Pressemeddelelse -
Ny Ford Ranger med kraftfuld V6-motor
Ventetiden er endelig forbi. Nu afsløres den nye Ford Ranger, der med sine nye V6-motorer er mere kraftfuld end nogensinde før. Den seje og hårdføre pickup er blevet udviklet i tæt samarbejde med kunder verden over, og den er det oplagte valg, uanset om den anvendes til arbejde, familieliv eller eventyr.
- Ranger har altid været en pålidelig pickup for alt fra virksomhedsejere, landmænd, familier, de eventyrlystne, redningstjenester og mange andre brugere i de mere end 180 markeder rundt om i verden. Med den nye Ranger leverer vi ikke bare et produkt, som vores kunder vil elske, men vi leverer også en oplevelse, der vil hjælpe os med at opbygge stærke og varige relationer med kunderne. Ranger er den mellemstore pickup, som folk vil ønske at eje og opleve, siger Jim Farley, CEO, Ford Motor Company.
Fords europæiske kunder kan bestille den nye Ranger i slutningen af 2022, men de første leveringer kan forventes i begyndelsen af 2023. Den nuværende Ranger er markedsleder i segmentet på europæisk plan og har for nylig sat salgsrekord med 45.539 solgte biler og med en markedsandel på 39,9 procent*.
- Ranger fortsætter ufortrødent med et rekordstort salg i Europa. Den nye Ranger er vores mest kompetente, sejeste og mest alsidige pickup til dato, og den vil levere endnu mere af den råstyrke og udstråling, som vi ved vores kunder værdsætter, siger Hans Schep, general manager, Commercial Vehicles, Ford Europa.
”Living the Ranger life”
Den nye Ranger er blandt andet udviklet med henblik på at inspirere kunderne til at leve det liv, de elsker at leve, men samtidig med henblik på at udvide kundernes horisont for, hvad der er muligt med en pickup. For mange kunder er det at eje en Ranger en del af en særlig livsstil, hvor der findes en særlig passion omkring det at eje en pickup. Ford har valgt at kalde dette for ’Living the Ranger life’.
Denne fortolkning har både ingeniører og designere taget udgangspunkt i, da de udviklede den næste generation af Fords populære Ranger. Udviklingen blev ledt af Fords produktudviklingscenter i Australien, mens et internationalt team af dedikerede designere og ingeniører har været involveret for blandt andet at bidrage med alt fra sikkerhed til anerkendt Ford-teknologi for at skabe en Ranger, der lever op til Fords høje standarder.
- I denne proces har vores hold været fokuseret på ét mål – at gøre denne Ranger til den sejeste og mest kompetente Ranger, vi nogensinde har skabt. I den forbindelse har den været igennem de mest omfattende tests, som Ford har udviklet til dato, siger Graham Pearson, Ranger Vehicle Program Director.
Nye færdigheder i nyt design
Ford har interviewet mere end 5.000 pickup-ejere og afholdt adskillige workshops over hele verden for at blive endnu klogere på kundernes brug af bilen, og hvad kunderne elsker ved den populære pickup. Samtidig er kunderne blevet bedt om at pege på, hvilke nye features, de drømmer om, at den nye generation indeholder. Alt sammen for i sidste ende at kunne skabe den ultimative Ranger.
Kundernes input har været guld værd i processen med at designe den næste generation af Ranger, der nu fremstår med et mere robust look end tidligere. Den nye Ranger er mere modig og selvsikker med sit nye design, men den har samtidig genkendelige Ford-elementer.
Ranger har fået en ny frontgrill med C-profil lyssignatur samt matrix LED-forlygter. Baglygterne er designet i tråd med signaturforlygterne. Inde i bilen er der også kælet for detaljerne med førsteklasses materialer og ikke mindst en touchskærm med Fords karakteristiske SYNC 4-infotainmentsystem.
- Kundernes tilbagemeldinger har været, at Ranger både skal se sej ud, mens den samtidig skal være tillidsvækkende. De har været meget klare omkring, hvordan de ønskede den kommende Ranger skulle være, hvordan den skulle se ud og den måde, den skal få kunderne til at føle, siger Max Tran, Chief Designer, Ranger.
Under det nye ydre er der et opgraderet chassis, der er bygget over en akselafstand, der er 50 mm længere og 50 mm bredere end den tidligere Ranger. I motorrummet gemmer der sig en V6-motor, der med sin lyd understøtter Rangerens seje og hårdføre ydre.
Kraftfuld V6 turbodiesel-motor
På baggrund af kundernes tilbagemeldinger har Ford valgt gennemtestede V6-motorer til Ranger. Flere kunder har haft et ønske om at kunne tilvælge mere kraft og drejningsmoment for at kunne trække særlig tunge læs, men også til at kunne køre ekstrem off-road kørsel. Det er derfor muligt at vælge mellem tre forskellige turbodiesel-motorer, når man bestiller den nye Ranger.
- En V6-motor skuffer ikke. Når du kører i en Ranger med sådan en kraftfuld motor, så føles bilen som en meget større bil, idet der er uendelig meget kraft og drejningsmoment, hvilket i endnu højere grad gør Ranger til den hårdføre og kraftfulde pickup, som kunderne har efterspurgt, siger Pritika Maharaj, Ranger Programme Manager.
Den næste Ranger generation vil også komme med et udvalg af gennemtestede 4 cylindrede single-turbo og bi-turbo dieselmotorer.
Kunderne kan vælge mellem to firehjulstræksystemer – et elektronisk shift-on-the-fly-system eller et avanceret nyt permanent firehjulstræk, designet til maksimalt fodfæste, når og hvor kunderne har brug for det. Off-road bjærgning gøres lettere med synlige dobbelte bugseringskroge i forkofangeren.
- Vi har virkelig et bredt spektrum af kunder. I den ene ende har vi mindre virksomhedsejere, der leder efter en meget arbejdsorienteret form for transport. De ønsker traditionelt tohjulstræk med single cab og et stort lad til at transportere deres varer, mens vi i den anden ende har kunder, der kører seriøs off-road og virkelig presser deres Ranger til det yderste som ved Dakar Rally. Den nye Ranger opfylder behovene hos begge kundegrupper og alle derimellem, siger Graham Pearson.
Funktionel og behagelig kabine
Fords kunder har ønsket sig en fleksibel og moderne kabine, der både passer til arbejds- og familielivet.
- Vi ved, at vores kunder efterspørger en funktionel kabine, der føles behagelig. Vi har derfor udviklet netop det og med en stor mængde velintegreret teknologi, smart og funktionel opbevaring og et visuelt look, der skaber et miljø, der er rart og rummeligt at befinde sig i, siger Max Tran.
Den 10,1” eller 12” touchskærm komplementerer det fuldt digitale instrumentpanel og tilbyder Fords seneste SYNC 4-infotainmentsystem, mens et indbygget FordPass Connect-modem** hjælper kunderne med at være opdaterede, når de er på farten. Det er desuden muligt at få fjernadgang til flere af bilens funktioner ved hjælp af FordPass.
Mange af bilens traditionelle styrefunktioner er blevet flyttet fra instrumentbrættet og midterkonsollen til deres eget selvstændige display på touchskærmen. Med et enkelt tryk kan kunderne nu få adgang til et udvalg af køretilstande, hvor de desuden kan have et overblik over drivlinjen, bilens hældning og meget andet.
Touchskærmen er derudover forbundet med et 360 graders kamera, der hjælper kunderne med at parkere eller kan fungere som et ekstra sæt øjne i udfordrende terræn. Kunderne kan styre Rangers nye udvendige zonebelysningssystem via touchskærmen eller FordPass-appen, hvilket betyder, at de ikke behøver arbejde, campere eller lave andet i mørket, når bilen er i nærheden.
Designteamet har skabt funktionel opbevaring og nyttige funktioner i bilen, der alt sammen er til gavn for kunderne. Der er ikke kun steder, hvor kunderne kan opbevare og trådløst oplade deres telefon***, men der er også plads til opbevaring mellem de to forsæder samt opbevaringsbokse under og ved bagsæderne.
Mere funktionel plads
- Da vi mødtes med vores kunder og observerede, hvordan de klatrede op til ladet, så vi en stor forbedringsmulighed. Der var folk, der trådte på dækket og derefter gik over siden på bilen, eller kravlede op på den åbne bagklap, siger Anthony Hall, Ranger Vehicle Engineering Manager.
Det har været medvirkende til, at Ford har udviklet et integreret trin bag bagdækkene på den nye Ranger, og på den måde har skabt en stabil og mere optimal måde, hvorpå kunderne kan få adgang til deres lad. Derudover har holdet bag Ranger arbejdet på at optimere ladet og måden hvorpå det lastes.
- At udvide bilen med 50 mm i bredden virker umiddelbart ikke af meget, men i det store billede gør det en kæmpe forskel – særlig på ladet. Kunderne vil være i stand til at transportere genstande såsom krydsfinerplader eller en palle i fuld størrelse, siger Anthony Hall****.
Ladet er designet med flytbare skillevægge, hvor kunderne har mulighed for at danne rum tilpasset deres behov og hverdag. Fx er det nu muligt at skabe mindre rum, der kan opbevare små genstande, som kunderne tidligere har opbevaret inde i kabinen.
Fords europæiske kunder kan bestille den nye Ranger i slutningen af 2022, mens de første leveringer forventes i begyndelsen af 2023. Den nye Ranger kommer i udgaverne XLT, Sport og WildTrak. Priser samt hvilke udgaver der vil blive introduceret på det danske marked, bliver offenliggjort i løbet af 2022.
* Baseret på salg af Ford Ranger i Østrig, Belgien, Storbritannien, Tjekkiet, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Holland, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Rumænien, Sverige og Schweiz.
** FordPass Connect Modem, FordPass App og Connected Service er påkrævet for fjernfunktioner. Tilsluttede tjenester og funktioner afhænger af netværkstilgængelighed.
*** Tilgængelig trådløs opladning er muligvis ikke kompatibel med alle telefoner.
**** Last- og lastekapacitet er begrænset af vægt og vægtfordeling.
# # #
Følg Ford på Mynewsdesk – Ford.dk – Facebook – Instagram – LinkedIn
Fotos og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Alle ovenstående informationer er gældende for tidspunktet, hvor den pågældende pressemeddelelse er udgivet. Informationerne kan ændre sig ligesom specifikationer og funktioner i pressemeddelelserne kan variere fra marked til marked. Ford Danmark forpligter sig ikke til at opdatere disse udsagn.
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan, that is committed to helping build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. The company’s Ford+ plan for growth and value creation combines existing strengths, new capabilities and always-on relationships with customers to enrich experiences for and deepen the loyalty of those customers. Ford designs, manufactures, markets and services a full line of connected, increasingly electrified passenger and commercial vehicles: Ford trucks, utility vehicles, vans and cars, and Lincoln luxury vehicles. The company is pursuing leadership positions in electrification, connected vehicle services and mobility solutions, including self-driving technology, and provides financial services through Ford Motor Credit Company. Ford employs about 186,000 people worldwide. More information about the company, its products and Ford Motor Credit Company is available at corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 43,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 55,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 14 manufacturing facilities (10 wholly owned facilities and four unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.