Pressemeddelelse -
Ford Mustang Mach-E er testet fra inderst til yderst for at bevise sit værd
De er efterhånden over alt de elektriske biler, men det er ikke alle, der er klar til at sige farvel til den velkendte benzinbil og gå all in på den elektriske fremtid. For er en elektrisk bil virkelig lige så hårdfør, som en benzinbil? Svaret er ja – det er en Ford Mustang Mach-E i den grad.
Ford Mustang Mach-E har groft sagt været igennem ild og vand for at bevise sit værd overfor de kunder, der måtte tvivle på en elektrisk bil. Den er blevet udsat for alt fra ekstreme bilvaske, udfordrende grusveje til robotter, der stiger ind og ud af bilen mere end 25.000 gange. Alt sammen noget der udfordrer og slider bilen i langt højere grad, end en almindelig kunde nogensinde vil være i stand til.
- Vi er gået meget langt i vores tests af Mustang Mach-E, hvor bilen er blevet udsat for langt større udfordringer og ikke mindst pres, end nogen kunde nogensinde vil kunne udsætte den for. Det har vi gjort for at sikre os, at Mach-E er hårdfør og nemt kan klare de udfordringer, den måtte møde ude på vejene, siger Donna Dickson, chief programme engineer, Mustang Mach-E.
Det er Fords erfarne ingeniører, der står bag de mange tests af Mach-E både indvendigt og udvendigt. Her klarede Mach-E samtlige tests, den blev udsat for – og det er altså tests, Ford normalvis udsætter sine mest robuste pickup trucks for.
Ford Mustang Mach-E udsat for hård bilvask i to år
Omkring 13 procent* af de adspurgte i en undersøgelse om elektriske biler, var usikre på om en elektrisk bil kan tåle at blive våd, mens den kører – fx når det regner. Og derudover var samme gruppe i tvivl om, hvorvidt en elektrisk bil overhovedet kan tåle at blive vasket i en vaskehal.
For at bevise, at Mach-E tåler vand, har Ford testet 60 Mach-E ‘er ved at køre dem igennem en bilvask i, hvad der svarer til at blive vasket hver anden uge gennem mere end to år. Alle biler er blevet udsat for vaskeprogrammer, der er hårdere for bilen, end de vaskeprogrammer vi normalvis selv vælger – fx ved ikke at benytte sæbe.
For at sætte en tyk streg under, at Mach-E naturligvis kan klare en bilvask, og derudover også kan holde sig tør i forbindelse med voldsom regn, er bilen blevet udsat for en højtryksrenser, der kan opnå et pres på optil 117 bar og desuden med vand, der er optil 60 grader varmt. Særlig bilens åbninger ved dørene og frontklappen (ved benzinbiler kendt som kølerhjelm) er blevet testet ekstra grundigt, mens bilens lygter også er blevet udsat for vand. Til sammenligning kan en højtryksrenser med et pres på 117 bar fjerne oliepletter fra en fliserne i en indkørsel, hvis den anvendes sammen med sæbe. Det er med andre ord nogle kraftige vandstråler, Mach-E er blevet udsat for.
Testet fra inderst til yderst
Mach-E er blevet testet både udvendigt og indvendigt. I kabinen er bilens sæder blevet udsat for varierende vægtpres for at sikre sig, at de kan klare kunder i forskellige vægtklasser. En robot er desuden steget ind og ud af bilen mere end 25.000 gange – igen for at teste sædernes holdbarhed. Sædernes materiale er desuden blevet udsat for kemikalietest i form af fx håndsprit for at sikre sig, at det ikke ødelægger materialet. Sammen med generelle slidtests svarer det til, at Mach-E er blevet brugt gennem 10 år.
Den 15,5” store touchscreen er designet til at kunne holde til lidt af hver. For eksempel er den bygget i særlig glas, der gør den ekstra hårdfør.
- Touchscreenen i Mustang Mach-E er altafgørende for køreoplevelsen. Vi vidste derfor, at vi skulle lægge os i selen for at sikre dens holdbarhed, så den kan holde til almindelig daglig brug, men også til at blive ramt af alt fra håndtasker, børn der trykker på den og til kæledyr, der uheldigvis rammer ind i den, siger Dickson.
Ford har som en del af deres tests også sendt Mach-E ud på en knap 500 km. lang strækning bestående af grusveje for at sikre sig, at bilens lakering kan holde til diverse småsten, den måtte møde på sin vej.
- Elektriske biler bør ikke begrænse vores kunder, så de kun kan køre på asfalterede veje. Vi har testet Mach-E i en sådan grad, at kunderne med ro i sindet kan tage på eventyr på alverdens grusveje og ikke bekymre sig om, hvorvidt bilens lak tager skade, siger Dickson afslutningsvis.
Se her, hvordan Mach-E blandt andet testes på grusveje.
*viser en undersøgelse foretaget af det globale research- og analysefirma, PSB, der spurgte 3.000 personer på tværs af Europa, USA og Kina i perioden 6.-14. juni 2019.
# # #
Følg Ford på Mynewsdesk – Ford.dk– Facebook – Instagram – LinkedIn
Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Alle ovenstående informationer er gældende for tidspunktet, hvor den pågældende pressemeddelelse er udgivet. Informationerne kan ændre sig ligesom specifikationer og funktioner i pressemeddelelserne kan variere fra marked til marked. Ford Danmark forpligter sig ikke til at opdatere disse udsagn.
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan, that is committed to helping build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. The company’s Ford+ plan for growth and value creation combines existing strengths, new capabilities and always-on relationships with customers to enrich experiences for and deepen the loyalty of those customers. Ford designs, manufactures, markets and services a full line of connected, increasingly electrified passenger and commercial vehicles: Ford trucks, utility vehicles, vans and cars, and Lincoln luxury vehicles. The company is pursuing leadership positions in electrification, connected vehicle services and mobility solutions, including self-driving technology, and provides financial services through Ford Motor Credit Company. Ford employs about 186,000 people worldwide. More information about the company, its products and Ford Motor Credit Company is available at corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 43,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 55,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 14 manufacturing facilities (10 wholly owned facilities and four unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.