Få vores nyheder på mail

100 års management: Lene Dahlquist

Blogindlæg   •   Sep 01, 2019 16:00 CEST

I anledning af Ford Danmarks 100-årsjubilæum i 2019 bringer vi en portrætserie af Ford Motor Companys danske ledelse, som tilsammen har over 100 års managementerfaring. Denne første del stiller skarpt på Communications & Public Affairs Manager Lene Dahlquist, der fortæller om at være ligefrem, ruske op i bilbranchens kommunikation og have husets mindste afdeling med flest medarbejdere.

Som PR-chef for Ford Danmark på 14. år er Lene Dahlquist ikke typen, der overlader noget til tilfældighederne. Alligevel var det netop lidt af et tilfælde, at hun endte hos Ford Motor Company. Hun uddyber:

”Jeg har en baggrund i både PR og reklamebranchen. En dag spurgte en kollega fra et bureau i samme hus mig tilfældigvis om mit cv, og det resulterede i, at jeg blev ringet op af rekrutteringsfirmaet Mercuri Urval. I starten så jeg ikke lige linket. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det var angående stillingen som Communications & Public Affairs-ansvarlig for Ford Danmark. Chancen var for god til at lade passere.”

Ansættelsen ad omveje betød også, at hun ikke havde indgående kendskab til hverken Ford eller bilbranchen generelt. ”Dengang var Ford i mine øjne jo bare et bilmærke som mange andre. Og min holdning til biler dengang var, at de kunne bringe mig fra A til B, hvilket jeg ikke lagde skjul på i rekrutteringprocessen. I dag har det jo ændret sig enormt.”

Det gjorde ikke Lene det mindste nervøs, at hun ikke på forhånd kendte branchen som sin egen bukselomme. Det hænger tæt sammen med, at hun altid har kastet sig ud i ting, hun ikke har prøvet før. Og hendes ligefremme facon med at sige sin mening viste sig særdeles brugbar, da hun sluttede sig til Fords danske management i 2005.

”Det var lidt af en herreklub dengang,” griner hun. ”Siden da har det heldigvis ændret sig markant. Men naturligvis herskede der en vis skepsis over for den dengang 32-årige Lene, der nu havde en mening, om hvordan Ford skulle kommunikere. Det var lidt af en udfordring i starten, men det handler om at være vedholdende og vise, hvilken værdi du kan bidrage med til holdet. Jeg er ikke videre god til at acceptere et nej, som ikke kommer med en begrundelse og forklaring. Det er jo det, som gør mig klogere på beslutningen.”

Lene lægger ikke skjul på, at hun engang anså bilbranchen for at være gammeldags. Af samme årsag havde hun fra start et underliggende ønske om at ruske op i måden, man tænker biler og mennesker på.

”I starten skulle jeg jo lære Ford og branchen generelt at kende, så der var det mest de klassiske dyder som pressemeddelelser, vi gjorde os i. Med tiden har vi derimod leveret langt bredere content,” siger hun med et smil og supplerer med et konkret eksempel:

”For nogle år siden lavede vi en film om skilsmisse. Vi var lidt trætte af at se på de her glitrede annoncer af en Ford-bil på en idyllisk bjergvej med mor, far og børn i betragtning af, at halvdelen af alle gifte par i Danmark faktuelt ender med at blive skilt. Derfor fokuserede vi på den situation, som så mange skilsmissebørn – og forældre – kender, hvor børnene bliver hentet efter en uge hos den anden forælder. Man er ivrig efter at høre, hvad de har oplevet. Og her er bilen jo en optimal scene til vigtige samtaler. Sommetider hjælper det samtalen på vej at sidde i et lille intimt rum sammen, der ikke nødvendigvis opfordrer til øjenkontakt – det giver rum til stille tænkepauser. Overordnet set var vores tanke, at Ford-bilen er det nye samtalekøkken.”

Projektet gav rungende genlyd både i Ford Motor Companys organisation og i danske såvel som udenlandske medier, blandt andet helt ovre på den anden side af Atlanten, hvor amerikanske HuffPost tog historien op.

Lene er dog modvillig ved at kalde idéen et eksempel på direkte disruption. I hendes øjne har det været en løbende udvikling mod mere relevant og genkendelig kommunikation for kunderne. Muligheden for at tage chancer og igangsætte nye tiltag er et element, som hun vægter tungt i forhold til sin motivation.

Hun forklarer: ”At lege og give fantasien plads har drevet mig gennem årene. Kommunikation er ikke en eksakt videnskab med to streger under, og hvis jeg kun kører på rutinen – og hvad jeg ved, der virker – tørrer mine hjerneceller langsomt ind.”

Karrieren i kommunikation har oparbejdet hende stor ekspertise i menneskelige relationer både professionelt og personligt, hvorfor hun heller ikke kalder Ford Motor Companys danske kommunikationssucceser for sine helt egne.

”Man kan jo sige, at jeg har den mindste afdeling med flest medarbejdere. Jeg kan ikke klare mig uden hjælp fra alle afdelinger i vores virksomhed. Jeg er både afhængig af Helle i kundeservice, af Rasmus i salg, af Carsten i marketing – og listen fortsætter – som alle kan støde til med ekspertviden i forskellige projekter. Alle mine kolleger har individuelle styrker, og som kommunikationschef er det afgørende at kunne sammensætte det stærkeste hold til forskellige tiltag.”

Ét af de større tiltag har været at sprede budskabet om Fords 100-årsjubilæum i Danmark i år, som Lene har været dybt involveret i. Det veloverståede århundrede har kaldt på fejring med både fester, slagtilbud og artikler om Fords danske historie gennem tiden. Fællesnævneren for Fords historie er Henry Fords vision om at tilbyde frihed til folket – igennem alle aspekter af mobilitet.

”Friheden ved at have bil er jo, at man kan sætte sig bag rattet og befinde sig i komplet nye omgivelser på et splitsekund – og her har Ford haft en afgørende betydning for samfundet i Danmark. Gennem det sidste århundrede har vi genereret et hav af arbejdspladser og givet danskerne muligheden for at købe bil til en overkommelig pris. Det var visionen lige fra starten: At gøre hele verden mindre, også Danmark.”

I samme åndedrag indskyder Lene også, at hun glæder sig til Ford Motor Companys fremtidige færden. Hun konkluderer: ”Kommunikationen handler i lige så høj grad om at få folk til at spærre øjnene op for, hvad Ford er i dag og fremover, så vi ikke hænger os i gamle dages minder. Her lader vi i den grad op til fremtiden med 16 elektrificerede biler med blandt andre hybridvarianter af den nye Puma, Focus og Fiesta og vores fuldt elektriske Mustang-inspirerede SUV. Vi går en virkelig spændende tid i møde.”

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.