Gå til indhold
 Opladning af elbiler kan muligvis blive lige så hurtig som at fylde brændstof på biler

Pressemeddelelse -

Opladning af elbiler kan muligvis blive lige så hurtig som at fylde brændstof på biler

Ford har netop taget de første skridt i udviklingen af et nyt ladekabel, der med en unik opladningsteknologi skal være med til at sikre betydelig hurtigere opladning af elbiler, end vi er vant til i dag. Ford udvikler det patenterede ladekabel i samarbejde med det amerikanske universitet, Purdue University. Ford har investeret i udviklingen af det specielle kabel, som en del af Fords ambition om at være førende indenfor elektrificering af biler.

- I dag er opladerne til elbiler begrænset af, hvor hurtigt en elbils batteri kan oplades med hensyntagen til risikoen for overophedning af batteriet. At oplade hurtigere end i dag kræver mere strøm, hvilket betyder at en større mængde varme skal transporteres væk for at kablet fungerer*, siger Michael Degner, senior technical leader, Ford Research and Advanched Engineering.

Forskere fra Purdue Universitet arbejder derfor på en unik opladningsteknologi, hvor varmen fra den hurtigere opladning ikke er en hindring for, hvor effektivt en elektrisk bil kan oplades. I dag anvender ladekabler væske som et aktivt kølemiddel, der hjælper med at nedkøle kablerne, men med nye metode vil man i stedet for væske anvende damp.

Med denne innovative opladningsteknologi håber Ford i fremtiden at kunne oplade med så store mængder strøm, at kunderne vil opleve en markant hurtigere opladning af deres biler. Hvis andre teknologier indenfor opladning af elbiler udvikles parallelt med Fords initiativ, er det ikke utænkeligt, at det en dag vil være lige så hurtigt at oplade en elbil, som at fylde brændstof på en bil ved en konventionel tankstation.

- Opladningstiden for elbiler kan variere meget - alt fra opladning på en hurtigladestation som IONITY til opladning på via kundens egen hjemmeladeboks. Denne forskel kan bidrage til en usikkerhed hos kunder, der står og overvejer at købe en elbil, siger Isaam Mudawar, Professor of Mechanical Engineering, Purdue University.

Isaam Mudawar understreger i den forbindelse, at han og universitetets forskere har udviklet en metode, der ikke lader sig påvirke af varme på samme måde som nutidens opladningsmuligheder. I de seneste 37 år har han arbejdet med fokus på netop overophedet elektronik, og på hvordan man aktivt kan anvende damp fremfor væske til at nedsætte temperaturen.

- Ford har forpligtet sig til at gøre overgangen til elektrificeringen nem. Vi er derfor glade for vores tætte alliance og samarbejde med forskerholdet fra Purdue University, der med udviklingen af det nye ladekabel er med til at gøre elbiler endnu mere attraktive og tilgængelige, siger Degner.

Purdue University vil indenfor de næste to år begynde at teste det nye kabel. Du kan høre professor Isaam Mudawar fortælle mere om udviklingen af det nye kabel i videoen nedenfor.
 

- Ford har siden tiden med Henry Ford og Thomas Edison været involveret i forskning vedrørende elbiler og tilhørende batterier. Vi har siden da sikret mere end 2.500 amerikanske patenter indenfor området, mens vi har yderligere 4.000 afventende patenter. Professor Mudawar og hans studerende er det perfekte hold til at assistere os med forskning i fremtidens muligheder indenfor opladning af elektriske biler, siger Ted Miller, Manager of Electrification Subsystems and Power Supply Research.

* Opladningshastigheden falder, når batteriet når fuld kapacitet. Hastigheden kan desuden variere afhængig af spidsbelastning, batteriets alder samt generelle tilstand


# # #

Følg Ford på MynewsdeskFord.dk FacebookInstagramLinkedIn

Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Emner

Tags


About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan, that is committed to helping build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. The company’s Ford+ plan for growth and value creation combines existing strengths, new capabilities and always-on relationships with customers to enrich experiences for and deepen the loyalty of those customers. Ford designs, manufactures, markets and services a full line of connected, increasingly electrified passenger and commercial vehicles: Ford trucks, utility vehicles, vans and cars, and Lincoln luxury vehicles. The company is pursuing leadership positions in electrification, connected vehicle services and mobility solutions, including self-driving technology, and provides financial services through Ford Motor Credit Company. Ford employs about 186,000 people worldwide. More information about the company, its products and Ford Motor Credit Company is available at corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 43,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 55,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 14 manufacturing facilities (10 wholly owned facilities and four unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Pressekontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620 Fords online pressekit

Relateret materiale

Relaterede nyheder

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.