Pressemeddelelse -
Den nye Ford Mustang – et ikon med skarpere design og endnu skarpere dynamik
Verdens mest ikoniske sportsvogn kører ind i 2018 med store forbedringer, som er både synlige og mærkbare. Den fornyede Mustang står med stilig ny front med skarpe LED-forlygter, forbedrede motorer med den muskuløse 5-liters V8 øverst i hierarkiet med 450 hk, endnu mere præcise køreegenskaber og nye avancerede førerassistancesystemer. Fords opgraderede sportsvogn kommer til Danmark til sommer.
- Mere atletisk, mere ikonisk – det nye design understreges af de klare LED-forlygter, vovede nye eksteriørfarver og et nyt udvalg af aluminiumsfælge
- Mere luksus, mere stil – interiøret kendetegnes af nye materialer i blødere og bedre kvalitet, og Mustang har nu fulddigital instrumentering med 12” skærm
- Mere fart, mere kontrol – den forbedrede 5-liters V8 leverer hele 450 hk, og en helt ny 10-trins automatgearkasse leverer hurtige skift og forbedret brændstoføkonomi. Den manuelle gearkasse med rev-matching giver ubrudt kraftudfoldelse og hurtigere respons
- Mere individuel, mere dynamisk – den elektronisk justerbare MagneRide-undervogn og Drive Mode-køreindstillinger giver med personlig My Mode-indstilling gør Mustang mere raffineret og endnu mere sportslig. Good Neighbour Mode sørger for, at Mustang ikke vækker naboerne
Ford Mustang kom endelig til Danmark i 2015, og danske kunder har taget den nye udgave af den ikoniske sportsvogn til sig i en helt uventet grad – Mustang begejstrer med sin historie som den originale muskelbil, det muskuløse og genkendelige design, kraftige motorer, stærkt dynamiske køreegenskaber og et mere end rimeligt prisniveau.
Den stærke position bygger Ford nu videre på med en grundig opgradering, som forbedrer og forstærker ikonet på stort set alle områder. Den fornyede Mustang er mere stilig, hurtigere og mere teknologisk avanceret, og den er både visuelt og bag rattet en mere atletisk sportsvogn. Sofistikerede opgraderinger af motorerne og undervognen, avancerede førerassistancesystemer og flere muligheder for individualisering for kunder i Danmark og resten af Europa.
Mustangs berømte 5-liters V8 i GT-modellen er forstærket til en ydelse på 450 hk, og i kombination med den nye 10-trins automatgearkasse kan den sprinte fra 0-100 km/t på bare 4,3 sekunder. Vælger man den manuelle gearkasse med seks trin til Mustang, har den nu den dynamiske rev-matching-teknologi, som gør at overgangen mellem gearskift forløber hurtigt, blødt og uden fald i motorens omdrejninger.
Den opgraderede Mustang har været gennem et strengt test- og udviklingsprogram i Europa for at sikre, at sportsvognen matcher netop europæiske kunders smag og præferencer. Dens dynamiske og køreglade karakter er optimeret med tilføjelsen af den for Mustang banebrydende nyhed, den sofistikerede justerbare MagneRide-undervogn med flere indstillingsmuligheder. Dens opsætning påvirkes af valget af indstilling i Drive Modes-køreindstillingerne, og Ford har inkluderet en ny My Mode-indstilling, som kunderne selv kan konfigurere. Et nyt aktivt udstødningssystem, Active Valve Performance Exhaust, kommer med den innovative Good Neighbour-indstilling, som dæmper lyden fra udstødningen i de tidlige morgentimer eller sent om aftenen, hvis man ikke vil vække opmærksomhed i villakvarteret.
De nye førerassistancesystemer i Mustang inkluderer Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse og Lane Keeping Aid, som giver både en forbedret køreoplevelse og mere tryghed. I kabinen vil man med det samme lægge mærke til mere luksuriøse materialer, og den nye fulddigitale instrumentering med en skærm på hele 12” giver en helt ny brugeroplevelse.
”Den europæiske passion for Mustang har vist sig at være langt større, end vi troede – flere end 33.000 Mustang af den nye generation kører allerede på de europæiske veje. Få biler formår at levere en sådan kombination af historie, stil og dynamik til et så bredt publikum. Den fornyede Ford Mustang tager det til et helt nyt niveau,” siger Steven Armstrong, vicepræsident og præsident i Ford Motor Company for Europa, Mellemøsten og Afrika.
Mustang vil igen være tilgængelig som Fastback og Cabriolet, når den kommer til Danmark til sommer, og begge udgaver står med raffinerede designændringer, som kommer aerodynamikken til gode. Nye LED-forlygter er standard på Mustang, for både sikkerhedens og designets skyld, og kunderne kan vælge mellem 11 eksteriørfarver og en række nye aluminiumsfælge.
Uforlignelig og ikonisk Mustang
Ford Mustangs nye eksteriørdesign er skarpere og mere atletisk, men uden at røre ved den øjeblikkeligt genkendelige karakter og profil, som er forbedret og forfinet gennem mere end 50
års produktion. Motorhjelmen er nu lavere og har integrerede luftkanaler, som i kombination med det reviderede design af de nederste luftindtag giver Mustang et mere aggressivt ”ansigt” - samtidig med at aerodynamikken er forbedret.
Fords ingeniører har især brugt tid på at reducere forendens aerodynamisk betingede løft, når bilen accelererer og kører med høj fart. En større spoiler giver fronten et større tryk mod vejen, Mustang føles endnu mere stabil. Små skjold på den bageste del af de forreste hjulkasser leder luften langs vangerne og ned under bilen, som gør at vindmodstanden reduceres med op til 3 procent.
Det dramatiske design af bagenden er yderligere fremhævet med en ny kofanger og en ny diffuser, som på Mustang GT giver plads til fire udstødningsrør – et klart signal om, hvad det er for kræfter, V8'eren slipper løs under motorhjelmen. Kunderne kan nu også bestille Mustang med en spoiler på bagklappen, som giver en endnu sportsligere profil.
De nye klare, stærke og energieffektive forlygter kører med den ikoniske tredimensionelle opsætning med tre bjælker, og lygternes form er nøje afstemt trapezformen på den øverste grill. Præcis som til kørelys og blinklys anvender Ford nu LED-teknologi til forlygterne, og de lysstærke lygter er standard på alle udgaver af Mustang. LED-tågeforlygter vil kunne fås som ekstraudstyr.
Mulighederne for at give Mustang et personligt præg bliver udvidet med faceliftet for europæiske kunder. Tre vovede nye metallakeringer er tilføjet – Kona Blue, Orange Fury og Royal Crimson, og hvis Mustang skal skille sig endnu mere ud, kan racerstriber i enten sort eller hvid tilføjes. Nye støbte alufælge i størrelsen 19” findes i en række forskellige design og toner, hver med en unik karakter, eksempelvis i farverne nikkel, sort og poleret aluminium.
Mere luksuriøs og lækker
Interiøret i Mustang har fået en synlig og mærkbar opgradering med. Der er bløde materialer på dørsiderne, og de indvendige dørhåndtag er nu aluminium. Midterkonsollen har en ny ramme med bløde materialer, og de er syet sammen i hånden med kontrastfarvet tråd for at fremhæve den mere dynamiske og lækre finish i kabinen. Til instrumentpanelet kan man vælge mellem fire forskellige aluminiumindlæg.
Den nye startknap til motoren lyser op og pulserer med en rød farve fra det øjeblik, døren låses op og til motoren startes – Mustang viser på den måde sit bankende hjerte. Med 30 pulserende røde slag i minuttet efterligner startknappen hjerterytmen for en pony – som en hentydning til Mustangs oprindelse som den ægte ”pony car”.
Til alle Mustang-modeller kan man nu vælge en Carbon Sport-interiørpakke med Alcantara-indlæg i døre og sæder plus et instrumentpanel omgivet af kulfiber. Samme materiale finder man på toppen af gearvælgeren. For første gang fås Mustang ikke bare med sæder med læder, køling og varme, men også med ratvarme til de kolde vinterdage. Vælger man de velstøttende Recaro-racersæder i læder, har man valget mellem Show Stopper Red, Midnight Blue og Ebony.
Den fornyede Mustang slægter superbilen Ford GT på med sin nye fulddigitale instrumentering med en 12” LCD-skærm. Skærmens indhold kan ændres alt efter temperament, og informationerne skifter automatisk i forhold til den valgte køreindstilling i Drive Mode-systemet.
Føreren kan programmere displayet til at vise en række forskellige instrumenter, og der er syv farver at vælge mellem. Når Electric Line Lock-funktionen er aktiveret, vil føreren se en farverig animation i bedste videospil-stil.
Mustang har selvfølgelig også den seneste generation af Fords infotainmentsystem SYNC 3, som giver føreren mulighed for at styre en tilkoblet smartphone, audio, navigation og klimafunktioner med samtalelignende kommandoer eller ved at bruge den 8” store touchscreen som skærmen på en smartphone. Infotainmentsystemet understøtter både Apple CarPlay og Android Auto.
Smart teknologi og øget sikkerhed
2018-udgaven af Ford Mustang kommer til Europa med en omfattende række af førerassistancesystemer, som inkluderer Pre-Collision Assist fodgængergenkendelse – som er designet til at reducere omfanget af frontalkollisioner med køretøjer og fodgængerne. I nogle tilfælde kan ulykkerne endda undgås ved hjælp af systemet.
Ford har samtidig tilføjet muligheden for at udstyre den ikoniske sportsvogn med adaptiv fartpilot og Distance Alert, som advarer om for kort afstand til den forankørende. Sportskifteadvarsel (Lane Departure Warning) kan advare, hvis man er uopmærksom og bilen forlader sin bane på vejen, mens sporassistenten (Lane Keeping Aid) kan styre bilen tilbage på rette spor ved at trække i styretøjet. De sofistikerede teknologier vil være med til at give Mustang et forbedret resultat is Euro NCAP-testen.
Det ultimative muskelbundt
Hæsblæsende kræfter og en sjov køreoplevelse har været kernen i Mustangs DNA, siden den første udgave så dagens lys i 1964. Omfattende opgraderinger af motorer, chassis og teknologi bygger videre på de elementer, og den faceliftede Mustang leverer den hidtil største køreoplevelse.
Fords 5.0-liters V8-motor i Mustang GT er videreudviklet til at levere flere kræfter og have en højere omdrejningsgrænse end nogensinde før. Den yder nu 450 hk og har et maksimalt moment på 529 Nm, som takket være Fords nye højtryksindsprøjtning er tilgængeligt over et bredere omdrejningsfelt. I kombination med den nye 10-trins automatgearkasse forventes det, at gennemsnitsforbruget vil ligge på 8,3 km/l og CO2-udledningen i gennemsnit vil være 270 gram/km.
Den stærke 2.3-liters EcoBoost-benzinmotor med fire cylindre er nu mere brændstoføkonomisk, så dens gennemsnitsforbrug forventes at ligge på 11,1 km/l og CO2-udledningen på 199 gram/km (med manuel gearkasse). Den omdrejningsvillige motor yder 290 hk og har et maksimalt moment på 440 Nm. EcoBoost-motoren reagerer hurtigere på speederen end før, og en overboost-funktion i turboladeren kan under hård acceleration give et ekstra spark efter hvert gearskifte.
2.3-liters motoren kan som V8'eren kobles sammen med den nye 10-trins automatgearkasse – som standard kommer begge motorer med den præcise manuelle gearkasse med seks trin. Den revolutionerende automatgearkasse er testet over mere end 6 millioner kilometer, og den forbedrer på alle måder Mustangs evner i forhold til den gamle automatgearkasse: den giver lavere brændstofforbrug, har mindre friktion mellem de bevægelige dele, kører smidigt sammen med start-stop-systemet og giver en forbedret acceleration.
Den nye gearkasses elektroniske kontrolsystem giver mulighed for at optimere skift mv. i forhold til køreindstillingen i Drive Mode-systemet, og de adaptive skift tilpasses forskellige køresituationer i realtid, så det helt rigtige gear vælges i enhver situation – uanset om man cruiser langs vandet eller har Mustang med til trackday. Ønsker man selv at tage kontrollen, er Mustang med den nye automatgearkasse udstyret med skiftepaler på rattet.
”Det vil typisk være sådan, at når man skifter gear, spilder man tid. Den nye 10-trins automatgearkasse i Mustang gør at motoren kan give sit bedste, levere kræfter og sit maksimale moment selv under gearskifte, så acceleration og kraftudfoldelse bliver hurtigere og endnu mere glidende,” fortæller Matthias Tonn, chefingeniør i Mustang-udviklingsprogrammet hos Ford Europa.
Den manuelle gearkasse er yderligere forstærket i forbindelse med den 450 hk stærke ottecylindrede motor i Mustang GT. En kobling med to skiver og dobbelt svinghjul giver forbedret holdbarhed og hurtigere gearskift. Den manuelle gearkasse, og det gælder i forbindelse med begge motorer, er også udstyret med Fords nye rev-matching-teknologi, som bruger motorens elektroniske kontrolsystem til at tilpasse motorens omdrejninger, når føreren skifter ned – der er intet fald i omdrejninger, ingen afbrydelse i kraftudfoldelsen, og det sikrer smidige overgange mellem gearskiftene og balance i hele bilen.
Launch control-funktionen handler også om den bedst mulige balance, men her handler det om at komme hurtigst muligt fra stående start med maksimalt vejgreb. Electronic Line Lock låser de forreste bremser, så det er muligt at lave hjulspind og derved varme dækkene op, mens bilen er stationær. Det er nu standard også på Mustang 2.3 EcoBoost.
MagneRide ændrer sig efter forholdene
Fords ingeniører er gået efter at forbedre en dynamisk sportsvogn, som i forvejen er på et højt niveau. Mustang skal levere den mest involverende og underholdende køreoplevelse til dato, og derfor har tiltagene for at løse opgaven været omfattende. Støddæmperne kører med ny kalibrering for at forbedre stabiliteten i sving, og bagvognen er gjort stivere med et tværgående krydsled, som reducerer uhensigtsmæssige bevægelser i begge sider, der ellers kan give vridninger i undervogn og karrosseri. Tykkere krængningsstabilisatorer øger også kontrollen over undervognens bevægelser – her reduceres krængningen helt specifikt i sving, som giver føreren mere tillid til bilen.
Den helt store nyhed i undervognen er MagneRide-dæmpningssystemet (ekstraudstyr), som har en ekstremt hurtig respons på ændrede vejforhold og underlaget. En unik væske i støddæmpernes kammer stimuleres elektronisk til at giver mere eller mindre modstand i dæmpningen, alt efter både underlag og den valgte indstilling. Sensorer overvåger forholdene tusind gange per sekund, så den optimale balance opnås til glæde for dynamik og komfort.
Køreindstillingerne (Drive Modes) er udvidet med yderligere to indstillinger, så det er endnu nemmere at finde den perfekte opsætning i forskellige situationer, om det så er den lange motorvejsetape eller de krævende kurver på racerbanen. Drive Modes påvirker ESC-systemet, speederresponsen, automatgearkassen skiftemønster, styretøjets vægtning og lyden fra det nye aktive udstødningssystem, Active Valve Performance Exhaust. Udover Normal, Sport, Track og Snow/Wet, finder man nu i menuen også Drag Strip og My Mode:
- Drag Strip-indstillingen optimerer bilens systemer til maksimal acceleration fra stående start og når man skal køre en quarter-mile på dedikerede, lukkede baner.
- My Mode giver føreren mulighed for at skabe en egen opsætning med det bedste fra alle verdener, så styretøjet fx bliver mere direkte, mens automatgearkassen skifter normalt og udstødningssystemet blæser fuld lyd ud.
Med det nye aktive udstødningssystem, Active Valve Performance Exhaust, bruges teknologi for første gang til at justere intensiteten af Mustangs udstødningslyd, så den passer perfekt til humøret og til forholdene. Den innovative Good Neighbour Mode kan programmeres til automatisk at begrænse lyden fra udstødningen på bestemte tidspunkter af dagen, så man undgår at ødelægge naboernes nattesøvn, hvis man en tidlig morgen fyrer op for den store V8-motor.
I forbindelse med introduktionen af den stærkt opgraderede Mustang, introduceres også specialudgaven Mustang Bullitt som en hyldest til den legendariske Warner Bros.-film Bullitt med Steve MqQueen i hovedrollen og Mustang GT Fastback som den store bilstjerne. Den cirka 464 hk og 529 Nm stærke specialmodel kan leveres i Shadow Black eller den klassiske Dark Highland Green, som originalen fra filmen var lakeret i.
”Intet kan helt fange det magiske og betagende ved Ford Mustang som den fantastiske scene med biljagten i filmen Bullitt gjorde det i 1968. Den nye Mustang Bullitt er som Steve MqQueen i filmen – cool helt uden at prøve på at være det. Den er udstyret med flere hestekræfter, nye features som rev-matching og B&O PLAY-lydanlæg og en stærk attitude,” slutter Steven Armstrong.
Se fotos med mere på Fords online press kit: http://mustang.fordpresskits.com/
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Related links
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 202,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 54,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and eight unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.