Pressemeddelelse -
Ny Ford-teknologi kan gøre rødt lys til fortidslevn
Forestil dig en verden, hvor kørsel gennem travle kryds ikke indebærer stop for rødt lys. Sådan en verden kan blive til virkelighed, efter Ford for nylig fremviste spritny, menneskeinspireret teknologi, der kan gøre rødt lys til et fortidslevn. I stedet skal biler interagere med hinanden og selv beregne, om farten skal sænkes eller øges for at undgå fuldt stop ved lyskryds.
Det såkaldte Intersection Priority Management-system blev sidste uge demonstreret på vejene i Milton Keynes, England og tager inspiration fra menneskers færdsel i travle folkemængder med aflæsende temposkift.
Det teknologiske forsøg blev gennemført som led i det statsfinansierede program UK Autodrive, hvis mål er at undgå fuldt stop ved lyskryds for i stedet at holde bilen i gang – både for at forbedre trafikkens sikkerhed og flow, men også for at sænke brændstofforbruget.
”Vi ved, at kryds både med og uden lysregulering kan være et irritationspunkt for bilister. Med teknologien, vi nu har fremvist, øjner vi en verden, hvor biler er mere bevidste om både hinanden og deres omgivelser for bedre udnyttelse af vejen og mere smidig kørsel i lyskryds,” forklarer Christian Ress, ansvarlig for førerassistanceteknologier hos Ford Research and Advanced Engineering.
Tids- og brændstofbesparelser
Hvert år bruger den gennemsnitlige britiske bilist to dage på at holde stille for rødt lys. Lyskryds er ikke bare tidskrævende – de er i mange europæiske lande også årsagen til op mod 60% af alle trafikulykker. Med den nye teknologi vil bilen tilmed forbruge mindre brændstof, da stop- og startacceleration kræver mere brændstof end glidende kørsel.
Med IPM-teknologiens bil-til-bil-kommunikation koordinerer bilerne indbyrdes hastigheder, så bilister kan færdes gennem kryds uden fuldt stop. Den nylige demonstration af systemet var med førere bag rattet, men i fremtiden kan denne type teknologi også anvendes i selvkørende biler. Her vil kommunikationen ikke kun omfatte bilernes indbyrdes kortdata og sensorer, men også infrastrukturen generelt.
Fra teststadie til ordinær trafikbrug
IPM-systemet bygger på anden teknologi fra Ford, som virksomheden og dens projektpartnere har udviklet i UK Autodrive-projektet.
Blandt projektets andre præsenterede teknologier er også et system, der advarer førere om potentiel kollisionsfare, når man nærmer sig et lyskryds. Også teknologi, der kommunikerer med trafiklys om at ramme en ”grøn bølge”, er blevet præsenteret. Ligeså er teknologi, der varsler om bagfrakommende udrykning og teknologi, der gør det lettere at finde parkering.
Se mere om Fords Intersection Priority Management-teknologi i videoen nedenfor.
# # #
Følg Ford på Pressecenter – Facebook – Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
# # #
Emner
Kategorier
About Ford Motor Company
Ford Motor Company is a global company based in Dearborn, Michigan. The company designs, manufactures, markets and services a full line of Ford cars, trucks, SUVs, electrified vehicles and Lincoln luxury vehicles, provides financial services through Ford Motor Credit Company and is pursuing leadership positions in electrification, autonomous vehicles and mobility solutions. Ford employs approximately 202,000 people worldwide. For more information regarding Ford, its products and Ford Motor Credit Company, please visit www.corporate.ford.com.
Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 54,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (16 wholly owned or consolidated joint venture facilities and eight unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.