Blogindlæg -
Ford GT – med 50 sensorer, 25 computere… og 2 kopholdere
Ford GT leverer den ultimative racerbil til vejen med hele 50 sensorer, 25 computere ... og 2 kopholdere
- Den helt nye Ford GT leverer en raceroplevelse understøttet af mere end 50 sensorer, der genererer 100 GB data - svarende til omkring 25.000 sange, der bliver downloadet - pr. time
- Mere end 25 Ford GT-computersystemer, som har flere softwarekoder end et jagerflys, generer 300 MB data – svarende til at downloade en times tv-program - pr. sekund
- Ford GT leverer også komfort og bekvemmelighed ved at bruge funktioner, der er velkendte for alle Ford-billister - lige fra fra kopholdere til SYNC3 og Ford Easy Fuel
Den helt nye Ford GT leverer spænding til vejen, og der bruges mere end 50 forskellige sensorer til at overvåge køretøjets ydeevne og adfærd, eksternt miljø samt chaufføren. Alt dette for at skabe den bedste køreoplevelse.
Ford GT's sensorer, med ultrahøj ydeevne, giver informationer om alt lige fra pedalernes placering, rattet og bagspoileren til luftfugtighed, og hvor meget solen skinner.
Data genereres med en hastighed på 100 GB - svarende til omkring 25.000 downloads af sange - pr. time og behandles af mere end 25 indbyggede computersystemer med 10 millioner linjer om softwarekode - mere end et Lockheed Martin F-35 Lightning II kampfly*.
Tilsammen kan systemerne analysere 300 MB data – til sammenlignelig svarer det at downloade en times tv-show - hvert sekund.
"Ford GT's sofistikerede computersystemer samarbejder med køretøjets kerneracerbilarkitektur for at forbedre ydeevnen, men også for at levere større alsidighed og fleksibilitet," siger Dave Pericak, Global Direktør for Ford Performance. "Ved konstant overvågning af inputs, køretøjsbelastninger og miljø samt justering af bilens profil og reaktioner, reagerer Ford GT ligeså godt og stabilt ved 300 km/t, som ved 30 km/t.".
Endnu en innovativ løsning, som er med til at levere en racebiloplevelse og 347 km/t som tophastighed, inkluderer førersædet. Placeringen af førersædet sikrer, at Ford Performance-ingeniører kan udvikle en carbonfiberkrop med det lavest mulige frontområde for en optimeret aerodynamisk ydeevne.
I stedet for at flytte sædet frem og tilbage, justerer føreren sædet med pedalerne og multikontrolrattet, således det bedst passer til føreren.
På trods af, at der er fokus på at levere en racerbil til kun 1.000 kunder på fire år, tilbyder Ford GT også genkendelige produktionsløsninger, der er velkendte fra Ford-familiebiler.
Kopholdere er blandt de funktioner, der adskiller gadebilen Ford GT fra racerbilen Ford GT. Kopholderne er lavet af aluminium for at reducere vægten, og de er skjult inde i midterkonsollen. Et skjult opbevaringsrum er placeret under førersædet, og der er yderligere opbevaringslommer bag sæderne.
Ford GT har endda Ford Easy Fuel, der er standard på mange modeller på tværs af Fordsortimentet. Systemet er designet til at gøre tankningen nemmere og forhindre påfyldning af forkert brændstof.
"Vi udviklede gadebilen Ford GT og racerbilen side om side, og det førte til en vis kreativ teknik, som f.eks. gadebilens fuldt integrerede sikkerhedsbur, der også opfylder FIA-sikkerhedskravene ved kun at bruge et lille antal tilføjelser af komponenter”, sagde Pericak. "Fra turboladere til kopholdere er alle komponenter i Ford GT udviklet med køreoplevelsen i fokus".