Pressemeddelelse -
Klassens konge – ny Ford Focus ST starter ved 446.230 kroner
Ingen bil i klassen er så sportslig som den nye Ford Focus ST – og ingen bil i klassen tilbyder så stor variation. Den Ford Performance-udviklede Focus ST fås som både hatchback og stationcar med den villige EcoBoost-benzinmotor med 280 hk eller den kraftige EcoBlue-dieselmotor med 190 hk. Der er to meget veludstyrede versioner at vælge imellem, ST2 og ST3. SYNC 3 med 8” touchscreen og navigation er standard i begge versioner, mens ST2 har 18” alufælge og ST3 har 19” alufælge som standard.
- Stærkere end nogensinde før – ny Focus ST har en muskuløs 2,3-liters EcoBoost-benzinmotor eller en kraftig og nøjsom 2-liters EcoBlue-dieselmotor med 190 hk.
- Bredere udvalg end hos konkurrenterne: Hatchback eller stationcar, to udstyrsniveauer og mulighed for manuel eller automatisk gearkasse.
- Ford Performance har udviklet den nye generation Focus ST til at levere klasseførende køreegenskaber, hvor der er taget hensyn til både klar dynamik og brugbar komfort.
- Focus ST introduceres i Danmark i løbet af sommeren udstyrsversionerne ST2 og ST3. ST2 har bl.a. 18” alufælge og navigation, ST3 bl.a. 19” alufælge og LED-forlygter.
- Ford tilbyder meget attraktive pakker med ekstraudstyr. Performance-pakke til blot 8.350 kr. tilføjer bla. launch control og udvidede køreindstillinger.
De hurtige, dynamiske og højtydende biler i C-segmentet har i årtier været kronen på værket, og Ford har alle dage ligget i spidsen med sine heftige udgaver af Escort og Focus. Men konkurrencen er ubarmhjertig, og udvalget er større end nogensinde. Det handler om hestekræfter, præcision, innovation og brugbarhed i hverdagen. En hurtig hatchback (eller stationcar) kan ikke være en ensidet oplevelse – den skal få det store smil frem på egoturen ad små veje, og den skal samtidig være perfekt til hele familien på den korte tur til børnehaven og den lange tur til Italien.
Ford har sat sig for at skabe den absolut bedste bil til formålet. Den nye Focus ST er hverdagens helt, det præcise våben til de øde landeveje og de lange tures mester. Specialisterne hos Ford Performance har taget alle midler i brug for at leve op til forventningerne, og resultatet imponerer! Under motorhjelmen har den nye Focus ST den stærkeste motor, der til dato har været at finde i ST-udgaven: den 2,3 liter store EcoBoost-benzinmotor har mere slagvolumen end konkurrenterne, og med 280 hk og et maksimalt drejningsmoment på 420 Nm er der øretæver i vente for konkurrenterne.
En unik fordel ved Focus ST var allerede i den udgående generation det varierede modelprogram. Ford holder sig ikke bare til at sende Focus ST på markedet som hatchback med EcoBoost-benzinmotor og manuel gearkasse. Kunderne kan vælge at erstatte benzinmotoren med Fords fremragende og fyrige 2-liters EcoBlue-dieselmotor, som yder hele 190 hk og 400 Nm, og som EcoBoost-motoren fås også dieselmotoren både i hatchback og den rummelige Focus stationcar. Endelig introduceres den nye Focus ST med den 2,3-liters EcoBoost-motor med valget mellem en ultrapræcis manuel gearkasse eller en lynhurtig 7-trins automatgearkasse.
Intet konkurrerende mærke kan være med, når det kommer til valgmuligheder, som giver kunderne de bedste forudsætninger for at vælge den perfekte muskelbil i C-segmentet. Benzin eller diesel, hatchback eller stationcar, men også to udstyrsversioner – ST2 og ST3 – og rige muligheder for ekstraudstyr til virkelig attraktive priser.
Den nye Ford Focus ST lander i Danmark i løbet af sommeren. Priserne starter ved 446.230 kr. for Focus ST hatchback og ved 458.435 kr. for Focus ST stationcar.
Den ultimative køreoplevelse
Ford Performance har skruet op for niveauet hele vejen rundt i alle udgaver af den nye Focus ST, og i forhold til den almindelige udgave af Focus er der specifikke og unikke løsninger overalt i den nye topmodel.
Uanset om man vælger en Focus ST som hatchback med EcoBoost-benzinmotoren eller den rummelige stationcarudgave med 2-liters EcoBlue-dieselmotor, får man køreglæde og en køreoplevelse på et niveau, hvor ingen bil i klassen har været før: Ekstremt velkørende, uhyre præcis og mere end almindeligt underholdende.
Men der er selvfølgelig stor forskel på de forskellige udgaver af den nye ST. De to karrosserityper og de to meget forskellige motorer taler til forskellige typer kunder, og versionerne er nøje afstemt i forhold til kundegrupperne.
Som hatchback og stationcar med EcoBoost-motoren er Focus ST udstyret med elektronisk styret spærredifferentiale (eLSD), som leveres af den velrenomerede producent Borg Warner. Systemet er en del af transmissionen, og de hydraulisk aktiverede koblinger distribuerer drejningsmomentet med høj præcision mellem forhjulene.
Focus ST hatchback med EcoBoost-benzinmotoren har desuden den elektronisk styrede undervogn (CCD) som standard. Den sofistikerede teknologi overvåger bl.a. bremser, styretøj og karrosseriets bevægelser for at sikre optimal dynamik og komfort.
Udstyret med den kraftige EcoBlue-dieselmotor, som giver et andet momentforløb end benzinmotoren, har både Focus ST hatchback og Focus ST stationcar et effektivt system, Torque Vectoring Control, som bruger bremserne til at reducere understyring og samtidig forbedre stabiliteten.
Focus ST stationcar har et stort og meget anvendeligt bagagerum, som lægger op til masser af oppakning. Derfor er undervognen i stationcaren optimeret til at levere fremragende stabilitet, komfort og dynamik også med læs på.
Stærk bil til stærke priser – fra 446.230 kr.
Når den fjerde generation af Ford Focus ST introduceres i løbet af sommeren, kommer alle karrosseri- og motorudgaver i to udstyrsniveauer, som repræsenterer noget af det mest omfattende, man møder i klassen. Focus ST2 er komplet udstyret, men med Focus ST3 får man endnu mere udstyr, som giver både design og køreegenskaber et pift.
Focus ST2 har som standard alt det, der får den hurtige og dynamiske model til at fremstå som en konge af klassen. 18” alufælge (Dark Sparkle), SYNC 3-infotainmentsystem med 8” touchskærm, stemmestyring, Apple CarPlay og navigation, opvarmede forsæder, sportssæder med dellæder, 2-zoners automatisk klimaanlæg, fartpilot, Power-startknap, FordPass Connect-modem og vigtigt sikkerhedsudstyr som Lane Keeping Aid, Post Impact Braking og Pre-Collision Assist med fodgænger- og cyklistgenkendelse. Focus ST2 har selvfølgelig også hele ST-pakken med detaljer som unikt design på bl.a. frontgitter og kofangere, ST-aluminiumsgearknop og røde syninger i rattet og sæderne.
Focus ST2 2,3 EcoBoost M6 hatchback (12,2 km/l og 187 gram/km) – pris fra 474.225 kr.
Focus ST2 2,3 EcoBoost M6 stationcar - (12,2 km/l og 187 gram/km) – pris fra 486.430 kr.
Focus ST2 2,0 EcoBlue M6 hatchback - (17,9 km/l og 148 gram/km) – pris fra 446.230 kr.
Focus ST2 2,0 EcoBlue M6 stationcar - (17,9 km/l og 148 gram/km) – pris fra 458.435 kr.
Vælger man at opgradere til Focus ST3, er udstyret udvidet med elementer, som fremhæver både designet og køredynamikken. Standardudstyr i forhold til Focus ST2 er 19” alufælge (Magneride), lysstærke fuld-LED-forlygter, bakkamera, røde bremsekalibre og Recaro-sportssæder med læder og indlæg af ruskind.
Focus ST3 2,3 EcoBoost M6 hatchback (12,2 km/l og 187 gram/km) – pris fra 503.040 kr.
Focus ST3 2,3 EcoBoost M6 stationcar (12,2 km/l og 187 gram/km) – pris fra 515.250 kr.
Focus ST3 2,0 EcoBlue M6 hatchback (17,9 km/l og 148 gram/km) – pris fra 475.050 kr.
Focus ST3 2,0 EcoBlue M6 stationcar (17,9 km/l og 148 gram/km) – pris fra 487.255 kr.
I løbet af oktober vil den nye Focus ST med 2,3-liters EcoBoost-benzinmotor kunne leveres med den særligt tilpassede 7-trins automatgearkasse, som er optimeret til ekstremt hurtige gearskift og til at udnytte motorens høje drejningsmoment. Priserne er endnu ikke helt på plads, men Ford regner med at kunne tilbyde den automatiske gearkasse til omkring 20.000 kr. i merpris i forhold til manuelt gear.
Ekstraudstyr på den fede måde
Ford gør op med, at ekstraudstyr skal være dyrt, og til den nye Focus ST tilbydes både enkeltstående udstyrselementer og meget attraktivt prissatte pakker.
Den vigtigste i forhold til køreegenskaberne er Performance-pakken, som, afhængigt af den valgte Focus ST-model, giver mulighed for at indstille den elektronisk styrede undervogn gennem Drive Mode-køreprogrammer med udvidede indstillinger. Køreprogrammerne Slippery, Normal og Sport kommer som standard. Performance-pakken, som Focus ST med EcoBoost-motoren kun koster 8.350 kr., udvider Drive Mode-udvalget med Track Modes (til brug på bane), launch control (visse modeller), stemningsbelysning og meget mere.
Teknologi-pakken til 8.175 kr. hæver det i forvejen høje sikkerhedsniveau med adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og automatisk nedblændelige forlygter, mens trådløs oplader til kompatible smartphones bare koster 1.365 kr. og nøglefri døre, som gør at man aldrig behøver have nøglen op af lommen, kun koster 2.385 kr.
Læs meget mere om den nye Ford Focus ST i Fords pressemeddelelse og se alle priserne på Fords hjemmeside.
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 196,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 49,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 63,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 23 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.