Få vores nyheder på mail

Ford Transit går i overhalingsbanen med nye versioner

Pressemeddelelse   •   Sep 30, 2016 12:13 CEST

Ford præsenterer store nyheder for Transit-serien på IAA for varebiler i Hannover. Udover de banebrydende EcoBlue-dieselmotorer, som sænker forbruget med op til 13 procent bliver Europas mest populære serie af varebiler nu også tilgængelige med en ny SelectShift-automatgearkasse, AWD-firehjulstræk og det nye infotainmentsystem SYNC 3

  • De nye EcoBlue-motorer i Transit og Transit Custom forbedrer brændstoføkonomien med op til 13 procent og har samtidig 20 procent højere moment ved lave omdrejninger – råstyrke uden bivirkninger
  • En ny automatgearkasse med seks trin er nøje afstemt efter de behov og udfordringer, som særligt gælder for varebiler
  • Et nyt og lettere intelligent firehjulstræk, AWD, til Transit arbejder mere effektivt og er dermed med til at sænke brændstofforbruget og øge vejgrebet. Dette introduceres i Danmark til foråret
  • Det nyudviklede SYNC 3 infotainmentsystem med overlegen processorkraft reagerer prompte og er som standard udstyret med Apple CarPlay og Android Auto
  • Personbilsudgaven Tourneo Custom kan nu udstyres med en luftaffjedret bagaksel, som giver forbedret komfort og tilpasning af højden i forhold til vægten

Ford er den største spiller på varebilsmarkedet i Europa, og i de første otte måneder af 2016 er førerpositionen bare blevet cementeret: Salget er steget med hele 18 procent i perioden.

Med en række vigtige nyheder i Transit-serien, som præsenteres på IAA Hannover Commercial Vehicle Show i disse dage, vil Ford i de kommende år udbygge sin plads som nummer et på markedet i Europa.

Den banebrydende nye 2-liters EcoBlue-dieselmotor i Transit og Transit Custom har officiel premiere i Hannover, og den er ikke blot mere brændstoføkonomisk end forgængeren, 2,2 TDCi, den er også langt mere støjsvag og giver større kraftoverskud.

På IAA Hannover vil alle biler på Fords stand være udstyret med den nye EcoBlue-motor, men der er også plads til andre vigtige nyheder i form af en nyudviklet SelectShift-automatgearkasse, et forbedret og mere effektivt AWD-firehjulstræk til Transit – og i rampelyset er også det nye og meget brugervenlige infotainmentsystem SYNC 3, som bliver en mulighed i Transit.

Lavere omkostninger for virksomhederne 

Den nye 2-liters EcoBlue-diesel er bygget over en helt ny arkitektur som en fremtidsorienteret måde at bygge rene, effektive og raffinerede motorer på – til brug i både Fords personbiler såvel som i det omfattende varebilsprogram.

”Fords EcoBlue-diesel er en motor, der ændrer spillet blandt dieselmotorer. Den kombinerer reducerede ejeromkostninger med enestående ydelse og lavere emissionstal. Som vores salgstal viser, har Ford allerede det mest avancerede modelprogram af varebiler i Europa, og med den helt nye EcoBlue-motor rykker vi for alvor ud i overhalingsbanen,” siger Bernhard Mattes, bestyrelsesformand i Ford Tyskland.

Motoren er konstrueret med de seneste tiltag indenfor turboladning, direkte indsprøjtning, forbrændingssystemer og lav-friktionsløsninger for at levere bemærkelsesværdige forbedringer af forbruget, ydelse og gangkulturen. Der er samtidig lagt stor vægt på, at den nye motor skal være overordentligt slidstærk og være med til at minimere kundernes løbende omkostninger ved at eje en Transit eller Transit Custom.

Omkostningerne ved de faste servicebesøg hos Ford-forhandleren er reduceret, så de variable serviceintervaller nu går helt op til 60.000 km, som er op til 10.000 km mere end tidligere, eller 2 år; alt afhængig af hvad der kommer først. Det er et tal, som ikke overgås af nogen konkurrent på markedet.

2-liters EcoBlue-dieselmotoren er allerede tilgængelig i Transit og Transit Custom på det danske marked, og den fås i Transit med enten 130 eller 170 hk, mens Transit Custom findes med 105, 130 eller 170 hk. For alle versioner gælder det, at der er 20 procent mere moment ved 1.250 o/min, som giver en mere glidende og ubesværet kørsel. De lavere omkostninger og det markant bedre bundtræk i Transit og Transit Custom er opnået uden at brændstoføkonomien forværres. Der er tværtimod tale om forbedringer, så Transit kører 10 procent længere på en liter diesel (op til 15,2 km/l og fra 174 gram CO2/km). Transit Custom-kunder vil se en endnu større forbedring med helt op til 13 procent bedre brændstoføkonomi – op til 16,4 km/l (fra 157 gram CO2/km).

Bløde og hurtige skift – ny SelectShift-automatgearkasse

Fra foråret 2017 kan Transit og Transit Custom leveres til danske kunder med en ny automatgearkasse med seks trin, som letter den daglige kørsel og gør det mere komfortabelt at køre på kundebesøg eller ud med leverancer. Den nye SelectShift-gearkasse kan vælges til både Transit Custom og Transit (forhjulstræk) i stedet for den manuelle gearkasse, som fortsat er standard. Den kommer i forbindelse med den nye EcoBlue-dieselmotor med 130 eller 170 hk, og start-stop-system er standard på begge udgaver. 

Transmissionen er opbygget specielt til at leve op til de krav, der er til en automatgearkasse i en varebil. Den kan fx registrere, om bilen kører stejlt op ad bakke eller om bilen kører med tungt læs – og skiftene tilpasses derefter. Ingeniørerne har baseret gearkassen på en gearkasse, som i forvejen har vist sig mere end i stand til at løse opgaven med stærke motorer og installation i en varebil i den amerikanske udgave af Transit. Den er videreudviklet med blandt andet en ny momentomformer for at øge komforten ved gearskift. Skiftene foregår blødt og hurtigt med typiske skiftetider på mindre end 0,5 sekunder, og en kontakt på siden af gearstangen gør, at man kan skifte gearene manuelt. Start-stop-funktionen er kalibreret, så føreren kan sætte af sted, i det øjeblik motoren starter efter funktionen har stoppet motoren.

Forbedret AWD-firehjulstræk

Implementeringen af den nye EcoBlue-dieselmotor har også fået Ford til at give det intelligente firehjulstræk i Transit, AWD, en stor overhaling. AWD-systemet er nu i sin fjerde generation med et forbedret design af drivlinen, hvor det forreste differentiale og AWD-sammenkoblingen er samlet i en kompakt enhed. Denne nyskabelse har reduceret systemets vægt med 10 kilo, og det har på samme tid gjort, at motoren og drivlinens layout fungerer bedre.

Fords ingeniører har også optimeret måden, ESC-systemet og AWD-firehjulstrækket går i spænd på, så den bedst mulige stabilitet og det bedste vejgreb sikres i alle vejrlig og på alle typer veje. AWD-systemet i Transit distribuerer automatisk motorens kræfter til for- og baghjulene gennem en særligt udviklet elektronisk styret AWD-kobling, og systemet kan variere kraftfordelingen mellem 0:100, altså alle kræfterne til baghjulene, og 50:50. Der er to programmer for AWD: AWD Auto er egnet til et væld af situationer, mens AWD Lock fremmer vejgrebet i vanskelige situationer, fx sand eller dyb sne.

I kraft af at EcoBlue-dieselmotoren leverer sine kræfter ved lavere omdrejninger, kan AWD-systemet levere mere glidende kørsel på krævende overflade, så både dynamik og greb øges i forhold til tidligere.

Transit med det intelligente AWD-firehjulstræk kommer med enten 130 eller 170 hk, og i forhold til forgængeren med firehjulstræk er forbruget forbedret med 11 procent – så Transit AWD nu kører op til 11,6 km/l (fra 224 gram CO2/km). Transit AWD introduceres på det danske marked i foråret 2017.

Luftaffjedring til personbilsudgaven – Tourneo Custom

Hannover-udstillingen er også vært ved en nyhed, der kommer Tourneo Custom-kunder til gode. Personbilsudgaven af Transit Custom bliver præsenteret med luftaffjedring på bagakslen, og det nye system forventer Ford at kunne levere til danske kunder i løbet af foråret 2017.

Luftaffjedringen er udviklet specifikt til de udgaver af Tourneo Custom, som har bagsæder og som kan transportere op til otte personer. Tourneo Custom bruges typisk som shuttle for hoteller eller konferencer, og her kan vægten variere med helt op til 1 ton, alt efter hvor mange passagerer og hvor meget baggage bilen skal rumme. Den nye affjedring kan ikke blot regulere højden af bagvognen på Tourneo Custom, den kan også sikre en mere kontrolleret og komfortabel affjedring. 

Affjedringens design er bygget op omkring luftfjedre monteret på bærearmen på hver side af bagakslen, og en elektronisk styret kompressor leverer den passende dæmpning af de to fjedre. Højdesensorer på bærearmene mærker, når bilens vægt ændrer sig, som fx når passagerer stiger ind og ud, og niveaureguleringen er helt automatisk. Luftfjedrene er specieldesignede til Tourneo Custom og Fords dynamik-specialister har arbejdet intenst på at give den helt perfekte opsætning af affjedringen.

En ny verden åbner sig med SYNC 3

En simpel kommando til det nye infotainmentsystem SYNC 3, og systemet guider direkte til den nærmeste tankstation, en café eller adressen på den næste opgave eller leverance. Det nye SYNC 3 med stor processorkraft kan ganske enkelt lystre føreren, så navigation, audio og en tilkoblet smartphone kan styres med ét tryk på en knap i rattet. Og det bedste af det hele er, at SYNC 3 taler og forstår dansk.

SYNC 3 har en langt hurtigere responstid end de tidligere systemer, og den nye touchscreen er ikke blot langt mere følsom overfor tryk, den er også udstyret med større ’knapper’ og kan, som en smartphone, bruges til at scrolle eller zoome ind og ud.

Designet til at være en forlængelse af kundernes nyeste smartphone er SYNC 3 naturligvis udstyret med Apple CarPlay og Android Auto – og i kraft af disse og andre funktioner bliver varebilen virkelig til et rullende kontor.

Bruger man den integrerede AppLink-funktion, kan man med stemmen eller via bilens touchscreen få adgang til en lang række populære apps på en tilkoblet Android- eller iOS-smartphone, fx for at tjekke vejret, koncertinformation eller parkeringsregler. AppLink giver også mulighed for, at eksterne udviklere kan skabe skræddersyede apps, som gør brug af bilens data, så optimering af flåden af biler eller logistik bliver nemmere – en stor fordel for større erhvervskunder.

SYNC 3 introduceres i foråret 2017 i Transit og er også en mulighed i blandt andet Ranger og Transit Connect.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 203,000 employees and 67 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing and servicing a full line of Ford cars, trucks and SUVs, as well as Lincoln luxury vehicles. To expand its business model, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities with investments in electrification, autonomy and mobility. Ford provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products and services, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar