Få vores nyheder på mail

100 års management: Erling Kaas

Blogindlæg   •   Sep 13, 2019 10:00 CEST

I anledning af Ford Danmarks 100-årsjubilæum i 2019 bringer vi en portrætserie af Ford Motor Companys danske ledelse, som tilsammen har over 100 års managementerfaring. Denne tredje del stiller skarpt på eftermarkedschef Erling Kaas, der fortæller om at være virksomhedens grand old man, Ford-ovalens vanedannende egenskaber og hvorfor tålmodighed er en dyd.

Det er de absolut færreste, der kan bryste sig af et lige så veldekoreret og loyalt CV som Erling Kaas. Intet mindre end 47 år er det – indtil videre – blevet til hos Ford Motor Company, hvor han i dag er dansk eftermarkedschef. Faktisk har han tilbragt hele sin karriere hos Ford.

Erlings første møde med den blå oval fandt sted i 1972, hvor han som bare 19-årig tiltrådte som studenterafløser. Dengang var han blot én ud af mange, forklarer han.

”Det var dengang, vi stadig havde et stort depot i Sydhavnen. På daværende tidspunkt var der omkring 20 andre studenter inde om sommeren for at holde produktionen i gang i ferieperioden.”

Efterfølgende var det egentlig meningen, at Erling skulle tilbage på gymnasiebænken og arbejde i banksektoren, men skæbnen ville det anderledes. Ford trak i ham, det var selve bilen i hans øjne, og gode venskaber var allerede blevet etableret over sommeren. Så november samme år landede han en midlertidig ansættelse – en ansættelse, der aldrig endte.

”Der foregik en frygtelig masse ude hos Ford både på det professionelle og private niveau. Vi spillede blandt andet fodbold som bare fanden, både indendørs firmafodbold og danmarksmesterskaber. Jeg havde det virkelig godt i virksomheden og følte mig simpelthen hjemme,” husker Erling.

Det ene år tog det andet i vidt forskellige stillinger i eftermarkedsafdelingen af forretningen, hvor han havde fingrene helt nede i mulden med blandt andet varemodtagelse og gaffeltruckarbejde. Senere kom han bag skrivebordet med større ansvar.

Det er ingen hemmelighed, at Erling er Ford Danmarks grand old man. Han er aldrig bleg for at levere detaljerede guldkorn om den revolutionerende tid i Sydhavnen eller en god røverhistorie. Hans dybe kærlighed til firmaet opsummerer han med en snak, han engang havde med en chef:

”Min gamle direktør sagde engang til mig, at Ford-ovalen er mere vanedannende end heroin. Man bliver tiltrukket af den. Der er bare et eller andet vanvittigt spændende over biler, fordi de afspejler samfundet som helhed. Hvis samfundsøkonomien halter, er biler noget af det første, folk skærer ned på. Det er til gengæld også det første sted, den får fuld skrue i det øjeblik, økonomien er god.”

Da Erling først startede, var det stadig en luksus at have bil. Med tiden er det blevet et allemandseje, som netop Ford har haft en stor finger med i spillet om. Erling pointerer:

”Bilen er i dag et gode, som langt de fleste kan være med på, men det var det jo ikke, da jeg startede. Det er det, der er så fint ved Henry Ford – han var med til at udbrede bilen. Alene det at han gav sine medarbejdere usædvanligt høj løn, siger meget om hans vision. For i hans øjne var der ingen grund til at være med til at skabe et produkt, hvis man ikke også selv havde råd til det.”

Meget vand er løbet under broen siden Ford Motor Company indledte masseproduktion af biler. Men selv om konkurrencen på bilmarkedet aldrig har været hårdere, end den er i dag, er der én essentiel faktor, der stadig er nøjagtigt lige så vigtig som dengang: kundetilfredshed. Det er Erling lynhurtig til at påpege.

”Kundetilfredshed er et af mine primære mål i eftermarkedet. Vi stræber efter at være de bedste på det punkt, for det nytter jo ikke noget at sælge kunderne en bil, hvis ikke man også kan opretholde en god relation med dem efterfølgende. Her har vi blandt andet indført nye spændende tiltag som Ford Video Check, hvor man trygt og gratis kan følge med i sin bils servicegennemgang hjemme fra sofaen. Det er populært og har hjulpet os godt på vej.”

Samtidig indskyder Erling også, at glade kunder kræver glade medarbejdere. Han indrømmer, at det er sat lidt på spidsen, men uddyber også, når han bliver spurgt ind til, hvad godt lederskab indebærer:

”Lad mig vende den rundt: Du bliver aldrig nogensinde en god leder, hvis du ikke har gode medarbejdere. De er selve fundamentet for en velfungerende afdeling. Og en god leders ansvar er at pleje medarbejderne med videreudvikling og frihed under ansvar. Jeg er enormt bevidst om at være lydhør over for mine medarbejdere og ikke være bedrevidende. Det kan godt være, at jeg er chefen, men det betyder jo ikke, at jeg nødvendigvis ved alting. Andet ville være totalt tåbeligt at tro.”

Stillingen som eftermarkedschef har også lært Erling tålmodighed, erklærer han – både i forhold til medarbejderes forskelligheder og implementering af nye tiltag i virksomheden.

”Det er saftsuseme aldrig det samme at komme på arbejde, når man som jeg har en afdeling på 20 mennesker – både unge, ældre, kvinder og mænd – som er så forskellige. Men det er netop det, der gør det spændende, udfordrende og afvekslende. Mine medarbejdere er trods alt mit og Fords stærkeste aktiv.”

Som Erling kigger stolt tilbage på Fords 100 år i Danmark – og sine egne 47 år selvsamme sted – kan han ikke undgå også at skue fremad. For branchen runder meget snart en tid, der på flere måder markerer en omvæltning, især på eftermarkedet. Det er han ikke det mindste i tvivl om.

”Elbilernes indtog vil forandre eftermarkedets betydning drastisk over tid. De skal slet ikke serviceres lige så omfattende som en konventionel brændstofbil for at opretholde samme sikkerhedsniveau, køreegenskaber og et acceptabelt miljøaftryk. Kundernes gunst vil stadig være altafgørende, og den vil vi glædeligt jagte med service på helt nye måder.”

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.