Pressemeddelelse -
De unge ser SUV'er som mere miljøvenlige
Fire ud af fem Millennials ser SUV'er som langt mere miljøvenlige end for fem år siden. Millennials, generationen født mellem starten af 1980erne og det nye årtusinde, er stærke og bevidste købere, men de er mere end det – de går op i miljøet, deler og låner goder og biler på kryds og tværs. De unge brugere og forbrugere ændrer den måde, bilproducenterne tænker på, og Ford er allerede langt fremme i udviklingen
- SUV'er opfattes af unge mellem 17 og 34 år som langt mere miljøvenlige og brændstoføkonomiske end for fem år siden – fire ud af fem har den opfattelse
- Salget af SUV'er er stærkt stigende – salget steg i 2016 med 21 procent i Europa, og i Danmark stod SUV'erne i 2016 for mere end 11 procent markedsandel mod under 8 procent i 2015
- Ford lancerer senest i 2020 en fuld elektrisk SUV med en rækkevidde tæt på 500 km
Hver generation har sin måde at tænke og gøre tingene på. Mens verden under den globale økonomiske krise opfattede SUV'er som en trussel mod miljø og trafiksikkerhed, er situationen i dag en helt anden. Den store ungdomsgeneration mellem 17 og 34 år, de såkaldte Millennials, opfatter SUV'er som langt mere miljøvenlige og brændstoføkonomiske, en ændring set især over de seneste fem år.*
Flere end fire ud af fem Millennials mener, at SUV'er har ændret sig og nu har en bedre brændstoføkonomi og ikke belaster miljøet på nær samme måde som for fem år siden.
Millennials har en helt anden tilgang til tilværelsen og livet, og deleøkonomi, streaming og en ny social struktur ændrer den måde firmaer – og bilproducenter – driver forretning på. Når Millennials tænker på SUV'er er det ikke voldsomme biler med store motorer, men praktiske, brændstoføkonomiske biler med de nyeste forbindelsesmuligheder. Opfattelsen af SUV'er hænger sammen med den reelle udvikling med langt lavere forbrug og emissioner, og hver fjerde Millennial i markedet for en ny bil har SUV'en på indkøbslisten.
SUV på ren el med næsten 500 km rækkevidde allerede i 2020
Salget af Fords SUV-modeller i Europa – deriblandt den dynamiske Kuga, som for nylig har fået en stor opgradering, og den luksuriøse Edge – steg med hele 31 procent i 2016 i forhold til 2015. 2016 var salgsmæssigt det bedste år for Kuga nogensinde.**
Millennial-generationens ændrede opfattelse af SUV'en kan spores i hele bilindustrien. I hele Europa steg salget af SUV'er i 2016 med 21 procent*** i forhold til året før, og i Danmark steg markedsandelen for segmentet fra 7,88 procent i 2015 til 11,21 procent i 2016 – og i januar 2017 står SUV-modellerne allerede for 13 procent af salget af nye biler.****
”SUV-salget stiger hurtigere end salget i noget andet segment i Europa, og miljøbevidste Millennials er drivkraften bag den stigende efterspørgsel efter SUV'er. I 2016 voksede Fords salg af SUV'er endda klart mere end gennemsnittet i bilindustrien. Kunderne har opdaget de optimerede brændstoføkonomiske motorer som vores nye 1,5-liters TDCi-dieselmotor med 120 hk, der lever op til de seneste Euro 6-emissionskrav og udleder 115 gram CO2/km***** i den faceliftede Kuga,” siger Roelant de Waard, vicepræsident for marketing, salg og service hos Ford Europa.
Ford er allerede i gang med det næste trin i SUV-udviklingen, som skal leve op til de bevidste Millennials krav og forbrugsmønstre: En helt ny fuldelektrisk SUV, som udvikles til en rækkevidde på mindst 480 km på en enkelt opladning – nok til at køre fra London til Paris. Den nye elektriske SUV bliver en af fem nye elektriske modeller, der ventes præsenteret senest i 2020.
# # #
Følg Ford på Pressecenter– Facebook– Ford.dk– Fords nyhedsbrev
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
* Ford Motor Company-sponseret undersøgelse foretaget blandt 5.000 personer i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og England som ejer en bil eller har tænkt sig at købe en indenfor de kommende 12 måneder. Deltagerne i undersøgelsen er Millennials mellem 17 og 34 år.
** Ford Europa raporterer salg fra sine traditionelle markeder, hvor mærket er repræsenteret gennem nationale salgskanaler. Disse lande er Østrig, Belgien, England, Tjekkiet, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Irland, Ungarn, Italien, Holland, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Rumænien, Sverige og Schweiz.
*** Resultaterne fra JATO Dynamics er baseret på information fra JATO Consult, firmaets dedikerede konsulentafdeling. Tallene er baseret på 30 europæiske lande. For mere information: www.jato.com
**** Kilde: De Danske Bilimportører (http://bilimp.dk/press/content.asp?bilag=274)
***** Brændstofforbruget og CO2-emissionerne og er målt I forhold til de tekniske krav og specifikationer fra European Regulations (EC) 715/2007 og (EC) 692/2008, som er de seneste tiltag. Brændstofforbrug og CO2-emissioner er angivet for en variant af et køretøj, ikke for
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 201,000 employees and 62 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing and servicing a full line of Ford cars, trucks and SUVs, as well as Lincoln luxury vehicles. To expand its business model, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities with investments in electrification, autonomy and mobility. Ford provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products and services, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.