Gå til indhold
Ford gengiver GT40’s spektakulære Le Mans-sejr fra 1969

Nyhed -

Ford gengiver GT40’s spektakulære Le Mans-sejr fra 1969

Racerbanen Spa-Francorchamps dannede sidst i september baggrund for en uforglemmelig hyldest til Ford GT40’s fjerde Le Mans-sejr i træk i 1969.

Det var ingen mindre end Jacky Ickx (som dengang kørte Fords superbil til sejr med partneren Jackie Oliver), der flagede tre generationer af Ford GT40 og Ford GT over målstregen, som alle gjorde flot figur i unikke Gulf-lakeringer. Ligesom i det legendariske 24-timers løb fra 1969 startede de tre vinderbiler sidst – og i dette tilfælde bag intet mindre end yderligere 69 GT40- og GT-modeller. Dén Ford GT40, der først krydsede målstregen under hyldesten, blev tilmed kørt af Jackys datter Vanina Ickx.

Efterfølgende takkede Jacky Ickx inderligt alle deltagere for den rørende hyldest: ”Jeres deltagelse og motivation har været helt ekstraordinær. Jeg ser os som én stor familie – bilbranchens og motorsportens mest entusiastiske af slagsen. Ofte indser man først senere, hvilke exceptionelle øjeblikke, man har været med til. Det, der først og fremmest skaber en god racerkører, er en kombination af førerens medfødte talent, de muligheder han får og hele sportsholdets passion.”

Ud over de tre Gulf-lakerede vindermodeller var de tre generationer af Ford GT og GT40 (1964, 2005 og 2018) velrepræsenteret med modeller fra både Belgien, Luxembourg, Frankrig, Storbritannien, Finland og Canada.

Gengivelsen af Ford GT40’s ikoniske Le Mans-sejr fra 1969 fandt sted som en del af en seks timers hovedbegivenhed på Spa, hvor legendariske racerbiler fra fordums tid kørte om kap i en række højoktane løb.

Den legendariske triumf
Ford GT40’s sagnomspundne Le Mans-triumf fra 1969 er en begivenhed, som mange stadig husker. Grunden er, at det ikke blot var selve sejren, men også dens tilblivelse, der gjorde løbet til en historisk perle.

Jacky Ickx nægtede nemlig at tage del i den traditionelle startprocedure, da den udgjorde en stor sikkerhedsrisiko. Som den eneste i feltet gik han langsomt hen til sin GT40, mens de andre racerkørere med livet som indsats indtog feltet ved at løbe over banen og køre afsted i bilerne uden at have sikkerhedssele på.

Protesten mod den farlige startprocedure gav indtrykket af, at Fords løb var tabt fra start. Men takket være både Ickx’ og Olivers imponerende køreevner og hele Ford-holdets indsats blev det alligevel den muskuløse Ford GT40, der først krydsede målstregen 24 timer senere. Og sådan gik det til, at Ford for fjerde år i træk stod øverst på podiet i kølvandet på sejrene i 1966, 1967 og 1968.

Jacky Ickx’ protestaktion viste sig tilmed at blive et stort skridt frem mod bedre sikkerhed for racerkørerne, eftersom den kontroversielle startprocedure blev sløjfet allerede det efterfølgende år.

Læs meget mere om Ford GT.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Emner

Kategorier

Kontakt

Lene Dahlquist

Lene Dahlquist

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Relateret materiale

Ny Ford GT med 700 hk – helt uden begrænsninger

Ny Ford GT med 700 hk – helt uden begrænsninger

Ford og Multimatic har løftet sløret for den helt nye Ford GT Mk II til årets Goodwood Festival of Speed. Der er tale om den stærkeste Ford GT nogensinde med 700 hk – en limited edition-udgave udelukkende til banekørsel, som blot vil blive produceret i 45 eksemplarer og viser det næste niveau for Ford Performance.

Ford hylder Le Mans-sejre med unikke Ford GT-design

Ford hylder Le Mans-sejre med unikke Ford GT-design

Fords Le Mans-hold Ford Chip Ganassi Racing har til dette års udgave af 24-timersløbet valgt at gøre noget ekstra ud af sine fire Ford GT-biler, som med hver sit design hylder Fords mange sejre ved Le Mans siden 1960’erne.

Ny nedbarberet Ford GT rammer asfalten

Ny nedbarberet Ford GT rammer asfalten

En ny Ford GT Carbon-variant indtager snart asfalten som den letteste og mest kulfiberfremhævede version af superbilen hidtil – og i modsætning til sine GT-søskende kan den køres komfortabelt til og fra banen.

Ford imødeser den overvældende efterspørgsel på Ford GT

Ford imødeser den overvældende efterspørgsel på Ford GT

Efterspørgslen på den nye Ford GT er så overvældende, at produktionen af Fords superbil nu forhøjes til 1350 fra de tidligere cirka 1000 enheder. Det betyder også, at produktionen forlænges med omkring to år.

Ford GT får Daytona-specialudgave og eksklusiv Studio Collection-pakke

Ford GT får Daytona-specialudgave og eksklusiv Studio Collection-pakke

Ford GT – USA’s eneste Le Mans-vindende superbil – bliver taget til nye højder i 2021. Det sker med specialudgaven Ford GT Heritage Edition, der er inspireret af den originale Ford GT, som vandt Daytonas 24-timers løb i 1966, og den såkaldte Studio Collection-pakke, der gør det muligt at personliggøre superbilen mere end nogensinde.

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.

Ford Motor Company

Borupvang 1
DK-2750 Ballerup
Danmark