Få vores nyheder på mail

Ford på Geneve Motorshow 2017 er et festfyrværkeri af hurtige og sportslige Ford-modeller

Pressemeddelelse   •  Mar 06, 2017 08:01 CET

Den årlige internationale biludstilling i Genève er et festfyrværkeri af stærke og sportslige Ford-modeller – fra den glorværdige fortid og til den mindst lige så sprudlende nutid. Den nye Fiesta ST med trecylindret EcoBoost-motor med 200 hk står sammen med resten af Ford Performance-modelprogrammet overfor historiske og legendariske modeller som Le Mans-vinderen Ford GT fra 1966

  • Den nye generation Ford Fiesta ST – med en helt ny trecylindret 1,5-liters EcoBoost-motor med hele 200 hk og 290 Nm – får sin globale debut på Geneve Motorshow som en del af det største modelprogram fra Ford Performance nogensinde
  • Ford GT '66 Heritage Edition, den nye superbil, funkler til showet med bemalingen som vinderbilen fra 1966. Racerudgaven af Ford GT er klar til at indtage scenen i 2017-udgaven af 24-timers løbet Le Mans efter den historiske sejr i 2016
  • Salget af Fords sportslige modeller, inklusiv Mustang, Focus RS og Fiesta ST, steg i 2016 med 60 procent. To nye specialudgaver af Mustang - Black Shadow Edition og Blue Edition præsenteres på biludstillingen i Geneve
  • Ford fejrer sammenkoblingen mellem motorsport og historiske sportslige modeller i Genève med ikoniske biler som Le Mans-vinderen Ford GT40 fra 1966

GENÈVE, 6. marts 2017 – Den nye Ford Fiesta ST fejrer i dag sin verdenspremiere på den årlige biludstilling i schweiziske Genève, Geneva International Motor Show. På udstillingen står den som en del af det mest omfattende og hæsblæsende modelprogram fra Ford Performance nogensinde.

Den tredje generation Fiesta ST introducerer en motor, der omskriver reglerne. Ikke kun i klassen for hurtige hatchbacks, men på et større plan. Den helt nye trecylindrede 1,5-liters EcoBoost-turbomotor yder vanvittige 200 hk – uhørt for en trecylindret motor i en gadebil. Motoren kombinerer alligevel på fineste vis den høje ydelse med meget effektiv omgang med de dyre dråber. Den nye Fiesta ST er udviklet med udgangspunkt i præcis den samme filosofi i Ford Performance, som har født den nye Ford GT, en ultra-supersportsvogn, som i Geneve vises i en specialudgave: Ford GT '66 Heritage Edition, for første gang i Europa.

Fords modelprogram af højtydende, sportslige biler i Europa inkluderer flere modeller end nogensinde, og det inkluderer Focus ST med benzin- og dieselmotor, den anmelderroste Focus RS og den ikoniske Mustang. Salget af de højtydende biler fra Ford voksende i januar med yderligere 14 procent i forhold til samme måned 2016 – og dét efter en rekordhøj vækst, samlet set, i 2016 på 60 procent. 2016 var på samme måde en fortsættelse af et fænomenalt år i 2015, hvor de salget af de sportslige modeller steg med hele 62 procent i Europa i forhold til året før.

“Høj ydelse uden den høje pris er det, der får Ford til at skille sig ud,” siger Jim Farley, bestyrelsesformand og CEO for Ford Europa. ”Fra aktiv aerodynamik på den nye superbil Ford GT til de nye Drive Modes på den nye generation Fiesta ST – vores Ford Performance-modeller er udviklet ved hjælp af innovativ tankegang, og det gør, at den koncentrerede køreoplevelse fra vores racerbiler kan overføres til de biler, vores kunder kører i på gaden.”

Ford Performance er et innovativt laboratorium, et testcenter dedikeret til at skabe unikke og sportslige biler, men også dele, accessories og oplevelser for kunderne. Et innovativt tag på aerodynamik, vægtoptimering, elektronik, motorydelse og brændstoføkonomi, som kan bruges direkte i udviklingen af alle Ford-produkter.

Ny Fiesta ST – næste generation på alle punkter

Det er første gang, Ford Performance lancerer en model med en trecylindret motor, og det er første gang, Fiesta ST kommer med individuelle Drive Modes, der fremmer køredynamikken.

Den trecylindrede 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor er helt ny. Med sin markant større volumen i forhold til 1,0 EcoBoost, er den i stand til at levere hele 200 hk, 290 Nm drejningsmoment og en accelerationstid fra 0-100 km/t på forventet 6,7 sekunder. Det er en motor fyldt med innovativ teknologi. En ny kombination af direkte og indirekte benzinindsprøjtning, sofistikeret turboladning og den innovative cylinderfrakoblings-teknologi, en Ford-innovation for trecylindrede motorer. Al innovationen mødes i skøn forening for at danne en bil, der har en høj ydelse, direkte respons og reducerede CO2-emissioner.*

Nye 'Drive Modes' gør det nemt at konfigurere Fiesta ST, som man har lyst til. Indstillingerne; Normal, Sport og Track optimerer på hver sin måde den hurtige hatchback, og det betyder blandt andet styring af motorlyden, styretøjet og ESC-systemet.

“Fiesta ST er tro mod filosofien om at levere den seneste nye teknologi for at fremhæve alle de bedste facetter af den Ford Performance-udviklede undervogn og motoren. Med de nye Drive Modes og en helt ny EcoBoost-motor med en ikke tidligere set kombination af høj ydelse og effektivitet. Denne nye Fiesta ST vil overvælde med sine engagerende og underholdende køreegenskaber, der endda overgår de to tidligere generationer,” siger Joe Bakaj, vicepræsident for produktudvikling i Ford Europa.

Den nye generation af Ford Fiesta ST være tilgængelig hos forhandlerne med både tre og fem døre i første halvår 2018. Læs flere detaljer om Fiesta ST.

Ford GT – superbil til gaden, racerbil til banen

Den nye Ford GT vises i en specialversion i Genève, der kun er tilgængelig i et stærkt begrænset parti: Ford GT '66 Heritage Edition med en bemaling, der er en direkte historisk henvisning til Le Mans-sejren i 1966. "66' Heritage Edition" kommer i lakeringen Shadow Black i enten højglans eller mat, sølvstriber og ulakeret kulfiber. Udsmykningen består derudover af grafik på fronthjelmen og dørene med tallet 2. De 20” støbte alufælge i guld-satin med klarlak er rundet af med sorte hjulbolte.

Alle udgaver af den nye avancerede superbil har topmoderne digital instrumentering med 10” display. Den konfigurerbare skærm har racerinspireret tekst og grafik, som skal distrahere føreren mindst muligt, og skærmen indstiller sig automatisk i forhold til hver af de fem unikke Drive Modes: Normal, Wet, Sport, Track og V-Max.

Ford GT's monster af en motor, en 3,5-liters EcoBoost-V6-motor med 647 hk (amerikansk SAE-målemetode) og 746 Nm drejningsmoment (amerikansk version). En tophastighed på 347 km/t gør den nye Ford GT til den hurtigste bil, Ford nogensinde har produceret. Gadeudgaven af Ford GT – med arkitektur i kulfiber og aktiv aerodynamik – svarer ydelsesmæssigt til den racerudgave, som Ford Chip Ganassi Racing vandt Le Mans med i 2016. En bil der også er at finde på Fords stand i Genève.

Ford skabte historie i Le Mans sidste år med sin tilbagevenden til udholdenhedsløbet. Holdet tog sejren hjem i LM GTE Pro-klassen med racerudgaven af Ford GT – præcis 50 år efter at have vundet en 1-2-3-sejr i løbet i 1966. Tidligere i år har holdet offentliggjort, at det stiller med fire udgaver af Ford GT til deltagelse i 2017-udgaven af Le Mans, der løber af stablen den 17. og 18. juni.

Ford og danske LEGO® er gået sammen om at tilbyde 'klodsede' versioner af den nye 2016-racerbilsudgave af Ford GT og den historiske Ford GT40 racerbil som en del af den eksklusive række af LEGO® Speed Champions-modeller, der er dedikeret til ikoniske sportsvogne og racerbiler.

Et brag af et modelprogram

Ford solgte 43.800 højtydende sportsmodeller i Europa i 2016, og det inkluderer Ford Mustang, Focus RS, Fiesta ST og benzin- og dieseludgaven af Focus RS. Ford Performance viser i Geneve to specialudgaver af Ford Mustang, Mustang Black Shadow Edition og Mustang Blue Edition.

Den nye Mustang Black Shadow Edition kommer med Fords 5-liters V8-motor med 421 hk og med enten manuel eller automatisk gearkasse, og den fås i de fire farver Platinum White, Triple Yellow, Race Red og Grabber Blue. Unik karrosseristyling inkluderer et sort Pony-emblem i GT-grillen og 19” alufælge med Y-eger.

Ford Mustang Blue Edition viser sjælen fra de klassiske Mustang-modeller med deres iøjnefaldende ”Grabber-lakeringer”, og den kommer med den mindst lige så iøjnefaldende Grabber Blue-lakering, som bliver ekstra opsigtsvækkende med de udtonede, sorte striber på motorhjelm og tag. Mustang Blue Edition kommer som enten GT med V8'eren eller med 2,3-liters EcoBoost-motoren med 317 hk.

”Ford Mustang står virkelig ud i gadebilledet i Europa – den får folk til at vende sig om. Specialudgaver af Ford Mustang har i mere end 50 år været en vigtig del af ikonets historie, og nu kan europæiske kunder spille deres egen rolle i skabelsen af historien omkring specialudgaverne,” siger Roelant de Waard, vicepræsident for marketing, salg og service hos Ford Europa.

På Fords store stand i Genève ses også den roste og hæsblæsende Focus RS med den 350 hk stærke 2,3-liters EcoBoost-benzinmotor, Ford Performance All Wheel Drive og Drive Modes – inklusive det meget omtalte og innovative Drift Mode-program, der tillader kontrolleret overstyring. Ikke langt fra Focus RS står Focus ST, der kommer med valget mellem den sprudlende 2-liters EcoBoost-benzinmotor med 250 hk eller den momentstærke 2-liters TDCi-dieselmotor med 185 hk – begge udgaver fås som både hatchback og stationcar.

Fords motorsportsarv

Høj ydelse og motorsport ligger dybt begravet i Fords DNA, og de to er gået hånd i hånd gennem utrolige 116 år – lige siden Henry Ford vandt Sweepstakes Race med hans racerbil ”999”, hvor sejren blev taget hjem foran den daværende bedste racerkører i USA, Alexander Winton.

Ford fremviser med stolthed mere end fem årtiers motorsportshistorie i Genève med biler fra Ford Heritage Collection, Fords samling af historiske modeller:

- En replika af Ford GT40 Mk2-racerbilen fra 1966 – med en 7-liters V8-motor under hjelmen. Originalen blev ført til sejr af Bruce McLaren og Chris Amon i 24-timers løbet Le Mans i 1966.
- En replika af den vindende Ford Escort Mk1 fra løbet fra London til Mexico, World Cup Rally i 1970, genopbygget med en 1,8-liters Ford Cosworth BDA-motor med omkring 200 hk. Den kørte sejren hjem i en genopførsel i 1995 af det ikoniske 1970-løb med det originale vinderhold i bilen, Hannu Mikkola og hans co-driver Gunnar Palm
- En Ford Escort RS Cosworth fra 1992 homologeret til gadebrug, baseret på rallybilen Ford Escort fra World Rally Championship Gruppe A. Bilen har en 2-liters turbomotor med 230 hk og firehjulstræk.

Ford fejrer i år 50 års jubilæum for den første Ford Cosworth DFV (dobbelt-fire-ventilet) V8-racermotor, som leverede 155 løbssejre og 12 kørertitler i Formula 1 over 15 år, to sejre ved Le Mans – inklusive som hjertet i den Mirage GR8 racerbil fra 1975, der står på standen i Genève.

Let, kompakt og kraftfuld – fuld-aluminiumsmotoren på 3 liter var designet til at gå i symbiose med racerbilernes chassis. Den var bestykket med fire ventiler per cylinder og to knastaksler per cylinderrække.

Den sjæl og vilje, der ligger i innovationen, der frembragte Ford Cosworth DFV-motoren, lever den dag i dag i Fords EcoBoost-motorer – lige fra den helt nye trecylindrede 1,5-liters motor til den store 3,5-liters V6-motor med dobbelt turbo, der var det bankende hjerte i den Ford GT racerbil, der sejrede i Le Mans i 2016.

”Motorsport har altid været en motor for innovation hos Ford. I dag er vores globalt engagerede Ford Performance-hold ansvarligt for at udviklet en hel række modeller, fra Ford GT racerbiler til den nye generation Fiesta ST. Vi arbejder sammen som et forenet hold, og det gør, at vi i endnu højere grad kan levere på vores kernekompetence: ren køreglæde og sofistikeret teknologi og features, som når ud til alle kunder,” fortæller Dave Pericak, global direktør for Ford Performance.

Hele Ford Performance-modelprogrammet, inklusive den nye generation af Fiesta ST, og det legendariske og ikoniske sportsvogne og racerbiler kan opleves på Fords stand på Geneva International Motor Show 2017, som er åbent for publikum fra den 9. til den 19. marts.

# # #


Se mere information og flere fotos på Fords online press kit på: http://geneva2017.fordpresskits.com/ 

# # #


* Brændstofforbruget og CO2-emissionerne og er målt I forhold til de tekniske krav og specifikationer fra European Regulations (EC) 715/2007 og (EC) 692/2008, som er de seneste tiltag. Brændstofforbrug og CO2-emissioner er angivet for en variant af et køretøj, ikke for modelprogrammet.

# # #

Følg Ford på PressecenterFacebookFord.dkFords nyhedsbrev

Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: 
http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company


# # #

About Ford Motor Company

Ford Motor Company is a global automotive and mobility company based in Dearborn, Michigan. With about 201,000 employees and 62 plants worldwide, the company’s core business includes designing, manufacturing, marketing and servicing a full line of Ford cars, trucks and SUVs, as well as Lincoln luxury vehicles. To expand its business model, Ford is aggressively pursuing emerging opportunities with investments in electrification, autonomy and mobility. Ford provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products and services, please visit www.corporate.ford.com.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 53,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 68,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and 8 unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Vedhæftede filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar