Få vores nyheder på mail

Ford @ IAA 2017: Fords nyheder på Frankfurt Motorshow - fra den fornyede Mustang til den frække EcoSport



Pressemeddelelse   •   Sep 11, 2017 10:00 CEST

Hvert andet år afholdes en af de vigtigste biludstillinger i verden i Frankfurt, IAA. På årets udgave af den internationale udstilling præsenterer Ford store nyheder over en bred front – fra det kraftige facelift af den muskuløse Mustang over den nu endnu mere luksuriøse minibus Tourneo Custom til den fornyede version af den kompakte SUV EcoSport, som nu kommer til Danmark. Mød alle Ford-nyhederne på den store stand i hal 9

  • Den ikoniske Ford Mustang træder ind på scenen med en kraftig opdatering. 5,0 V8 med 450 hk, ny 10-trins automatgearkasse og justerbar MagneRide-undervogn.
  • Tourneo Custom får et omfattende facelift, som fremhæver det luksuriøse – og samtidig tilfører nyt udstyr som SYNC 3 med 8” touchscreen og BLIS
  • EcoSport er Fords frække kompakt-SUV, og for første gang kommer den nu til Danmark. Det falder sammen med et omfattende designmæssigt og teknisk løft, som præsenteres for første gang i Europa på udstillingen i Frankfurt
  • Ford-standen i hal 9 rummer også den nye specialmodel Ranger Black Edition, nye ST-Line-modeller og den eksklusive Ford GT '67 Heritage Edition

Fra den 16. til den 24. september kan man opleve suset på en af verdens største og vigtigste biludstillinger, den internationale udstilling IAA. I de store messehaller i det centrale Frankfurt præsenterer Ford Europa sine største nyheder og sit fulde modelprogram, og de store nyheder er både af den hurtige, den praktiske og den livsstilsprægede slags.

Ford præsenterer stærke opdateringer af tre vigtige modeller. Den opdaterede udgave af den ikoniske og storsælgende Mustang kommer med store tekniske ændringer, mens der er mere luksus og mere sikkerhed i den praktiske og rummelige Tourneo Custom. En stor nyhed i forhold til det danske marked er den fornyede udgave af Fords kompakte SUV, EcoSport, som i 2018 for første gang kommer til Danmark.

Den store stand i messehal nummer 9 vil også inkludere specialudgaven af Ranger, Black Edition, nye ST-Line-modeller på tværs af modelprogrammet og den eksklusive Ford GT '67 Heritage Edition.

”Fords omfattende og brede produktprogram gør det muligt for os at demokratisere innovationer og sofistikeret teknologi, så vi kan levere det nyeste nye til kunder til alle typer af køretøjer. Vores research omkring funktionalitet og skærme til supersportsvognen Ford GT har haft indflydelse på det 12” store digitaldisplay i den faceliftede Mustang, og det ergonomiske layout har smittet af på det, der nu findes i den opgraderede EcoSport,” siger Steven Armstrong, præsident for Ford Motor Company i Europa, Mellemøsten og Afrika

Mustang forbliver Mustang. Bare vildere

Den ikoniske Ford Mustang er blevet en global succes, og efter den officielle lancering i Danmark i 2015 har det muskuløse mesterværk tiltrukket mange kunder. Store sportsvogne sælges normalt i ganske få eksemplarer om året, men i de første otte måneder af 2017 har Ford Danmark solgt hele 41 eksemplarer af den ikoniske muskelbil.

Et omfattende løft af Mustangs design og teknik bliver et af de helt store trækplastre på IAA-udstillingen, og arbejdet med at gøre ikonet endnu stærkere og mere kompetent har resulteret i en endnu mere fokuseret og moderne sportsvogn. Skarpere dynamik, mere raffineret design og avancerede førerassistancesystemer venter europæiske og danske fans af den fantastiske sportsvogn – for ikke at tale om den innovative 10-trins automatgearkasse og flere muskler i V8'eren, som forventes at give Mustang GT ikke færre end 450 hk.

”Europas passion for Mustang har vist sig at være endnu stærkere, end vi havde forestillet os. Flere end 30.000 eksemplarer af den nye Mustang bringer allerede historien om et af bilindustriens største ikoner til kontinentets gader og stræder. Der er få andre biler på vejene, som kan levere den samme kombination af historie, ydelse og stil til så bredt et publikum, og nu har vi forstærket konceptet, så den nye Ford Mustang er en endnu mere attraktiv pakke,” siger Steven Armstrong, præsident for Ford Motor Company i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Musklerne sidder både på ydersiden og på indersiden af den fornyede Mustang. Men som al tiltrækning, starter det med det ydre. En mere atletisk fremtoning, som stadig er øjeblikkeligt genkendelig – en karakter, som er forfinet gennem mere end 50 år. Set i profil vil man lægge mærke til den sænkede motorhjelm, som nu har integrerede luftkanaler. Funktionelt og aggressivt, og i kombination med det ændrede design af forlygter og grill, står Mustang skarpere og er mere aerodynamisk.

Forlygterne er nu med fuld LED-teknologi for både kørelys, blinklys og hovedlygter som standard på alle udgaver af Mustang i Europa, og den nye grills trapezform går igen i lygternes design. LED-tågeforlygter kan leveres mod merpris. Mustangs dramatiske afslutning er ændret nænsomt. Kofangeren og diffuseren har fået nye former, som giver plads til de fire udstødningsrør, som nu er standard på 5-liters V8-modellen. En ny spoiler på bagklappen (ekstraudstyr) fremhæver den sportslige profil.

Et stort løft af kabinen løfter Mustang som et hele. Følelsen af premium er nu mere tydelig med bløde materialer på dørene og indvendige dørhåndtag med alu-finish. Omkring midterkonsollen finder man en ny håndsyet, blød indpakning. I selve midterkonsollen vil man lægge mærke til infotainmentsystemet SYNC 3 med automatisk nødopkald og 8” touchscreen, som er kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto™.
I instrumenteringen sker der for alvor noget stort. Her introduceres nu et fulddigitalt 12” LCD-display, som ændrer opsætning og indhold af informationer i forhold til indstillingen af Mustangs køreindstillinger, Drive Modes – meget lig det system, der sidder i superbilen Ford GT. 

En Carbon Sport-interiørpakke er en mulighed på tværs af Mustang-modelprogrammet, og den attraktive pakke inkluderer Alcantara-indlæg i døre, gearstang og sæder og kulfiberpaneler på instrumentpanelet. Læderbeklædte sæder med varme og køling og ratvarme fås for første gang i Mustang. Kunder som vælger Recaro-racersæderne i læder kan nu vælge mellem tre farver: Show Stopper Red, Midnight Blue og Ebony.

Stor opgradering af sikkerhed og motorkraft

En muskuløs sportsvogn skal have et niveau af sikkerhedsudstyr, der passer til de mange kræfter, hvorfor Ford lancerer en omfattende opgradering af mulighederne for førerassistance i Mustang. De sofistikerede teknologier vil være medvirkende til, at Mustang får et forbedret resultat i Euro NCAP's testprogram.

De vigtigste nyheder på sikkerhedsfronten er uden tvivl Pre-Collision Assist med fodgængergenkeldelse og Lane Keeping Aid – førstnævnte er udviklet til at reducere omfanget af, eller endda til at afværge, frontalkollisioner med både biler og fodgængere, mens Lane Keeping Aid hjælper føreren tilbage i den rigtige kørebane, hvis systemet opfanger, at man er uopmærksom. Inden da advarer det tilknyttede system, Lane Departure Warning. For første gang kan Mustang nu også leveres med aktiv fartpilot, som automatisk holder en forudvalgt afstand til den forankørende og selv justerer hastigheden derefter, og Distance Alert, som alarmerer føreren hvis man kører for tæt på bilen foran. 

Motoren er omdrejningspunktet, det første man tænker på, når man tænker på en sportsvogn. Fords ingeniører har givet begge motorer – 2,3 EcoBoost og 5,0 V8 – en stor overhaling. I Mustang GT banker den 5 liter store V8 i sin forstærkede form med nyt indsprøjtningssystem og forventet 450 hk, et plus på 30 hk. Den er ikke bare stærkere, den er også mere omdrejningsvillig end før. EcoBoost-motoren leverer nu 290 hk, som kun på papiret er en formindskelse af kræfterne. Den firecylindrede motor reagerer hurtigere på førerens input, og turboladeren har en overboost-funktion, som giver et ekstra spark efter hvert eneste højere gearskift i den nye 10-trins automatgearkasse, når man accelererer kraftigt.

Den avancerede nye 10-trins automatgearkasse, som fås i kombination med begge motorer, er en revolution for Mustang. Forbedret acceleration møder forbedret brændstoføkonomi. Elektronikken gør, at gearkassen kan optimeres efter de forskellige Drive Modes, og adaptiv skiftestrategi gør, at gearkassen følger skiftende kørselsmønstre og omstændigheder – fra turen op ad Strandvejen til weekendens trackday. Gearskifte på rattet giver føreren fuld kontrol.

”Gearskift er typisk en tidsrøver. Den nye Mustangs 10-trins automatgearkasse gør det muligt for motoren at levere maksimal ydelse og drejningsmoment, selv under gearskift, og det giver både hurtigere acceleration og uafbrudt kraftoverskud. Vi forventer, at den nye Mustang GT bliver den hurtigst accelererende nogensinde,” fortæller Matthias Tonn, chefingeniør i Mustang-programmet hos Ford Europa.

Ny elektronisk styret MagneRide-undervogn

De tekniske ændringer, som giver en helt ny bredde i Mustangs dynamik, er utroligt omfattende for et facelift. Ikke blot er re-kalibreringen af støddæmperne og stivere affjedring med til at optimere både køredynamik og stabilitet, der er også to nye Drive Mode-køreindstillinger: Drag Strip Mode optimerer bl.a. acceleration fra stillestående start, mens My Mode gør det muligt for føreren at skabe en individuel opsætning for ydelse, dynamik og udstødningslyd. Mustang bevarer køreindstillingerne Normal, Sport, Track og Snow/Wet.

Electronic Line Lock, efterspurgt af entusiaster, låser nu kun bremserne ved forhjulene, så baghjulene kan dreje rundt og varme dækkene op, mens bilen holder sin position. Det er nu standard i forbindelse med begge motorer.

Som ekstraudstyr introducerer Ford det avancerede MagneRide Damping System, en elektronisk styret adaptiv undervogn, som leverer lynhurtig respons på skiftende vejunderlag. En unik væske i støddæmperne stimuleres elektronisk til at give højere eller lavere modstand, som ændrer sig løbende i forhold til kørestil og underlag. Sensorer monitorerer forholdene tusind gange i sekundet for at sikre den helt optimale affjedring.

Ny Active Valve Performance Exhaust-steknologi betyder, at føreren for første gang kan justere intensiteten fra Mustangs udstødningslyd efter humør. Det innovative Good Neighbour Mode (”Den Gode Nabo”) kan programmeres til helt automatisk at begrænse udstødningslyden fra den legendariske 5-liters V8 på forudprogrammerede tidspunkter – for eksempel for at lade naboen få sin søvn.

Den nye Ford Mustang vil kunne leveres til Europæiske kunder i 2018.

Den dynamiske kompakt-SUV

Danske kunder efterspørger i stærkt stigende grad SUV-modeller, og Ford står stærkt med den populære og dynamiske Kuga, som fik et gennemgribende facelift i 2016, og den luksuriøse Edge. Derfor er det naturligt at udvide det danske modelprogram med den kompakte EcoSport, som har premiere i stærkt opgraderet form på IAA i Frankfurt.

I forhold til den tidligere version, introduceret i Europa i 2014, kommer den kompakte SUV fra Ford nu med mere raffineret design, sofistikerede teknologier og endnu flere praktiske egenskaber.

EcoSport er dynamisk og kompakt, men ligner samtidig en ægte SUV – klar til eventyr og smattede veje. Designet lægger sig i høj grad op af storebror Kuga, og den fås i 12 friske farver. Kunderne kan vælge at sætte et personligt præg på EcoSport: tag, sidespejle, tagstolper, øvre dørrammer og bagspoiler kan lakeres i kontrastfarver.

Stærkt inspireret af den sofistikerede og lækre kabine i den nye Fiesta er kabinen i EcoSport udstyret med betjeningsvenlig indretning, bløde materialer og nye højtmonterede touchscreens i størrelser op til 8”, som naturligvis giver adgang til Fords seneste infotainmentsystem med automatisk nødopkald, SYNC 3. EcoSport bliver den anden model i Fords portefølje med B&O PLAY premium-lydanlæg, som havde premiere i den nye Fiesta. Det er særligt afstemt til kabinen i den faceliftede kompakt-SUV. 

EcoSport vil kunne fås med fartpilot med justerbar fartbegrænser, bakkamera, lyssensor for automatisk lygtetænding, regnsensor og Fords Blind Spot Information System (BLIS), som advarer om biler i den blinde vinkel.

EcoSport kan som noget nyt, i europæisk sammenhæng, fås med Fords avancerede firehjulstræk, Intelligent All-Wheel Drive (iAWD), som er kombineret med den nye 1,5-liters EcoBlue-dieselmotor. Det intelligente firehjulstræk forbedrer vejgrebet både på vej og i terræn, og den op til 125 hk stærke dieselmotor sørger for rigelige kræfter begge steder. Udover den nye dieselmotor tilbydes den faceliftede EcoSport med tre udgaver af Fords prisvindende EcoBoost-benzinmotor med tre cylindre – helt op til 140 hk. Yderligere detaljer om det danske modelprogram kommer i 2018, hvor Ford Danmark forventer at lancere EcoSport i løbet af foråret. 

Fra den luksuriøse Tourneo Custom til den eksklusive Ford GT '67 Heritage Edition

På standen i hal 9 vil besøgende få indblik i hele Ford-universet, og nyhederne på standen viser den styrke, der ligger i bredden af Fords modelprogram. Den nye Fiesta i alle udgaver, Ford Performance-modellerne som Focus RS og de dynamiske familiebiler S-MAX og Galaxy.

En af de helt store familievenlige nyheder er den faceliftede Tourneo Custom, som har tillagt sig ekstra meget luksus og et endnu højere sikkerhedsniveau end før. Tourneo Custom byder på førsteklasses transport for op til ni personer, og den er segmentets eneste model med mulighed for seks individuelle bagsæder, hvor der er mulighed for at arrangere de to bageste rækker i såkaldt konferenceopsætning, hvor sæderne står overfor hinanden to og to. 

Bagsædepassagerer nyder godt af mere effektive klimaanlæg, seks USB-porte og et audiosystem med 10 højttalere. Hele vejen rundt i den praktiske bus er materialekvaliteten hævet med tykkere stof og finere læderkvalitet. Føreren kan nu gøre brug af infotainmentsystemet SYNC 3 med 8” touchscreen.

”Med den nye Tourneo Custom har alle passagerer den bedste plads ombord. Den praktiske og variable luksusbus er ændret fra top til bund med et stærkt forbedret interiør, der kombinerer komforten og kvaliteten fra personbilsmodellerne med enestående pladsforhold,” siger Pete Reyes, modelansvarlig hos Ford Europa.

Den opgraderede Tourneo Custom er den første model i segmentet, der byder på Intelligent Speed Limiter, en fartbegrænser som automatisk justerer farten i forhold til hastighedsskiltene. Den byder også på BLIS og Cross Traffic Alert. Den kunne allerede før faceliftet fås med Pre-Collision Assist med fodgængerbeskyttelse, Lane Keeping Alert, aktiv fartpilot og et system, som stabiliserer ved sidevind. Tourneo Custom fås med den topmoderne art EcoBlue-dieselmotor med op til 170 hk, og som den eneste i segmentet fås den med luftaffjedring ved bagakslen, som forbedrer komfort og sikkerhed både med og uden passagerer.

Eksklusiv Ranger Black Edition (markedsføres ikke i Danmark)

Der bliver fremstillet blot 2.500 eksemplarer af den nye Ranger Black Edition,en specialudgave af den bedst sælgende pickup i Europa. Den er baseret på den populære Limited-udstyrsversion, men de mange kromelementer er erstattet af indfarvede overflader – lakeringen Absolute Black møder sort lak på grillen, alufælgene og de øvrige eksteriørdetaljer.

Ranger Black Edition kommer udelukkende som Double Cab, og standardudstyret er mildest talt omfattende med SYNC 3 med 8" touchscreen, læderbetræk på sæderne, klimaanlæg med to zoner, bakkamera og navigationssystem. Eftersom Ford Danmark ikke markedsfører Limited-versionen betyder det, at Ranger Black Edition heller ikke vil være at finde i det danske modelprogram.

Europapremiere på en hyldest til Le Mans

Tidligere på året introducerede Ford den eksklusive Ford GT ’67 Heritage edition, som markerer sejren i 1967-udgaven af Le Mans i GT40 Mark IV-racerbilen med Dan Gurney og A.J. Foyt bag rattet. Den særlige udgave af superbilen har europæisk premiere på IAA-udstillingen.

Ford GT ’67 Heritage Edition har en Race Red-højglanslakering med hvide striber og rå kulfiberelementer. Supersportsvognen kører med nr. 1 på fronthjelmen og på dørene, og 20” fælge i aluminium med klarlak i sølv-satin er krydret med låsebolte i sort. Interiøret står med en ny læderbeklædning på kulfibersæderne med røde syninger, som går igen på rattet. Hvert eksemplar har en unik plakette med serienummer.

Ford GT har en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor, som efter den amerikanske SAE-målemetode yder 647 hk. En tophastighed på 347 km/t gør den til den hurtigste serieproducerede Ford nogensinde.

Den dynamiske sjæl fra Ford GT, en model udviklet af Ford Performance, findes også i de nye ST-Line-modeller, som nu inkluderer EcoSport ST-Line, Fiesta ST-Line, Focus ST-Line, Kuga ST-Line, Mondeo ST-Line og S-MAX ST-Line. Fords ST-Line-modeller er varianter med ekstra dynamiske køreegenskaber, frækkere design og en række stærke EcoBoost- og TDCi-motorer.

Mød alle Ford-modellerne i Hal 9, Messe Frankfurt. 

Se mere om Fords nyheder på Frankfurt Motor Show her: http://iaa2017.fordpresskits.com.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dk

Foto og mere information findes på Ford Danmark pressecenter:http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company

# # #

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 203,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 52,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 66,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and eight unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar