr. kørt kilometer.

Kraften fra begge motorer bliver tøjlet af en seks-trins manuel gearkasse, der er optimeret til fordel for et kortere og mere præcist gearskifte. Gearkassen er individuelt kalibreret til henholdsvis benzin- og diesel-udgaven for hurtig acceleration og behagelig højhastigheds-kørsel.

Mere direkte og dynamisk

Takket været ny teknologi, byder Focus ST på et strammere chassis, ligesom affjedring og styretøj er blevet ændret til fordel for en mere direkte og dynamisk køreoplevelse. Og for første gang kommer ST’en også med nye, specialudviklede 19 tommer Michelin-dæk, der bidrager til øget balance og vejgreb. Sportsaffjedringen byder på helt nyudviklede fjedre foran og en anden kalibrering af støddæmpere både for- og bag. 

Det 3-trins elektroniske stabilitetsprogram er blevet opgraderet med en ny funktion - Electronic Transitional Stability, som hjælper føreren til at opretholde fuld kontrol over ST’en ved sving, vognbaneskift og afvigemanøvrer i høj fart. Torque Vectoring Control er også blevet optimeret til fordel for en endnu mere præcis kraftfordeling mellem de trækkende forhjul, hvilket giver et bedre og mere smidigt træk, når Focus ST krænger gennem et sving.

Den nye Focus ST er blevet både bredere og lavere. Den næsten skulpturelle kølerhjelm og de smallere forlygter giver ST’en et mere sportsligt og aggressivt udtryk end tidligere. Sideskørter, tagspoiler og de centralt placerede, sekskantede udstødningsrør lægger yderligere til det sportslige udtryk. Sort lygte-indramning , ST-logo og 19 tommer ST aluminiumsfælge fuldender billedet. Ud over de kendte ST-farver Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black og Race Red, er der tilføjet to nye nuancer: Deep Impact Blue og Stealth, som er en mørk grå.

Intuitivt layout

I kabinen er der blevet ryddet op til fordel for et enklere og mere intuitivt layout. Der er færre knapper, men ST-signaturen med tre centralt placerede displays, der viser henholdsvis turbotryk, olietemperatur og olietryk er bibeholdt. Et nyt, fladt læder-sportsrat, Recaro sportssæder, krom-finish på gearknop, dørhåndtag og paneler samt ST pedaler efterlader ingen tvivl om at dette er en kabine, der er skabt til andet og mere end ren transport.

Sæderne i den nye Focus ST fås i tre forskellige udgaver: ST 1 med sort/antracit stof, ST 2 med delvis læder og sider i fire valgfrie farver og ST 3 som er sort læder.

I lighed med den nye Ford Focus, som lanceres senere i år, byder ST’en på en række af Fords prisvindende førerassistance-systemer, inklusiv anden generation af Fords stemmestyrede infotainment-system, SYNC. Systemet, som er koblet sammen med en otte tommers HD touchscreen, giver mulighed for at styre alt fra musik over navigation og klimakontrol til mobiltelefoni.

Den nye Focus ST har også fået Adaptive Front Lightning, som tilpasser Bi-Xenon forlygternes vinkel og lysintensitet i forhold til bilens fart, retning og afstanden til objekter i køreretningen. Cross Traffic Alert er også en ny feature på Focus ST. Systemet advarer hvis der er krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

Risikoen for at lave buler i den nye Focus ST er væsentlig reduceret med anden generation af Fords Active City Stop – et anti-kollisions-system, der virker ved hastigheder helt op til 50 km/t. Endelig er den nye ST også udstyret med Lane Keeping Aid, som justerer styringen hvis føreren er uopmærksom.

Ud over de to motorvarianter, fås den nye Focus ST både i en 5-dørs og stationscar udgave. Ford Focus ST forventes til Danmark tidligt i 2015.

Se mere information om Ny Ford Focus ST på Fords online press kit: http://focusst.fordpresskits.com & http://goodwood2014.fordpresskits.com/

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter: 

http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

* The declared fuel consumption and CO2 emissions are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel efficiency of a car, driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel consumption and CO2 emissions. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming. Results in MPG also correspond to this European drive cycle and are stated in imperial gallons. The results may differ from fuel economy figures in other regions of the world due to the different drive cycles and regulations used in those markets.

# # #

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 50,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (13 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 11 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

About Ford Motor Company

Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 183,000 employees and 65 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products worldwide, please visit www.corporate.ford.com.

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy